Mørkets net


7 år siden 4 kommentarer Blandede tekster eksistens mørke tanker

11Afsked
Et smil fra himlen du sender ned · Vi mærke kan din kærlighed · En fa... [...]
Digte · døden, savn, kærlighed
6 år siden
6En gudmors digt på vejen
En lysende stjerne på himlen så klar · Et slag med vingerne prægtig... [...]
Digte · familie, følelser, livets gang
6 år siden
3Larmende stilhed
Stilhed fuld af larm som sætter sig som små mider og gnaver; æder... [...]
Blandede tekster · tanker, stilhed, reflektion
7 år siden
4Mørkets net
Et vådt knitrende lys. · En forbi flyvende dues hissende vingeslag ... [...]
Blandede tekster · eksistens, mørke, tanker
7 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Katrine Sørensen (f. 1996)
Et vådt knitrende lys.
En forbi flyvende dues hissende vingeslag og en fjerneres ukuelige kurren, akkompagneret af radioens stille musik.
På himlen et flys lyserøde aftegnende sky, igen forsvundet ved et øjebliks uopmærksomhed.
Tusmørket sniger sig langsomt forbi den sene nedgående sommersols stædigt vedvarende stråler og grå skyer i horisonten vidner om en knap så lys dag. Svalers lavflyvende aftenaktivitet varsler en ligeså grå nat.
Sommeraftenen byder på en forfriskende kølighed nydt omfavnet af et uldent tæppe på en lejlighedsterasse i Sydsjællands hovedby. Trods den centrale placering hører lyde, dufte og det umiddelbare udsyn mere til det landlige billede. Dog afbrudt af larmen fra en enkelt sen billist nu og da.
Det er nu tankerne kan flyde frit og fanget af mørkets net, hvor de vil blive spundet ind som pupper. Nogle vil bryde ud smukke, energifylde og sprudlende flyve mod den gryende dag. Andre vil ved deres udbrud være endnu mørkere end natten og søge mod spæde lyskilder, som de i deres ihærdighed slukker. Tilbage hænger de umiddelbart afsjælede som i solens stråler tilsløres og som ved månens frembrud søger ly af mørket. Men bevæger du dig ud i natten og støder på af disse pupper vil du opdage svage livstegn. En rumsteren af tanker der ihærdigt prøver at finde deres vej ud og for hver gang du bevæger dig ud i nettet vil dine ufrivillige såvel som frivillige ryk i trådene hjælpe dem tættere på et udbrud mod nye stråelende tider eller en evig søgen efter det uanseelige.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/07-2016 11:03 af Katrine Sørensen (K. Bergmann) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 250 ord og lix-tallet er 44.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.