1Så er det sagt
Så er det sagt · det · der har været puttet væk så længe · som at vende... [...]
Digte
4 år siden
4Hænderne
Hænderne bag ryggen · undsiger berøring · vender blikket · nedad · farven... [...]
Digte
4 år siden
2Så tæt
Så tæt · at jeg mærker støvet · når jeg slipper · omslutter · dit hemmeli... [...]
Digte
4 år siden
2Du ejer
Du ejer de store cirkler · jeg bevæger mig i de små · hvem bliver svi... [...]
Digte
4 år siden
0Når din stemme trænger igennem
En hare springer op · spejder · spor efter ræv · byttedyr · fortæring · en ... [...]
Digte
4 år siden
3Vinden i håret
Vinden i håret · hænderne om styret · støttehjulene · farten · i blikket · ... [...]
Digte
4 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Hanna Henriksen (f. 1945)
Der var engang. Ude på landet.
   Det var en gang om året, der blev inviteret til nabokaffe.
   Det var aften komsammen. Kl. 19.30
   Der kunne være en 14 til 16 personer, hvis alle mødte op.
   En tradition.
   Lidt nervøsitet var der vel altid at spore hos husmoderen ( i hver fald i de hjem, hvor rengøring ikke havde den største prioritet. Det handlede jo om hendes renomme. Der var normer at leve op til)
   Så der blev ryddet op, der blev skrubbet, det blev gnubbet, bagt og poleret og sølvtøjet fik en ekstra omgang. Hvis det var om vinteren, skulle der fyres op i kakkelovnene i de pæne stuer.

Når der var blevet sagt velkommen, der var blevet givet hånd hele vejen rundt og alle havde sagt godaften til hinanden, fordelte mænnerne og konerne sig i hver deres stuer.
   Konerne med deres strikketøj og stramaj. Nogen mere snakkesalige end andre.
   Nogen havde hørt noget, som andre ikke vidste. Lidt skandaler var jo ikke at foragte. Tonelejerne steg med spændingen.
   Mændene røg cigarer. Røgen lagde en lille dæmper på aromaen fra hårpomaden og en lidt udefinerbar krops-og tøjlugt. De snakkede sikkert mest om deres køer og grise. Det var før, der var mælkekvoter, tremmesøer og burhøns.
   Kaffebordet var fælles for alle.
   Der var dækket op med det nye kaffestel. De fine tynde kopper, der havde en sprød, klirrende lyd i kontakten med underkoppen.
   Kaffen blev serveret i porcelænskander af husmoren, der var iklædt sit kartoffelmelsstivede, hvide forklæde og et indbydende smil på læben.
   Og der blev sat kringle og sandkage på bordet. Lagkage, der var pyntet med flødeskum og så var der æblekagen, med klatter af hjemmelavet gele.
   Der blev hele tiden nødet om at tage ekstra portioner.
   Til sidst var der skåle med hjemmebagte småkager.
   Endelig blev en sølvtallerken sendt rundt med cigarer og cigaretter, hvis nogen skulle have lyst...
   Der var askebægre med samme blomster som på kopperne.
   Lidt lettet var husmoren, når der blev sagt godnat - for det var jo gået rigtig godt alt sammen.
   Og nu var der et helt år til næste gang.
   Det var ikke særlig sent, de gik hjem.
   For tidligt næste morgen skulle malkningen være færdig, når mælkemanden kom og læssede de fyldte mælkejunger på traktorvognen og kørte dem til mejeriet i den nærmeste landsby.

Det var ude på landet. For længe siden.
   Og det var sådan, det var.
   Jeg ved det, for jeg har selv været der.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/04-2019 13:59 af Hanna Henriksen (Freja Brabrand) og er kategoriseret under Livshistorier.
Teksten er på 406 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.