Seneste kommentarer

2 timer, 58 minutter siden
Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
3. stik
Svarkommentar
Hej Sys :)
Ja det er pissetræls at skulle ligge syg hver gang man har fået et stik :D
Jeg kan sagtens forstå dem det er imod det. Men den luksus har jeg ikke.

Tak for kommentar.

D
2 timer, 58 minutter siden
3 timer, 2 minutter siden
Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
3. stik
Svarkommentar
Hej Mira :)

Digtet er skrevet med en vis ironisk distance. Om samfundet, der gradbøjer befolkningens rettigheder. Alt efter om man har gyldig corona pas eller ej.
Det kan der findes tonsvis af eksempler på. Verden og nyhedsstrømmen handler ikke om andet.

Det værende sagt så har jeg da fået mit 3 stik for at fortsat kunne have gyldigt corona pas.
Også selvom et stik er lig med mindst 24 timers sygdom.

Tak for kommentar.

D
3 timer, 2 minutter siden
3 timer, 43 minutter siden
Inge Erhard (Inghard)
Verdensvidne
Din tekst viser at du reflektere over livet og det du har set og oplevet.
Det gjorde konge Salomon også, og han lærte meget der af.
Han blev kendt for sin visdom.
3 timer, 43 minutter siden
8 timer, 4 minutter siden
Camilla Diedrich (PoemsbyC)
Indre hærværk
Svarkommentar
Mange tak.!
Glad for du nævner de linjer, de tog lang tid at få formuleret, så jeg følte det fungerede. Og gav en form for "uforløst" aspekt.
Tak for at læse med.
- Camilla
8 timer, 4 minutter siden
17 timer siden
Sys Høj (Forårsglad)
3. stik
Godt skrevet og jeg kan let fortælle hvad du snakker om fordi jeg kender alt til det og har jeg gjort nu i to år i helvede og siger fortsat nej tak og bliver jeg ved med og måske jeg skal forklare til den anden kommentar, hvad du snakker om, fordi dit valg satte dig i samme situation for en stund, som mig. Tillykke fordi du er med igen og har din "frihed" på lånt tid og pas på dig <3 Det er bare og se lidt mere tv og så fortælle mette hvad man skal gøre og mene og hvem det skal gå ud over. Fordi nogen skal jo være syndebukke og ingen kan se sammenhænge og kommer nok aldrig til det fordi vacc gør sit job,
17 timer siden
17 timer siden
Lyssandra Jazsmina Guldager Mikkelsen (Lyssandra Jaz)
Stærk forbundet
Svarkommentar
Hej Ansu

Aldrig har jeg fået så dyb og detaljeret feedback. Wow'e siger jeg bare. Af hjertet tak. Hvor er det fantastisk at du har fundet så meget, i mit digt. Jeg er beæret over den tid du har givet dig til at sige noget om det. Og hvor er du absolut god til at sige tingende på en fin og spiselig måde.

Du er en ener.
17 timer siden
18 timer siden
Anne-Marie Appelt Kjærside (Anne-Marie AK)
Jeg mindes
Kære PoemsbyC

Du er ved at nå et andet niveau med dine digte oplever jeg her.
Det er svært for mig at forklare hvad det er. Men en spændende udvikling at følge i din måde at skrive på.
Tak fordi du deler.

Kh Anne-Marie
18 timer siden
18 timer siden
Anne-Marie Appelt Kjærside (Anne-Marie AK)
Indre hærværk
Rigtig godt digt.
Kan godt lide det spørgende/undrende element deri.
De to sidste linjer - fed afslutning!

Kh Anne-Marie
18 timer siden
18 timer siden
Rud Stenfisker (Stenfisker)
En forrykt mands dagbog
Smukt digt om afsavn og desperation. Smerte og realistisk alvor. Med skamløs ærlighed krænges sjælen ud og vi genkender vor egen fortrængte smerte i en suppe af ord som vi bekræftende søber i os.

;-) Rud
18 timer siden
19 timer siden
Pia Hansen
Fyret
God tekst, Anette. Beskriver fint de følelser, man kan få, når man bliver fyret. Det virker supergodt, at hver anden linje er med fed skrift. Det gør at man kan læse to tekster, men får mest ud af det ved atl læse det hele :-) Eller læse teksten med almindelig skrift som indskudte tanker/følelser. Og så rimer det. Fikst lavet.

Vh. Pia H
19 timer siden
19 timer siden
Pia Hansen
Til evig tid
Sikke en redlighed, dine personer er havnet i, Uffe
Det er godt fundet på og et interessant bud på efterlivet. Her røber jeg ikke for meget for andre læsere, for det står ret hurtigt klart, at Adolf er død.
Du skaber nogle ganske fine portrætter af de tre afdøde; måske en lille smule karikerede? - men genkendelige som typer. Det viser sig jo så. at alle tre har "lig i lasten." Værst er det vist ud for Alfred, men hvad ved jeg? Og mon butleren ved det?
Handlingen er original. Jeg har i hvert fald ikke læst en, der ligner :-) trods en del historier om afdøde, spøgelser og lignende.
Jeg undrer mig over.,at Yrsa kan tage makeup på - når nu tandbørster er overflødige og de ikke spiser. Men det kan hun altså. Det er din historie. Du ved det :-)
Jeg faldt over nogle vendinger, der skurrede lidt og nogle hop i tidsangivelser (rent grammatisk; nutid ctr. datid), men ellers godt sprog.
En dyster historie uden moraliserende pointe (heldigvis! ;-)), men et lille håb til sidst. Der kommer vel en engel engang og dømmer.
Tak for historien :-)

Vh. Pia H
19 timer siden
20 timer siden
Pia Hansen
Mudder
Hej Niels.

Meget intens og meget medrivende tekst.
Mens jeg læste ville jeg egentlig gerne vide, hvordan han dog er havnet i det mudder. Var han på travetur og dumpede i en muddergrøft, tænkte jeg blandt andet :-) men så dæmrede det. Tror jeg. For måske er der ikke tale om mudder i egentlig forstand, men om en tilstand, han befinder sig i? Læst sådan er det så nødvendigt med en forhistorie.
Løst på begge måder er det en god historie om at kæmpe sig opad.

vh. Pia H
20 timer siden
21 timer siden
Pia Hansen
Bo bor ovenpå
Hej Ulla.

Så har jeg lige nydt at læse endnu en af dine gode historier. Som taget ud af virkeligheden beretter du om et møde med en ovenbo. Måske er ham Bo lidt generende, men han er også ret charmerende :-) Som vanligt fine detaljer og godt sprog.

Vh. Pia
21 timer siden
22 timer siden
Ansu Orheim (Ansu)
Mit helvede
Hej Simone,

... sikke et helvede. Fra start får du det beskrevet levende, forfærdeligt levende. Ikke kun handlingen, overgrebspersonens svinske handling, men også miljøet - at det ikke kun er et svigt fra svinet mod hovedpersonen i digtet, men også et svigt, et forræderi af familien.

Personligt kender jeg til det, og til frygten for at sige noget. Frygten for ydeligere svigt. Jeg læser også en masse styrke i digtet, en styrke som lægger ansvaret derover hvor det hører hjemme - hvor der ALDRIG er en god undskyldning/begrundelse, hverken stoffer, alkohol eller mental sygdom, eller hvad end overgrebspersonen og langt vigtigere personer tæt på finder på. Aldrig. Det er utilgiveligt.

Jeg har på sociale medier fundet hjælp/netværk i Landsforeningen SPOR, en forening for og AF seksuelt misbrugte. Og i at huske at personer tæt på overgrebspersonen skal omforme hele deres opfattelse - det tager tid sådan at ændre perception af en person, at forstå hvor forfærdelig deres gerning er. Og det er for den krænkede det mest risikable - at de man beder om omsorg fra også vil svigte. Men styrken i "Mit helvede" skinner igennem, og med overtagelsen af narrativitet kommer healing. Også selv hvis det er til skrivebordsskuffen, eller i terapi, eller til dagbogen; hvis det at tie føles rigtigt, er det det. Jeg fandt healing i mange bøger og i terapi, trods jeg stadig er i process. Det tager tid, i sæsoner. Af bøger elsker jeg f. eks. Maya Angelou's "I know why the caged bird sings" (ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang), James Baldwin's "Go tell it on the mountain" og ikke mindst danske Lone Holm's "Vejen tilbage" og Kurt Kyed's "Barndomsnatten i dagens lys".

Alt det bedste din vej, og tak for teksten som jeg håber inderligt er fiktion.

Kh Ansu
22 timer siden
23 timer siden
Ansu Orheim (Ansu)
Det er...
Hej Signe,

woauw for en tekst! Hvor kender jeg godt til den følelse af, i første strofe, at binde sig selv og svinde ind. Og at finde friheden i fraværet af frygt, i fortabelsen, i at glemme sig selv. I ikke-væren.

"Jeg tænker, ergo er jeg til. Jeg føler, ergo tilbliver jeg".

Du skriver fremragende i denne tekst og i den anden delte, "Tre meter", med en klar rytme og komposition, autencitet og nedskreven nærvær. Jeg vil dog også sige at jeg, med al respekt for jeg er dybt imponeret af begge tekster, at titlerne er lidt kedelige. Netop titler har jeg selv sværest ved, og tænkte engang at de var ubetydelige. I en digtsamling er de det selvfølgelig også mere end her! Men særligt med så autentiske tekster i 1. person tror jeg det er vigtigt med titler der fæstner sig i hukommelsen hvis teksten skal forblive aktuel at genlæse for læseren. Selvfølgelig er det ikke nødvendigvis et mål at skrive til eftertiden, særligt med aktualitets-digte der foregår relativt i nu'et, men stadig.. titler er en kunst i sig selv!!!

Mvh Ansu
23 timer siden
1 dag siden
Ansu Orheim (Ansu)
Ressourcestærk
Hej Mira,

jeg tænker at det lige så godt kunne være et GAMMELT men ressourcestærkt menneske der havde skrevet teksten. En ærlig, ægte og, ligesom de andre af dine tekster jeg har læst, rørende en. Ligesom de andre kommentatore finder jeg teksten relaterbar, ift. at bruge sine ressourcer på at fremstå "stærk", fordi "svag"/sensitiv er så ilde set.

Jeg hørte for nylig at meningsfuldhed, altså følelsen af ikke at leve absurd, er med på Maslows behovspyramide - og for mange mennesker tror jeg at det er det vigtigste behov, f. eks. hvis man lider af anoreksi hvor andre behov ignoreres, i absurditetens vold. Det er samfundet ikke indrettet til, og da slet ikke for unge, hvor fremtiden forventes forudsagt inden ens hjerne er færdigudviklet (hvilket sker omkring 22-23 år, med frontallappen som sidste udvikling - altså den del af hjernen der organiserer tænkningen og indtryk). Det er sindsygt at forvente af unge!

Så trods alverdens kapital kan man stadig være fattig på mening og drive. At det i samfundet samtidig ses som 'svagt' at bede om hjælp gør det ikke nemmere; jeg så først det at bede om hjælp som noget nobelt, som at tillade et andet menneske at være god, et godt menneske, efter jeg havde læst Dostojevski's "Forbrydelse og Straf", som jeg fik billeder fra i din tekst. Stærkt gået at fange absurditeten, og modigt at gøre det med et 'jeg' fremfor fiktive karakterer!!!

Mvh Ansu
1 dag siden
1 dag, 1 time siden
Mira Lindgren (NostalgiskPianist)
Indre hærværk
Der er en god rytme og rim-struktur hele digtet igennem, uden at gå på kompromis med indholdet, hvilket jeg synes er virkelig godt gået. Du har nogle meget beskrivende udtryk - "indre hærværk" f.eks., og jeg er helt vild med spørgsmålet: "Var der en snydekode jeg overså?". Den følelse kender jeg så godt fra mig selv, og det er vildt godt beskrevet.
1 dag, 1 time siden
1 dag, 1 time siden
Mira Lindgren (NostalgiskPianist)
3. stik
Meget interessant og samtidsrelevant tekst, som jeg måtte læse et par gange. Du skriver godt. Du har valgt at bruge nogle store ord (ingen rettigheder, udstødt, samfundets bund osv.) frem for f.eks. at give eksempler herpå og lade læseren om at tolke. Jeg ville selv have gjort det modsatte - altså skrevet om nogle oplevelser eller begivenheder uden nødvendigvis at inkludere en personlig tolkning, lidt a la "show don't tell"-princippet.

Uden eksempler kan teksten godt komme til at virke som en mængde holdninger uden underbyggelse, hvilket er lidt synd, for det gør det svært for mig at relatere til og forstå hovedpersonen. Jeg er nysgerrig - hvad er det for rettigheder, vedkommende er blevet frataget? Hvorfor føler digterjeget sig udstødt? Det kan selvfølgelig forståes i sammenhæng med hele den debat som kører i medierne og på diverse facebookgrupper, men jeg gad godt høre om oplevelserne som har ført til rettighedstab og udstødelse. Tak for god og tankevækkende læsning.
1 dag, 1 time siden
1 dag, 2 timer siden
Rud Stenfisker (Stenfisker)
Lille Fru Høst
Et naivistisk digt som er let at forstå i sin enkle sti og livsforståelse.
Det fik smilet frem. Mindede lidt om Halfdan Rasmussen.
Tak for smilet...

;-) Rud
1 dag, 2 timer siden
1 dag, 3 timer siden
Ulla Hexibru (heksemutter)
Nødvendig narcissisme
HEJ Ansu
Du skal selvfølgelig beholde teksten præcis som du selv synes. Det er jo.bare et forslag jeg har sendt dig.
Gode tanker Og god skrivelyst til dig her fra Ulla
1 dag, 3 timer siden
1 dag, 4 timer siden
Ansu Orheim (Ansu)
Nødvendig narcissisme
Svarkommentar
Hej Ulla :-)

tak for din kommentar! Jeg er rørt over at du syntes den er poetisk, og glad for at du nød den. Jeg tror du gav det samme råd engang hvor teksten lå som en skriveøvelse herinde, og trods jeg har kæmpe respekt for din mening efter at have læst mange, mange af dine altid fantasifulde og billedskabende "show don't tell"-tekster, så kan jeg ikke få mig selv til at slette den del, da det NÆSTEN rimer, og ofte har været et mantra jeg har holdt fast i. At huske andres rare smil, latter og ro.

Kh Ansu
1 dag, 4 timer siden
1 dag, 8 timer siden
Ulla Hexibru (heksemutter)
Nødvendig narcissisme
HEJ Ansu
En flot poetisk tekst, som jeg nød at læse.. Jeg tænker at du måske kunne overveje om den sidste sætning skal med? Altså "alt skal nok gå, med smil, latter og ro" . Jeg tænker at det næsten bliver for forklarende. Men teksten er også fin som den er. Tak for ordene fra Ulla
1 dag, 8 timer siden
1 dag, 16 timer siden
Ove Nielsen (Confucius)
Reflektioner
Svarkommentar
Hej Ansu
Tak for din interesse for det skrevne og, syntes jeg, en aldeles fantastisk interessant kommentar til mit skriveri.
Du går i dybden af det der er en essens her i mit skrevne.

Jeg vil starte med dette :
Du har bestemt ikke misforstået tanker om mit skrevne, din forståelse af mit skrevne glæder mig, der i at jeg ser et medmenneske som reelt ønsker at forstå det jeg her har skrevet.... Tak for det.

Så til denne ting som du skriver i slutningen af din kommentar..Citat
"Jeg læser en hvis religiøs/traditionel kritik i de første 2 linjer."
Det kan opfattes / tolkes som kritik, dog er det ikke ment som religiøs / traditionel kritik, for mig drejer det sig om forståelse, om mulighed for at lære om vor menneskelige subjektive moral, her i også mig selv, for hvem siger at jeg har forestået dette ....mig selv ?
Forståelse for et muligt emne ...det mener jeg kun kan ske ved at dele vore tanker med hinanden...tænker her på Sokrates "jeg ved at jeg ikke ved" og der i tanker om argumentets vægt via dialogens og forståelsens vej, så at sige.
Således er det ikke om kritik eller at have ret i noget for hvad kan man bruge det til , hvis man ikke haver forstået et givent emne ?

En essens : du skriver
"Du har ret tror jeg, som jeg læser "Reflektioner"; at subjektets moral, den subjektive virkelighedsopfattelse af universets orden og hvordan denne opretholdes ikke fører til konstruktiv eksistens og fornuft blot fordi der er en mening med det, et mål. Netop fordi egoet er selvbevarende - enhver løsning udledt af tanker er tankernes egen overlevelsesdrift, egoets ekko der misforstås som ny lyd."

Dette er om essensen i mit skrevne, kernen er :
Egoet er selvbevarende via dettes subjektive moral, således som jeg anskuer vor subjektive væren og moral

Din beskrivelse af vi ikke kun er en ting, deler jeg forståelse for .. vi kan agere både "offer, krænker og frelser" der i deler jeg også dine tanker om at "Når man tror man er én rolle, er man oftest en anden" hvilket for mig taler om en mulig manglende viden om egen subjektive væren ( mulig selverkendelse)
Her i dette kommer tanker fra Kierkegaard op på min nethinde
"Sandhenden er subjektiv, men den højeste sandhed er den objektive uvished"
Citat
"(Sartre, Simone de Beauvoir, Kierkegaard, Camus ect)
Ja det er ud fra dette eksistentialistiske perspektiv disse tanker bevæger sig.

Du skriver om journalisme..efterstræber man objektivitet, fornuft og mening.
Ja det gør man, men også her gælder subjektiviteten og der i dens selvbevarende grænser også for sproget, der I er jeg og mit skriveri også, da jeg anser dette for at være gældende for subjektiv væren.


Interessant video ;-) tak for det indslag


Kh Ove
1 dag, 16 timer siden
1 dag, 17 timer siden
Ansu Orheim (Ansu)
For Sent
Hej Munira,

jeg har læst digtet her flere gange, og er stadig draget af det - ikke mindst da der tidligere stod ydeligere information om det i forfatterkommentar. Det står dog stadig stærkt uden forklaring.

Som i dine 2 andre digte delt læser jeg en masse kontrast i det. Med bogstav-rim, gentagende sætninger og originalt ordbrug får du malet et mystisk billede frem, af gys og gru. Blodrødt blik bag mørkgrå rand - det lyder smertefuldt og udmattende, som en der har set for meget, ELLER som en der ser rødt i vrede, med gamle øjne.

"Legul" sol forvirrer mig ligesom resten af teksten og titlen, men den forvirring får du manet i jorden med dine afsluttende sætninger, og tidligere med forfatterkommentar. Hvordan legul sol, gammel sol, måske trænger ind i mørket og blænder. Jeg håber sådan for energien bag digtet, for den smerte jeg læser i det, fik lyset ind.

Jeg håber at sortdødt sind blev blændet på den gode måde da døren blev sparket ind; og mest af alt håber jeg at det ikke er for sent! Farver går igen i "For sent", og præcis som farver har uendelige kontraster, således har også livet tror jeg - jeg ser for mig en orange farve, måske pga ordet legul som jeg ikke ved hvad betyder, men det er farven jeg sidder tilbage med. En stærk farve, en tryg farve, og måske en farve der minder om daggry og solnedgang; om forandring, men også om cyklus.

Mvh Ansu
1 dag, 17 timer siden
1 dag, 18 timer siden
Ansu Orheim (Ansu)
Stærk forbundet
Hej Lyssandra,

super dejlig tekst! Du maler et flot billede, og samtidig en autentisk levering - jeg hører for mig en sang i skoven fra hjertet af og ikke intellektet, altså et digt uden anden intention end observation. Det er ægte. En slags 'stream of consciossness" frem for en død teori - gid min biologilærer i sin tid havde været sin opgave bevidst: hvordan vi ikke er adskilt fra naturen, fra jorden og fra træernes hvisken, til hinanden og os.

Teksten ER noget rod - og det er herligt! Sådan tænker (nogle af os) jo :-)

At du også får noget mere jordnært, noget mere hverdagsagtigt, ind i teksten med nævningen af adresser, giver teksten en ekstra dimension, en mere følsom karakter. Det hiver en tekst der nemt kunne flyve op i himlen hele vejen til stjernerne i ekstase ned på jorden igen, og giver teksten karakter; at forfatteren ikke er adskilt fra værket men en del af det, præcis som mennesket og naturen.

Jeg kan spotte mange stavefejl heri, men det gør ikke det store for læsningen - på en måde tværtimod. Det vidner netop om en sanselig oplevelse, den følelse af samhørighed som vi vel alle kan føle ved lyden af naturens musik og bevidningen af den største kunst på jorden; Jorden.

Jeg er ked af at at læse i din forfatterkommentar at teksten er blevet til på baggrund af tragedie. Taknemmeligheden i teksten over eksistensen og over "dig'et" i teksten skinner igennem, også til mig som læser. Tak!

Mvh Ansu
1 dag, 18 timer siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

179Camilla Diedrich (PoemsbyC)
86Niels Cenius (Snowlion)
86Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
71Rud Stenfisker (Stenfisker)
44Uffe Markmann (ny skriverkarl)
31Inge Erhard (Inghard)
30Mira Lindgren (NostalgiskPianist)
27Niels Engdal (evighedsblomst)
22Anne-Marie Appelt Kjærside (Anne-Marie AK)
21Ulla Hexibru (heksemutter)
20Mette Boe Christensen (MollyTrine)
17Lejsy Storm
17Camilla Morpheus (Morpheus)
17Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
16Hans Ib Noe Hansen
16Ruben Bols (rubbie)
15Maria jayashree (MariaMolgaard)
15Rayana Khamzatova (RKhamzatova)
15Poul Brasch (Blækhuset)
15Marianne Asta Pedersen Ciftci (Liljen14)
14Derck
14Christina Harritz (Anniina)
11Görkem Acar (grkemacar)
11Ansu Orheim (Ansu)
11Regn Christian Gotfredsen (Regn0nfire)
11Nazanin Madjd (Muffinhjerte)
10Marie Skov (Manya)
9Kianna Kitter Rasmussen (KiannaKitter)
9Morten Rasmussen (Burningmoon)
8Signe Unmack Larsen (Unmack)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

123Camilla Diedrich (PoemsbyC)
64Marianne Asta Pedersen Ciftci (Liljen14)
59Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
54Anne-Marie Appelt Kjærside (Anne-Marie AK)
43Claus Poulsen (ClPollux)
40Finn Prang (Fipra)
37Christina Harritz (Anniina)
34Uffe Markmann (ny skriverkarl)
31Nicolas Jessen
30Sys Høj (Forårsglad)
30Hans Ib Noe Hansen
28Ulla Hexibru (heksemutter)
28Rud Stenfisker (Stenfisker)
26Niels Cenius (Snowlion)
25Maria jayashree (MariaMolgaard)
24Mette Boe Christensen (MollyTrine)
24Mira Lindgren (NostalgiskPianist)
22Ann R. Sørensen (Savanti)
21Per Nordigarden (Nordigarden)
19Sofia Klingberg (Sofiarta)
17Lyssandra Jazsmina Guldager Mikkelsen (Lyssandra Jaz)
15Nazanin Madjd (Muffinhjerte)
15Regn Christian Gotfredsen (Regn0nfire)
15Rayana Khamzatova (RKhamzatova)
14Niels Engdal (evighedsblomst)
13Ruben Bols (rubbie)
12Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
11Camilla Morpheus (Morpheus)
11Nanna M. L. Rasmussen
9Titken Toft