Bøger, forlag og litterært · Gode danske udviklingsromaner?

7 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Sidste år satte jeg mig for at læse overvejende dansk litteratur, fordi jeg ellers har læst mest på engelsk. Og jeg blev glædeligt overrasket over, hvor meget god dansk litteratur, der er at dykke ned. Nu leder jeg så efter nye bøger og forfattere at kaste mig over her i 2018.

Jørgen Stein, Lykke-Per, Pelle Erobreren og Kongens Fald var blandt de bøger, der gjorde størst indtryk på mig. Alle udviklingsromaner i den ene eller anden forstand.

Har I nogle gode bud på andre danske (eller bare nordiske) udviklingsromaner, der er værd at læse? :-)

6 år siden
6 år siden

Man kan vist godt kalde "Phantasterne" af Hans Schack for en udviklingsroman, selvom man ikke får hovedpersonernes hele levnedsforløb med. Jeg synes i hvert fald der er god.

6 år siden
6 år siden

Tak, dino. Den har jeg aldrig hørt om (heller ikke forfatteren for den sags skyld), men den ser interessant ud og er skrevet på læselisten.

6 år siden
6 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

#3 (Morpho): Arnulf Sagaen, Henriette Clod

Spændende bud. Heller ikke noget, jeg har hørt om før, men det ser da sjovt ud, må jeg sige. Og det siger lidt om, hvor bredt danske forfattere spænder i stil og indhold :)

6 år siden
6 år siden

Om "Phantasterne" vil jeg nævne at den bevæger sig i retninger der på baggrund af censuren imod Herman Bang må kaldes overraskende. Den slap åbenbart igennem nåleøjet. Måske, tør jeg gætte, fordi den omtaler fænomener som datidens censorer simpelthen ikke forstod og derfor lod passere. Eller også var de blot friere i ånden end jeg selv tror.
Langt hovedparten af romanen er dog helt på den rette side af skranken, og man kan glæde sig over det flotte sprog.
Men det gælder for denne bog som for mange andre, at man lige skal igang, og overstå indledningens lidt "hvor skal vi hen med dette" fortælling.
Snart skal man følge Konrads liv i storbyen og se hvordan han finder vej gennem ungdommens besværligheder.

6 år siden
6 år siden

For at få en nyere kvindelig forfatter med: Digteren Marianne Larsen har skrevet fire romaner om Bodil, der vokser op i 50erne i Kalundborgområdet. Den første hedder: Gæt hvem der elsker dig. I de følgende skildres hendes voksenliv gennem de næste årtier.

6 år siden
6 år siden

#6 (læselyst): For at få en nyere kvindelig forfatter med: Digteren Marianne Larsen har skrevet fire romaner om Bodil, der vokser op i 50erne i Kalundborgområdet. Den første hedder: Gæt hvem der elsker dig. I de følgende skildres hendes voksenliv gennem de næste årtier.

Det lyder virkelig godt. Den kommer uden tvivl på min læseliste.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Gode danske udviklingsromaner? er startet 12/02-2018 10:58 af Vacca foeda og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
22 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 7 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 19 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig