Religion, politik og samfund · Koranen

13 svar
Senest opdateret 6 år siden · 7 bruger(e) deltager
7 år siden

I julen har jeg og min ven læst Koranen, og det har vi været meget glade for. Men en ting er sikkert, man kommer ikke til at forstå islam ved at læse Koranen. Dens budskaber er meget enkle og basale. Den giver et godt indblik i, hvordan forholdene var på Muhameds tid, men det er svært at se hvordan dens forbindelse er til islam i dag. - Hvad er ellers islams kilder?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Der har været et hav af fraktioner i Islam, og deres respektive lærere har da efterladt sig nogen skrifter. Hvor mange af dem der er oversat til et for os læseligt sprog ved jeg ikke. Jeg formoder, at det nok mest er de arabiskkyndige, der har adgang til at læse dem.

7 år siden
7 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg kender godt Hadith, det vil sige, jeg ved hvad det er, men jeg kender ikke indholdet og jeg synes også det er umuligt at sætte sig ind i. Det er jo ikke et bestemt skrift eller en samling af skrifter, det er hundredvis af skrifter og er ikke afgrænset sådan som Koranen er Hver koranskole synes at have sin særlige samling.

Det er vel derfor, at mens de kristne hele tiden citerer fra Bibelen til støtte for deres argumenter, så ser man sjældent at muslimer gør noget tilsvarende med deres skrifter.

Jeg har god vilje til at sætte mig ind i andres tænkning og tro, men når det gælder islam synes jeg det nærmest er umuligt.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Min mand og jeg blev inviteret til at spise hos flygtninge fra Aganistan for nylig. En af dem kom med en bibel på persisk og tysk ( jeg bor i Svejts )
og begyndte at stille mange spørgsmål. Vi har mange turister fra arabiske lande her om sommeren, også sådanne som har spørgsmål. Man mærker at de gerne vil finde ud af det. Jeg har selv prøvet at læse koranen, men opgav på halvvejen.
Mvh Inge

7 år siden
7 år siden

Hvis koranen er så svær at læse, forstår jeg bedre at selvbestaltede koranlærer kan tolke koranen, som de vil.
Ingen sætter spørgsmål om troværdigheden, man følger så bare flokken, hvor gamle mænd har udstukket reglerne for Islam.
Hmmmm, det kræver vist en årrække at sætte sig indi, så jeg hopper over.
Vh. Hanna Fink

7 år siden
7 år siden

Læs SUNNAH, det er kilden til at forstå Koranen. Der er to hovedkilder: Bukhari og Muslim. Det er navnet på 2 lærde, som har samlet Profeten Muhammed's udtalelser og sædvaner. Profeten var omgivet af mange følgere/disciple, som tog notat af hvad han sagde og gjorde, ud over at recitere Koranen. Herudover er der mange andre kilder, men generelt er muslimer enige om 6 bøger, inklusiv de 2 nævnte. De 6 bøger er: Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Ibn Majah, Sunan Abu Dawud, Sunan Nasai, Jami Tirmidhi.
Maa ALLAHs fred og velsignelser vaere med Profeten.

7 år siden
7 år siden

Yunus Balle

Jamen alt det vil jeg straks gå i gang med at læse. Findes de bøger på dansk? Det ligger lidt tungt med mit arabiske. - Mon alle muslimer har læst alt det? Findes der ikke en mere jordnær måde at lære islam at kende på.

Jeg har kendt en hel del muslimer, almindelige søde mennesker, men om de var gode eller dårlige muslimer aner jeg ikke.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Kåemer,
I princippet er det nok at læse og forstå de første 7 vers, da de fleste vers i Koranen handler om Guds Enhed.

1. I Allahs Navn, den Nådige, den Barmhjertige. 2. Al pris tilkommer Allah, verdeners Herre. 3. Den Nådige, Den Barmhjertige. 4. Herskeren på dommens dag. 5. Dig alene tjener vi, og Dig alene anråber vi om hjælp. 6. Led os ad den rette vej. 7. Vejen, der følges af dem, Du har velsignet, ikke vejen, der følges af dem, der har vakt Din vrede, ej heller de vildfarne.

Som sagt er den uddybbende forstålse opnået gennem videre læsning. For lethedens skyld, så kan jeg sige, at i det sidste vers referer "dem" til Jøderne og de "vildfarne" til Kristne.

Ellers anbefaler jeg at læse/bruge som reference, følgende pdf af Koranens engelsk oversættelse med notater. Et umiddelbart stort dokument (tusinde sider), men det skyldes dels side opsætningen og dels, at den arabiske tekst er med for dem, der ønsker at referer til den. Du kan hente pdf her (jeg har ikke noget med websitet at gøre udover at de giver pdf versionen gratis)http://islamtomorr...ds/Quran_Khan.pdf

Personligt foretrækker jeg at læse mig til forståelsen, men ellers er den mest jordnære måde til mere viden - jeg kan taenke mig - observation/interaktion med muslimer, eventuelt ved at besøge muslimske lande. De plejer at være ivrige med at give information, men selvfølgelig er alle muslimer ikke nødvendigvis veluddannede ej heller er de engle eller profeter, selvom de alle håber på et evigt liv i Paradis, og frygter en fæl slutning - Helvedet.

7 år siden
7 år siden

Yunus Balle
Dine råd til at studere islam virker rimelige, og var jeg yngre kunne jeg godt være fristet til at gå i gang. Men jeg er altså en og firs, og det er uoverkommeligt. Jeg prøvede at komme ind på dit link, men det lykkedes ikke. men nu står rådene der så andre kan have nytte af dem.

På slutningen af dit indlæg nævner du de mere eller mindre gode muslimer "... selvom de alle håber på et evigt liv i Paradis, og frygter en fæl slutning - Helvedet." - Det var en af de ting jeg studsede over da jeg læste Koranen, dens hyppige omtale af paradisets glæder, men især alle gentagelser af truslerne om pinen i helvede. De der ikke er sande muslimer skal pines TIL EVIG TID. Det billede kunne jeg slet ikke forene med tanken om en kærlig og barmhjertig Gud. Jeg skrev da en lignelse bygget på mine tanker. Her der den:
https://www.fyldep...63831/en-lignelse

Kåemer

7 år siden
7 år siden

https://www.fyldep...63831/en-lignelse

Det lader ikk til at linket virker. Det gør det forhåbentlig her.

Kåemer

7 år siden
6 år siden

Hejsa
Ville bare lige give mine besyv med.

Kåemer
Linket til Quran Khan virker, men det er et fantastisk stort dokument, så der skal bare lidt tålmodighed til. Jeg er gået lidt i gang med det, men må indrømme at det lidt tungere læsestof en, for eksempel, Afdeling Q bog ;)

Yunus Balle
Tak for linket, jeg har ledt efter lige præcis sådan noget, for at kunne læse dybere og, måske, forstå Islam bedre :)

6 år siden
6 år siden

KFriis

Du har ret. Tålmodighed skal der til. Her er Koranen på arabisk og engelsk, plus kommentarer. Selv har jeg den på dansk i to oversættelser. Så burde jeg være velforsynet. - Mit problem er at mit engelsk er temmelig mangelfuldt. - Men der er ikke tvivl om, at stoffet er værdifuldt. Så nu må vi se hvad jeg kan klare.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg synes, at selve Koranen er ganske ukompliceret at læse, og det undrer mig at man kan få som omfattende kommentarer ud af den. Jeg kender også en del til arabernes historie omkring Muhameds tid, så jeg synes jeg har et meget godt overblik. Men så kommer alt det ind som er snirklet og mystisk. Hvor kommer det fra?

Kåemer

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Koranen er startet 19/01-2017 14:42 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Skriveblokade
8 minutter siden · Anemone Rosenda...
4165Dagens ord
5 dage siden · inabsentia
46Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
3Seksuelle overgreb, og det manglend...
10 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
12 dage siden · heksemutter
4Digtteknikker: GAS-sætninger
22 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
22 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
1 måned, 8 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 13 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 14 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 17 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 27 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
3 måneder, 9 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 20 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 28 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 28 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
4 måneder, 2 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
4 måneder, 3 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
4 måneder, 5 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
4 måneder, 5 dage siden · Tungnemt
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 26 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
5 måneder, 5 dage siden · Skriverkunstner
8Poesi forlag søges
5 måneder, 16 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
6 måneder siden · HamDenKorte
5God digital bogside
6 måneder, 1 dag siden · HamDenKorte

Religion, politik og samfund

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
10 dage siden · AnsuLa
1Politiken promoverer pædofili
4 måneder, 3 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
4 måneder, 5 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
6 måneder siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 måneder, 6 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
6 måneder, 6 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder, 11 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 3 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 6 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo