Kommentarer fra Ebetzer


5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
En fortælling om blod og ære - Kapitel 1
herlig fortælling (: du har en god og behagelig fortællestemme, og jeg tror historien vil gøre sig godt læst op. det er tydeligt at du har givet omgivelserne meget eftertanke og det virker troværdigt. der er dog nogle punkter hvor mit hoved stillede spørgsmålstegn:

McFaust - for mig bryder Mc'et med verdenen, da det har meget stærke rødder til jorden.

"Ja, vi søger sydpå. Vi rejser til Vindisburg i morgen", svarede Oleg efter tanken om de vilde fra nord havde forladt hans hoved. - er de ikke mere kraftigt i hovedet? de har da vel ikke forladt hans tanker imens han snakker om dem?

"Der kommer ingen soldater og ingen skibe!", svarede Oleg med en stemme der gjorde det klart, at hans tiltro til adelen i Vindisburg. - uafsluttet sætning.

"Skal vi se at få fårene tilbage i folden?" spurgte Eirik og vendte sig om mod Cain. "Det bliver mørkt snart" - som den ældste ville han vel kommandere ikke spørge sin lillebror?

Tilbage stod Eirik uforstående og kiggede på sin lillebror der i stor fart rendte tilbage op ad bakken. - jeg har lidt svært ved at tro at den handlekraftige krigersøn bare står tilbage uden grund, når lillebror ophidset tysser ham og stikker af. det kan sagtens ske, men bare vær opmærksom på hvad det gør ved hans karakter.

jeg forbinder ordet soldat med nutidig kamp med skydevåben etc. jeg ved ikke om det forstyrrer andre end mig i en fantasyfortælling? (;

måske det er en ide at holde sig til en type fødselsdag/år eller navnedag/somre?

vær opmærksom på brugen af ordet "kørte", da det er et moderne ord, ligesom "okay/ok"

hvem i den verden ville ikke være glad for at finde en ged der kan fedes op og spises? den kan da sagtens komme med dem, og det er jo ikke fordi de skal bære på den, bare fordi at det er et kid. hvor er dens flok dog? er der spor af den, eller kom den mirakuløst til Cain?

"Lukker du lågen, så fortæller jeg far at alle 20 får er kommet med tilbage?" spurgte Eirik i en kommanderende tone. - tvetydig. selve sætningen er et spørgsmål, men tonen er kommanderende? "luk lågen, så fortæller jeg far..."

Nu var der kun mørkt og skummelt.
Altid havde han boet herude ved vandet. Han vendte blikket mod vest og kiggede ud på havet. Det var helt stille nu. - hvordan kan han se på havet hvis der er mørkt? er der kraftigt måneskin? og hvordan er der skummelt? skyggerne? fordi naturen ikke længere er farverig? er han bange for mørket?

Var det følelsen af at vide han sikkert aldrig ville sidde her og kigge ud over havet igen? Eller var det længslen efter noget nyt? Noget fremmed? En behagelig følelse af frihed og ro? - hvor kommer den behagelige del af hans følelser fra? nyder han nye ting? nyder han at tænke i mørket? jeg troede at det bragte ham ubehag op indtil det ord.

Han rejste sig og sammen travede de hjem til de andre. - det er egentlig meget smukt sagt, men hvor langt er folden fra deres hus? skal den ikke være i nærheden for at hjælpe med at holde rovdyr på afstand? hvis det er deres velstand, så holder man den tæt. det var først senere i middelalderen at man fik seperate stalde til dyrene, ellers levede de i den ene ende af huset, både for varme og for beskyttelse.

Glæder mig til at læse videre!
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Ung eller tung
Jeg kan rigtig godt lide nogle af rimene, som fx:
"Det er godt nok at være rød når man er ung
Men så bliver man gammel og tung"
og:
"Ud på et spor der er en fælde
Midt i buskaset er en nælde"

Men det er som om rytmen hopper ud flere steder, for at få sætningerne til at rime, hvilket får mig til at standse og hakke i læsningen. Fx gik sidste del af teksten tabt for mig, den helt store pointe, fordi jeg blev nødt til at genlæse den:
"Man må bygge med et solidt fundament
For at redde verden, før det er for sent"

Det er en herlig skeptisk synsvinkel, men jeg tror den vil stå stærkere frem hvis du prøvede en version hvor rytmen er mere i fokus end rimene? (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Kaloriesind
Du har nogle virkelig gode og fængende rim, som bliver hængende i hovedet bagefter. Fx:
"Jeg ved du kontrollere
Men skad dig ikke mere"
Det er virkelig fængende på en lyrisk måde og meget passende til emnet.

Jeg vil rigtig gerne holde af den sidste del:
"Næste gang du renser ud af din krop
kan du ikke tage bulimi med op?"
men der er noget ved linjerne der forstyrrer mig rent skriftligt. Måske i stedet for 'næste gang' så skriv 'når' for at kortne ned og bedre bibeholde rytmen? Og i stedet for 'kan du ikke' så måske 'så tag'?

Jeg tror du kan få rigtig meget ud af digtet hvis du sidder og leger lidt mere med at fjerne fyldeord som fx men, og etc (:

Jeg håber at det giver mening (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Tingenes tilstand
Det er super godt med den nye morale:
"Men på trods af alt det,
som dit liv og tiden har bragt dig,
ønsket, set, følt, hørt, sket og oplevet,
så lev dit liv med blikket rettet mod fremtiden."

Jeg kunne ikke lade være at lege med at skære den ind og gøre slutsætningen endnu mere bombastisk, som fx:
"På trods af alt,
dit liv og tid bragte dig,
ønsket, følt(sanset?), sket,
så lev dit liv med blikket rettet mod fremtiden."
Det fungerer stadigvæk som talesprog, men er uden overflødige fyldeord, der derved giver et bedre flow i relation til resten af digtet.
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Tingenes tilstand
Simpel, lige på og tankevækkende. Digtet har en god rytme hele vejen igennem, og det eneste der lige falder mig ind, er gentagelsen der opstår i første og sidste sektion. Er det med vilje for at forstærke digtets handling? Jeg vil anbefale dig at udvælge en af dem at slutte af med som et brag, eller opsummering på handlingen (:
Digtet kan sagtens starte med:
"Det er ikke alt det,
der sker for dig,
du har ønsket."
(Jeg kan godt se at der leges med udtrykket på de to første sektioner, men hvis du evt slutter af med den første i stedet for at starte med den, så tror jeg moralen og ordspillet bliver endnu kraftigere)

Leg med det (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Nuancer af Grå
Hej, sikke en dejlig tekst (: Meget visuel og beskrivende. Jeg er især vild med når du udtrykker dig sarkastisk og farverigt. Fx ved steder som de her:
"Indtil videre følte hun mere at hun visnede."
"Hvem behøvede også at vide hvad Christian d. 4 fik at spise en dag i maj?"
"...et hår der fik selv en skaldet til at glædes over sin isse..."
"...benådet med et talent for at forføre de omvandrende hormonbeholdere, som folk kaldte drenge."

Der er nogle få gentagelser i starten, vigtigst af alt de første linjer. Du starter med at sige at "verdenen henlå i kedelige grå farver", og bagefter viser du mig dem. Indtrykket ville virke stærkere hvis du nøjedes med at vise det (:

"Alt hvad hun oplevede i livet, blev skrevet ned i den lille nussede røde bog som hun havde haft så lang tid Emma kunne huske." det var noget af en kolossal bog, hvis den alene skulle rumme det hele siden de startede på skolen som 7 årig. Det er ellers en meget fin detalje om Julie.

Historien slutter ret brat, men ikke rigtig som en cliffhanger. Den grå problematik tages op og ignoreres resten af tiden (foruden i Emmas sarkastiske tankegang) Er Julie lyset i Emmas liv? Eller et symbol på hendes jalousi? Er informationen om Darias hjemsendelse vigtig? Symbolsk for den fare Emma udsætter sig for ved at beundre sin rumbo?

Fortsæt endelig på den (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Snik snak
Super, den rammer lige på og benhårdt nu (;
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
At vælge sig selv
Det kommer an på hvor betydningstrykket skal ligge, fx:
"åh du druk, i din egen erkendtlighed
i din virkelighedsførelse -
er valget af sig selv ren kærlighed og afviklingen da smuk"
bliver noget anderledes end fx:
"åh du druk
i din egen erkendtlighed i din virkelighedsførelse -
er valget af sig selv ren kærlighed og afviklingen da smuk"

Ved den første bliver det 'virkelighedsførelse' der fremhæves, ved den sidste er det 'druk'. Det kan være to meget spændende steder at ligge trykket?
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Snik snak
Haha, jeg er vild med det. Kort, satirisk og lige på!
Der er noget i sætningen: "skulle i måske begynde at tale" som dog ikke huer mig. Det er egentlig meget fint talesprog og kan i det her også sagtens fungere, men både 'skulle' og 'måske' i samme sætning er unødvendigt og trækker lige en anelse ned i hvor kraftigt det rammer mig.

Som tanke er stykket helt fantastisk. Ja tak, til flere (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
At vælge sig selv
Davs, jeg er virkelig glad for styrken i dit digt, godt forstærket af et rent flow i første del.
Anden del er lidt mere krøllet at tygge mig igennem. Ikke nødvendigvis på en negativ måde, da jeg stadig sidder og tænker over meningen bagefter. Det gør det dog lidt sværere for mig at visualisere og sætte mig ind i handlingen. Måske noget så simpelt som at fjerne 'og'-erne? Eller evt dele linjer som: "åh du druk, i din egen erkendtlighed i din virkelighedsførelse" op en ekstra gang?
Den fortjener helt sikkert at blive arbejdet videre med, for jeg tror at den rammer mange flere end mig selv (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Blodets Magt - Tørken del1
Svarkommentar
Mange tak for din kritik, det var lige det jeg manglede!

Det er som sagt 5. gennemskrivning, så jeg stirrer mig hurtigt blind i hvor mange detaljer der ligger hvor. Jeg vil arbejde med at glatte det ud, og tilføje mere beskrivelse hvor det gælder (:

Jeg var også ret nervøs for størrelsen af det jeg sendte ind. Min bog er delt op i dele, kapitler og synsvinkler - nogle længere end andre. Vil man godt kunne dele synsvinklen op i flere dele, uden at det forstyrrer læseflowet? Nogle tips lige på det punkt?
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
En lille kat
Du har en herlig fortællerstemme, et let og forståeligt sprog og der er god humor med, som løfter op i emnet. Jeg elsker denne sætning: "Vi udvekslede et indforstået Far-lever-af-Føtexslagterens-færdiglavede-krebinetter-blik." Lige der mærker jeg forbindelsen imellem far og datter.
"Åbenbart var fredag eftermiddag ikke det foretrukne tidspunkt for pårørende at komme på besøg." Burde han ikke vide det?
"Hun havde åbnet øjnene og lå nu og kiggede mig ind i øjnene." en lille forstyrrende gentagelse.
Dialogerne er flydende og troværdige og jeg fornemmer, klart at det er en af dine styrke sider. Jeg sluttede af med at ville læse videre; en listig lille cliffhanger ;D
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Og hun siger at jeg bestemmer
To gange nej* mente jeg. Jeg er på vej ud af døren til abejde ;D
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Og hun siger at jeg bestemmer
Herligt digt. Humoristisk og tungt på samme tid, hvilket jeg altid har fundet som en god kombination. Det eneste jeg egentlig har er to gange ned i den sidste del. De kommer lige efter hinanden og bliver til en gentagelse, og jeg tror egentlig at 'nej'-et ville stå tydeligere frem, hvis det kun blev brugt ét af stederne. Prøv at se hvordan det bliver, hvis du evt fjerner nej, sådan at det i talesætningen bliver "det kan du selv"? (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Efterår
Herligt lige til og billedskabende (: Ordet 'skønhed' giver mig dog ingenting i forhold til resten. Vis mig hellere endnu et ekspempel i efteråret, som du finder smukt. Og hvilket slags smil er på tale? Skævt smil, blødt smil, koldt smil? Der er mange måder at gøre det på, og jeg tror det er et oplagt sted at forstærke dit budskab med bare et enkelt ord. Vær opfindsom med det, og jeg som læser ville sidde tilbage og fundere over slutpointen (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Julekort igen i år
Super gode visualiseringer, og det fungerer for mig at det rimer. Jeg har dog svært ved at forlige mig med sætningen: "og ondt i mit hår." Er det for at sætte fokus på hovedet, men at bibeholde rimet? Er der evt en anden måde at formulere det på, hvor det stadigvæk fungerer? (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Ventetid
Hvor sjovt et ordspil, du har gang i :D
Jeg har lidt svært ved at se sammenhæng med første tre og resten, foruden det åbenlyse PET though. For mig virker de ret overfladiske i forhold til resten.
Hvordan ville det lyde hvis du byttede om på rækkefølgen af: "Politiets Efterretnings Tjeneste" og "Patientens Evige Trussel"?
Lidt til eftertanke. Håber det bidrager (;
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
6.klasse - Legit
Puuuh, sikke en historie. Meget gribende og jeg har lyst til at læse mere. Jeg er glad for dagbogs-sproget til den, da det bringer mig tættere på som læsere. Den sidste del hvor Anna-Katrin forklarer om appen, bliver sproget for formelt og forbliver i samme tone som resten. Det får hende til at virke tam og på en måde umenneskelig, selvom hun er den eneste der viser godhed overfor hovedpersonen.
Underligt at hun er tilflytter og alligevel ved hvad Alma gjorde i 4. klasse?
Håber det kan bruges (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Folke i bevægelse:Mottoet Kend dig selv - s...
Godt at du bringer opmærksomhed på sagen (: Jeg er dog meget i tvivl om hvor kreativiteten i den måde du leverer din holdning på ligger? Din tekst er meget direkte, og jeg tror at flere har det som mig, og bliver modvillig af budskabet grundet formuleringens belæringsform. Er der eventuelt andre tekstformer, hvor der er noget mere 'show' end 'tell', og derved bliver nemmere at sluge?
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Det sidste skud
Hejsa, jeg fik et virkelig godt billede i mit hoved da jeg læste:
"Septembers sange synges ikke mere
Fik du ladet solcellehumøret op
Før vinteren sætter ind?"
Det er frisk, simpelt og humoristisk. Du har et kæmpe ordforråd, men jeg blev tit forvirret af de mere ubrugte som "voyeuristisk", selvom jeg fik på fornemmelsen at også dette burde være humoristisk og derved brydende det tunge emne, som du har valgt at tage op.
Du bruger ordet lavt, lave og lav en del, som bryder spillet i at formulere det samme på mange forskellige måder. Er der evt andre ord du kan bruge i stedet, der beskriver solens placering?

En herlig, stærk og visuel fortælling (:
5 år siden
5 år siden
Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
Gay eller Straight?
Hej jeg kan godt lide at du tager emnet med kultur og sexualitet op. Samtalen er levende og i orden. Jeg er dog meget forvirret om hvem der er hvem, hvor vi befinder os og det tager lang tid for mig at få sanset rummet, atmosfæren og forstå hvad teksten går ud på - hvilket jeg finder sløvt for en novelle. Slang kan være meget godt, men pas på at bruge ordet 'gay' i en dansk tekst, da det ofte har negative konnotationer. Jeg håber at det er brugbart (:
5 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

146Hawraa Ghaieb (Hawraa)
131David Hansen (David H)
131Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
101Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
92Ulla Hexibru (heksemutter)
80Niels Cenius (Snowlion)
48Ida Petersen (Drømmedigteren)
40Mette Boe Christensen (MollyTrine)
38Cecilie Hansen (ciliehansen)
33Emil Hjort
31Maria Louise S. Jensen (mlsj)
30Camilla Diedrich (PoemsbyC)
30Inge Erhard (Inghard)
29Hans Ib Noe Hansen
28Pia Hansen
28Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
28Jeshua Fink (DigitalKitsch)
27Poul Erik Pedersen (Poulerik)
23Jytte Irene Møller (Grammy)
23Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
22Christina Harritz (Anniina)
17Maïa Westh (MaiiaW)
16Ansu Orheim (AnsuLa)
15Morten Rasmussen (Burningmoon)
15Mille Millet (Mille Mille)
14Sys Høj (Forårsglad)
13Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
12Nazanin Madjd (Nazanin)
10Anna Andersen (Anna-Sara)
10Anne Mary (Anne M)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

108Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
108Hawraa Ghaieb (Hawraa)
84Ulla Hexibru (heksemutter)
73Camilla Diedrich (PoemsbyC)
70David Hansen (David H)
58Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
55Cecilie Hansen (ciliehansen)
52Christina Harritz (Anniina)
48Mette Boe Christensen (MollyTrine)
48Jytte Irene Møller (Grammy)
46Niels Cenius (Snowlion)
45Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
42Ida Petersen (Drømmedigteren)
37Hans Ib Noe Hansen
36Poul Erik Pedersen (Poulerik)
34Anna Andersen (Anna-Sara)
34Nik Knudsen (LangtfraIngenting)
31Sys Høj (Forårsglad)
29Walther Vium (Bob Hønsestige Livline)
28Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
28Nazanin Madjd (Nazanin)
24Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
24Jeshua Fink (DigitalKitsch)
22Inge Erhard (Inghard)
21Ansu Orheim (AnsuLa)
20Mille Millet (Mille Mille)
16Nina Rita Pape (ninapape)
15Emil Hjort
14Maria Louise S. Jensen (mlsj)
14Lars Bahlsen (Bahlsen)