Sol over Danevang


21 år siden 0 kommentarer Digte

3Os, dem, vi og intet
At forsvinde, uden at have afsat sig spor. · At blive glemt. · Ingen ... [...]
Digte
10 år siden
1Parkeringsplads
En ensom gadelampe oplyser vore krakelerede parkeringsplads. · Sted... [...]
Digte
10 år siden
3Et arbejde
kraftig Desaturation · Faldende blodtryk. · Dyspnø · Efterfølgende Inge... [...]
Digte
11 år siden
7Det du ikke ønsker at forholde dig til
Gamle venner. · Det stikker i hjertet. · En samtale over nettet. · " De... [...]
Blandede tekster
11 år siden
1Handlingslammet
" se mig i øjnene, og sig at du er stolt af mig! " · Håret fra den ... [...]
Blandede tekster
11 år siden
0Tjære
"At krybene taler så højt til mig, er ikke et bevidst valg jeg gø... [...]
Blandede tekster
12 år siden
1Patient
Hvor er jeg ked af det på dine vegne. At se dig sådan - jeg kende... [...]
Blandede tekster
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Thomas Sørensen (f. 1985)

Har man endelig glemt hvad der egentlig foregår.
Er man blevet ramt af det kommende forår.
Sneget ud af sit skind, for at opdage at det nye klæder én bedre.
Klar til at tage det man kalder kærlighed op til konfrontation, for at hædre
den sommer der er lige om døren med et bredere smil end man turde håbe.
Folk er begyndt at sitre i de små hjem. Det' lige før man kunne råbe.
Du kolde forkølede, grå kedelige, dræbende og dominerende vinter kan rende lige i kloakken.
Nu er det sommerfuglenes tid at bryde ud af pubben. Føler sig som patriarken.
Tiden for de nyforelskede, under den stjerneskydende himmel. Sidder hånd i hånd hele natten uden at sige et kvæk.
og København by night med regnbueglade unge, dansende fra strøget til Vallensbæk.
Strande fulde af kridhvide danskere, der er ligger blandt smørrebrød, Tuborg, Familie Journalen og smiler missende til hinanden.
Far og mor spiller bold med sønnen. Glemt alt om, at de økonomisk er helt på spanden.
De studerende hænger ud på sommerskoen og diskutere Irak-krisen, mens de nipper varm kaffe i sig.
Motionister tager et hvil ved det store stygge Storkespringvand og jeg sidder i en parasols skygge og glæder mig til at se dig.
Morfar og Mormor ude at fodre ænderne i Sortedamssøen
og alle uanset alder kan mærke den søde kløen.
Det er mørket, som er ved at tage på ferie. For at blive afløst af vore alle ynglings vikar.
Endelig er vi sluppet af med denne gudsforladte Husar.
Det kan man se på alle. Selv på manden i rendestenen, der skåler varmen i møde.
Selv betjentene er gladere. - Denne gang slipper de blot med en bøde
og den unge Steve Mc'queen lover at holde foden mindre på gassen.
Alle smiler til alle. Selv dem fra overklassen.
Ja nu er det ved at være aktuelt, at huen og handskerne snart ska' på hylden.
Selv Brixen er mere glad, da han har fået stoppet sin tyllen.
Snart kommer festivalerne og Kim Larsen står nostalgisk og synger 'kvinde min', men venter faktisk kun på at blive afløst af R.E.M
og mudder badende fulderter råber kærlighed ud over landet.
I Christiania danser blomster børnene rundt med Ingeman og bandet.
Bilerne oser af autobahn mod syden.
Imens pigen i solnedgangen er ved at miste dyden.
Græsset er blevet så grønt og svenskere er så glade for deres nyslåede plæner
og mimeren er så sjov på torvet at det får de små børn til at klappe grinende i deres hænder.
Sol atter en gang
over smukke Danevang.
Sorger og bekymringer høre til andre tider.
Vi har nemlig betalt denne glubske vinter med blod og tåre. Nu det på tid at komme vider'
Så lad os alle hæve glasset og skåle så længe dette vil vare.
Lad blot husaren komme igen. Denne gang er vi nemlig så stærke at han ikke skal jage os som hundene efter den skræmte hare.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/02-2003 16:00 af Thomas Sørensen og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 492 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.