Tekstdebatter · At stjæle fra andre forfattere

4 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej alle,

Jeg er i fuld gang med at outline en historie, som jeg i længere tid har brændt for at få realiseret, og nu er jeg i gang! Men når jeg kigger ned over plottet, bliver jeg en smule nervøs, for selvom jeg bestemt ikke har kopieret min elskede forfatter, Carlos Ruíz Zafón, kan jeg godt se betydelige ligheder, hvad angår plot og karakterer. Hvor ser i grænsen mellem det at kopiere og stjæle? Hvor meget kan man tillade sig at stjæle?

Tak for jeres kloge råd :-)

Mange hilsner,
Jakob.

7 år siden
7 år siden

Det er ret meget en gråzone at bevæge sig ud i. Den er gal, hvis man direkte kopierer, og blot udskifter navne og stednavne. At fortælle den samme historie på sin egen måde er almindeligt accepteret. Bare tænk på de forskellige robonsonader og riff over Romeo og Julie. Derimellem har du et minefelt. Den er især gal, hvis du kopierer unikke plotelementer som den bærende del af historien.

Men start nu med at skrive historien. Når du kommer et stykke vej med den, vil den forhåbentlig få sit eget liv og stemme, så du ikke behøver bekymre dig om at det ligner plagiat.

7 år siden
7 år siden

Alle forfattere stjæler med arme og ben, fra eventyr, andre forfatteres bøger, historier og fortællinger, de hører. Med et pænere ord kaldes det inspiration.:-) Alle historier er blevet fortalt før, den har du sikkert hørt. Zafón har helt sikkert også ladet sig inspirere af andre. Det sjove er, at når de forskellige elementer har været en tur gennem en dygtig forfatters hjerne, kommer det ud som noget unikt.

Hvis du brænder for historien, så skriv den. Hvis du undervejs opdager, at du tænker, at det ville denne karakter aldrig gøre hos Zafón, er der sket to ting: Du tænker for meget på dine inspirationskilder - men din karakter har fået sit eget liv alligevel.

Om ikke andet får du øvelse i at skrive og det er faktisk det vigtigste, du kan gøre.

Godt nytår.

Signe

7 år siden
7 år siden

Jeg er helt enig med Signe. Alle forfattere er inspireret af andre historier de har hørt, set eller læst og alle historier er blevet fortalt før I eller andet format. Din skal nok få sit eget liv og blive unik på din made så bare skriv løs :-)

Hvis du fortsætter med at være bekymret som projektet skrider frem så find dig en betalæser som kan kommentere på dit arbejde og svare på dine spørgsmål, gerne en du ikke kender og som dermed ikke er forudindtaget.

Godt Nytår, Hanne

7 år siden
7 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten At stjæle fra andre forfattere er startet 26/12-2016 19:19 af Funchis og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight