Religion, politik og samfund · 68

116 svar
Senest opdateret 3 år siden · 9 bruger(e) deltager
3 år siden

Jeg har spekuleret en del over den sociale udvikling fra 1968 til i dag. Der kan vel ikke være tvivl om, at 68 var et skelsættende år.

Jeg har mest interesseret mig for homoseksuelles forhold, sådan som de har udviklet sig, men udviklingen har jo været på alle samfundsområder. - Så hvad tænker I om det?

3 år siden
3 år siden

I 1968 var jeg 12-13 år gammel. Og det vil forvrænge mit indtryk af tiden noget.

Mit indtryk af i dag er nok at det var en blanding af godt og skidt. Men markant var opgøret med autoriteter.
Det var autoriteter der satte grænser for mange ting. Og en ny generation af unge mente at tiden var kommet til at sige: "Nu passer det altså os at gøre tingene anderledes og så se hvad der kommer ud af det."

Stor indflydelse fik en ny fortolkning af klassekampen. Man kendte arbejdsmarkedskampen med strejker og fagforeningsledere i habit og slips.
Men fra 68 smed mange slipset. Man ville ikke længere ligne nogen med ambition om at blive taget for pæne solide borgere.
Beklædningen distancerede sig fra pænheden og sammen med hash, lsd kom bare bryster og baller.
Hvorfor skulle man forarges? over nøgenhed i godt vejr og andre måder at danne par på?
Engang i 70-erne var jeg med en ven gået i "huset" i Magstræde, hvor Bøssernes Befrielsesfront holde en koncert i øverste etage. Det var Arne Würgler, Benny Holst, Anders Koppel og ikke mindst Bent Jacobsen. Med sin sjove tøsestemme sang han om "jeg er bøsse og det er jeg glad for!" og "hvordan kan du vide at du ikke er bøsse, når du aldrig har prøvet at holde hans hånd" - eller noget i den retning.
Det var en god koncert med en masse rare og venlige mennesker. Og ingen opførte sig "grænseoverskridende."
Sådanne steder uden grænser fandtes, men der har jeg ikke været.
Men koncerten var et godt eksempel på at et homoseksuelt miljø kan være "æstetisk." Det er noget som mange nogenlunde frisindede har et problem med. De kan acceptere at nogle er anderledes. men de synes ikke homoseksualitet har den skønhed som den to-kønnede romantik kan have.

Klassekampen har spillet en væsentlig rolle. Og den internationale klassekamp har desværre givet problemer. For den har bidraget til at skabe vanskeligheder for de frihedstanker som hviler i det folkelige og (gisp!) nationale sammenhold.

3 år siden
3 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Ja, Engbo, du burde nok have forudset at der var afsætningsmuligheder hvis du havde haft lidt ekstra vestlige herligheder med.

Sådan er det nok: der er prestige i det der er svært at skaffe.
Hvis styret ser skævt til cowboybukser som udtryk for vestlig dekadence, så bliver det en attrået uartighed at gå med dem.

I vesten var den pæne habit udtryk for den sobre borgerlighed. Derfor gik venstrefløjen ikke sådant klædt. Og den dresscode har man endnu i dag! Man kan stadig med rimelig tilnærmelse gætte farven ved at se tøjet der bæres i Folketingssalen eller TV studiet.
Man kan på TV se en redaktør for Berlingske Tidende i T-shirt. Men han er vist heller ikke så borgerlig så det gør noget.

Jeg husker også Knud Jespersen i den pæne mundering. Og dem fra VS i noget mere "afslappet."

Her på Fyldepennen er gået mangen holmgang om den sag der kan være en følge af 68-tankerne: at man iklæder en revolutionær strategi humanismens falske klædedragt.
Fra et revolutionært synspunkt er det aldeles rationalt, for man lader sig styre af teorien om verdens deling i tre. Denne siger: "Folkene i den tredje verden udgør hovedkraften i kampen imod imperialismen og kapitalismen."
Og man går med parolen: "Styrk den internationale solidaritet."

Det lyder jo meget rigtigt! Men det har farlige konsekvenser.

Nationalisme kan føre til ubehagelige udskejelser.
Men antinationalisme er heller ikke ufarlig!

Hvis jeg må citere dig, Engbo:
"jeg husker, vi var ude at samle ind til Land og Fok."
Jeg kender Josephine Fok. Men hvem er Land?

3 år siden
3 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Lad os nu ikke komme bort fra sagen. Hvor meget af samfundet, som det er i dag, er præget af ånden fra 68?

3 år siden
 
Viser kun 10 af i alt 116 indlæg
3 år siden
#111

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

@ 111 Engbo

"Ma/ du har da ret til det værste sludder"
Hvad ville du sige til, at mennesker, der tror på koranen fortæller dig, at deres trossystem (sharia) også gælder for dig?

Hvad er den betydende forskel på narrativet om sharia og narrativer em rettigheder?

Jeg erkender at du tror på narrativet om rettigheder.
vil du skriver lidt om hvorfor du tror på den slags?

Hvordan er narrativet om rettigheder mindre sluder end det modsatte.

Hvad kan du med rettigheder, som du ikke kan uden rettigheder?

Mit spørgsmål var:
Hvordan tænker du at narrativet om rettigheder skal håndhæves?

Wernn

3 år siden
3 år siden

Jeg finder det meget tankevækkende at man så konsekent afstår fra at svare på spørgsmål og undgår dialog her på fyldepennen.

Det er lige som om mennesker her er fanget i et tankesæt som se nogen lunde således ud.

"Hvis jeg ikke svare på spørgemålet, er der ingen der ingen, som sætter spørgsmålstegn ved eller kritik imod mine svar.
Er der ikke nogen, der stiller spørgsmål eller rejser kritik, må jeg have ret" -Agtig.

Wernn

3 år siden
3 år siden

Tor Nørretranders skrev engang om begreberne "information og eksformation."

Information kan være sprogets objektive indhold.
Eksformation kan være noget med at sproget har betydninger der afviger fra den objektive information.
Et nemt eksempel er forkortelser. Og det er karakteristisk at forkortelser har mindre information end ordene i fuld længde. Men kendere af sproget får den samme (og korrekte) mening ud af forkortelsen, trods den reducerede information.

I vore debatter er der en del eksformation. det har betydning at alle en samtales deltagere har samme forhold til eksformationen, ellers kan samtalen blive absurd.

Et såkaldt avanceret sprog har megen eksformation. Det betyder blandt andet at megen mening kan cirkulere blandt personer uden at informationsmængden bliver voldsomt stor.

De der interesserer sig særligt for dette forhold er folk der konstruerer teknologi til elektronisk kommunikation.

Man kender det også fra Sony apparatet "Minidisc."
Det var en teknologi der gjorde det muligt at bortkaste op til 80% af informationen uden at lytteren fik væsentlig lavere udbytte af musikken.
Hermed bestod informationen af 20%, men eksformationen var for de fleste lyttere stadig 100%. Og dermed fuldt musikalsk udbytte.

Sådan er det også i debatterne her.
Vi begår måske hyppige fejl og bruger sprog der har mistet en del af sit informationsindhold.
Når unge skriver til hinanden på SMS, bruger de korte tekststrenge for at øge farten, men meningen bevares af en anden der kender denne jargon.

Når vi misforstår hinanden her kan det måske skyldes at vi ikke altid er helt enige om den korrekte betydning af visse ord.

Det kan have betydning at have sans for teksters indhold af eksformation, hvis samtaler skal forblive på sporet.
Mange af os er måske vant til at skrive noget som strengt taget ikke er helt korrekt, men vi er også vant til at blive forstået af de fleste.

Jeg synes at mange af vore debatter præges af Mark Twains forståelsesproblem som det udmales så morsomt i "Begravelsen i Nevada."

3 år siden
3 år siden

Da jeg før nævnte "Begravelsen i Nevada" var det et eksempel på eksformation.
Der var tyve tegn (med mellemrum) svarende til 100 bits.
Men "Begravelsen i Nevada" rullet ud indeholder nok mange tusinde bits.
Men ved at nævne titlen, kan man uden stort forbrug af information aktivere langt mere eksformation hos læserne der kender denne monolog.
Uden kendskab til monologen er mit indlægs sidste linje, altså i #114 det rene "goddag mand økseskaft." Et udtryk der imidlertid også rummer eksformation.

Men her kommer den hele monolog (der gerne skulle illustrere hvad jeg mener.)


3 år siden
3 år siden

@ 114 Flemming Dalsgaard (dino)

Vil det naturlige så ikke være at man stiller spørgsmål til det som man ikke har forstået?
Eller har du et andet bud?

Wernn

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten 68 er startet 18/08-2020 07:47 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 26 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 20 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 21 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 24 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 28 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 28 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
6 måneder, 7 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
6 måneder, 23 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 27 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
8 måneder, 19 dage siden · MariaMolgaard

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn
27SAS
4 år siden · Morpheus
379Gud
4 år siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
4 år siden · dino
5Verdens økonomi
4 år siden · dino
4Nytårstalen
4 år siden · dino
117Statsborgerskab
4 år siden · Wernn
12Julens indlæg
4 år siden · dino
65Demokrati
4 år siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
4 år siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
4 år siden · Wernn
109Homofobi
4 år siden · leviP
5Pengetroen
4 år siden · Wernn
53Politiske ideologier anno 2019
4 år siden · Wernn
1Det store intet
4 år siden · dino