Religion, politik og samfund · Circumcisio.

8 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Igen er debatten om drenges omskæring dukket op. Det er et ganske følelsesladet emne, det indser man let.
Seneste skud på stammen kom idag i avisen (Berlingske T.) fra Nuuk og inddrog begrebet antisemitisme.
Det er ikke så sært. Antisemitisme er et godt ord, hvis man vil have skabt enighed omkring sig. For selve ordet har en egen etisk ladning i sig. Og hvem bryder sig om at blive kaldt antisemit? Men ærlig talt - Hvis en gruppe jøder påstår at to plus to er fem, er man så antisemit fordi man benægter det?
Nu er det sådan at der i Danmark er langt flere muslimer end jøder, vil jeg mene, så man burde rettere kalde det for islamofobi end antisemitisme, hvis man udtaler sig imod omskæring af drengene.

Men er det antisemitisme eller islamofobi at være imod omskæring af drenge? Kunne man ikke forestille sig at det handlede om forsvaret for drengebørns ret til at bevare deres kønsdele som Gud har skabt dem - og som de nok selv ville foretrække at de var?

Jaaamen --- Nu kunne man jo med fiffig mine stille det spørgsmål: Er danskerne virkelig så gode? Føler danskerne virkelig sådan med de små stakler? Er der mon ikke en og anden der hopper med på vognen fordi spørgsmålet er en kærkommen anledning til at give de fremmede kulturer en begmand?
Det må man nok indrømme kunne være tilfældet. Vi er jo ikke rene engle her til lands, det skal vi nok ikke bilde os ind.

Er end danskernes stillingtagen præget af blandede motiver, så er der dog en ting der synes at præge alle grupperne af tilhængere: Det er de voksnes religiøse/kulturelle forestillinger der dikterer deres udtalelser om sagen. Ikke tanker om børnenes tarv og sundhed. For den med at omskæring kan afværge phimosis (forhudsforsnævring) eller betændelsestilstande eller hygiejniske problemer (baseret på manglende forhold til vand og sæbe) er vist skudt i sænk for længe siden.

Skulle det blive forbudt at omskære i Danmark (uden medicinsk evidens for nødvendigheden i yderst få konkrete tilfælde) betyder det på verdensplan stort set ingen ting. Men de danske har da heller ikke ambitioner om at styre hele verden. Den slags lader vi andre om.

Men alle lange vandringer begynder med det første skridt. Jeg tror at skulle man afskaffe omskæringen, vil det efter få år betyde at man siden stiller sig spørgsmålet: Hvorfor gjorde vi det dog sådan i gamle dage?

Mange vil bruge argumentet at man har haft denne tradition i flere årtusinder. Men ærlig talt - bliver en misgerning bedre af at blive gentaget ofte?
For mig er det noget "Kejserens nye klæder" over det. Man tror det er nødvendigt, indtil man med ét kan se at det hele er en tåbelig ide. Hvad kan det dog gavne at skære i sine børns kønsdele?

Tanken om at lade manøvren vente, til man i de myndige år kan vælge det selv, synes jeg er en god ide. Så kan man bevare traditionen på et moralsk forsvarlige grundlag, og man kan herved helt undgå kritik.

7 år siden
7 år siden

Jeg er på vej ud af døren (i morgen tidlig), men jeg kan ikke dy mig for lige at kaste et par ord ind her.

Jeg er absolut imod alle former for omskæring. Alligevel er jeg i mod et forbud. Det virker absurd at forbyde et ritual der er flere tusind år gammelt. Jeg tror ikke det fører til noget. Jo til konflikt med det jødiske samfund, hvis det er det man ønsker.

Derimod kunne danske myndigheder gå ind i en tæt debat med jøderne. Jøderne er jo almindeligvis velsete her i landet, og forholdet til alle slags myndigheder plejer at være godt. Og de ledende jøder plejer at være rimelige folk.

Der er jo andre meget vigtige jødiske ritualer der er ændret med tiden. F.eks. var dyreofre en meget vigtig del af religionen i oldtiden. Bare læs mosebøgerne. Templet i Jerusalem var et rent slagtehus. Men mig bekendt bliver disse ofre ikke praktiseret i dag, og de er dog en del af jødernes grundlov, moseloven.

Så ændringer burde altså være mulige, men lad det dog komme til en venligsindet forhandling, før man griber til det hårde lovvåben.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg er ikke sikker på, om omskæring er en religiøs pligt i islam. Jeg tror det ikke. Jeg tror bare det hos dem er en almindelig skik uden særligt religiøst indhold, ligesom det er (eller har været) i USA. Men som sagt, jeg er ikke sikker.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Det er noget pjat, at man ikke kan have fri debat om f.eks. omskæring. Jeg siger og skriver altid min mening, også når den er kontroversiel, og jeg har aldrig haft problemer af den grund.

Nøglen er, at man har respekt for alle parter. Derfor er det heller ikke godt med forbud, for da er al respekt jo væk.

Der er tilfælde hvor myndighederne må tage de hårde midler i brug, så skal de også gøre det, men helst skal man gå forhandlingens vej, så alle kan beholde deres selvrespekt.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Det er bare pudsigt at man gerne må omskære drenge mens omskæring af piger er strengt forbudt.Der var ikke ret meget dialog (fordele/ulemper) før forbudet trådte i kraft.

7 år siden
7 år siden

Jeg tror, at det skyldes omstændighederne. Omskæring af piger er vist langt mere voldsom og farlig - så vidt jeg har forstået. Der er muligvis også noget med formålene omkring det, men jeg føler mig ikke helt kvalificeret til at sige det. Omskæring af drenge er vist også langt mere almindelig end omskæring af piger.
Men ja, jeg synes da også klart, at drenge/mænd selv skal have lov til at bestemme, om de vil omskæres eller ej.

7 år siden
7 år siden

Det er rigtigt at de mest "radikale" omskæringer af piger (Pharaonisering, hedder det vist) er langt voldsommere end det der sker drengene. Hvis drengenes omskæring en urimelig brutalitet, er den vidtgående omskæring af piger noget perverst barbari der burde give lange fængselstraffe, hvis det skete i DK.
Men man skal ikke tro at drengenes omskæring er en ligegyldig bagatel.

Det indvendes at et forbud vil føre til uautoriseret praksis. Og at det er bedre at læger står for manøvren.
Den har man hørt før! Hvis bare læger gør det! Det samme argument gælder for omskæring af piger. Og tortur. Hvis bare læger er med er det ikke så slemt.
Næh - hop ikke på den galej!

Muslimer og jøder burde se ind i sig selv og finde svaret på spørgsmålet: "Hvorfor hulen skal man dog gøre det overhovedet?"
Har man gjort det i ti år er det slemt. Har man gjort det i tyve år er det da dobbelt så slemt! Og i tusind? ...

7 år siden
5 år siden

Nu er sagen dukket op igen med kirurgiske indgreb til kvinder der gerne vil kunne fake jomfruelighed på bryllupsnatten.

Og folk er igen delt i to.

Jeg ser to slags argumenter:

1. Nogle mener at læger skal forbydes at lave noget der kan bløde på bryllupsnatten, fordi det er noget fremmedkulturelt medløberi, som man i Danmark hellere skulle sætte en stopper for. Så det skal forbydes at (re)konstruere noget der kan bløde den første gang. Tillader man det, vil det fortsætte og fortsætte.

2. I Danmark er der mange mænd der er parate til at smadre deres døtre eller koner hvis de får mistanke om at pigen har haft sex før brylluppet. Vi har selv importeret dem. Så er vi også medansvarlige for volden. Har vi gjort nok for at forhindre den slags vold? Ikke? Jamen så må vi da som minimum hjælpe de piger der er kommet i fare for vold og død. Hvad går der af os ved at lade en læge lavet noget der kan bløde på lagnet, når det er lettere at lære en abe latin end at lære disse mænd at blødning er det gyldige tegn på uskyld?

Jeg hælder nok til at man ikke skal forbyde læger at lave dette lille indgreb. Det kan have en præventiv virkning mht vold imod pigen.
Som en sagde på TV: "Når man har ret til at få hældt kilovis af silicone i brysterne, kan man vel også få lov at få syet et par sting i underlivet?"
Det handler ikke om børn, men voksne. (Hvis de er over 18 år.)

Det er langt mindre traumatisk end drengeomskæring, og det kan have en socialt gavnlig virkning. (Bruden får ikke fjorten knytnæveslag i morgengave.)

Men der bør informeres grundigere omkring manglen på belæg for påstanden om obligatorisk blødning ved coitus primus.

Og så bør man lære drenge at rigtige mænd ikke frygter sammenligning med en piges eventuelle tidligere dynevarmere.

Det hedder sig at Zar Peter den Store oplevede at på hans bryllupsnat var den udvalgte brud så bange for ham, at han afstod fra at dele seng med hende. Han havde ikke lyst til at voldtage hende.
Om morgenen tog han et glasskår, skar en rift i en af sine fingre, lod det bløde på lagnet, og viste så dette frem for hoffet.

Men der er vist ingen der vil sige at Peter den Store ikke var et mandfolk?

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Circumcisio. er startet 18/12-2016 20:11 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Skriveblokade
1 time, 17 minutter siden · Anemone Rosenda...
4165Dagens ord
5 dage siden · inabsentia
46Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
3Seksuelle overgreb, og det manglend...
10 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
12 dage siden · heksemutter
4Digtteknikker: GAS-sætninger
22 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
22 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
1 måned, 8 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 13 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 14 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 18 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 27 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
3 måneder, 9 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 28 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 28 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
4 måneder, 2 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
4 måneder, 3 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
4 måneder, 5 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
4 måneder, 5 dage siden · Tungnemt
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 26 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
5 måneder, 5 dage siden · Skriverkunstner
8Poesi forlag søges
5 måneder, 17 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
6 måneder siden · HamDenKorte
5God digital bogside
6 måneder, 1 dag siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
6 måneder, 1 dag siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
6 måneder, 2 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
6 måneder, 6 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 måneder, 6 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
6 måneder, 6 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
6 måneder, 9 dage siden · Ansu
521Kontraster
6 måneder, 9 dage siden · Brehmer

Religion, politik og samfund

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
10 dage siden · AnsuLa
1Politiken promoverer pædofili
4 måneder, 3 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
4 måneder, 5 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
6 måneder siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 måneder, 6 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
6 måneder, 6 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder, 11 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 3 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 6 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn
27SAS
4 år siden · Morpheus
379Gud
4 år siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
4 år siden · dino
5Verdens økonomi
4 år siden · dino
4Nytårstalen
4 år siden · dino
117Statsborgerskab
4 år siden · Wernn