Stærke følelser

Opgavebeskrivelse

Skriv en kort historie hvori en person beskriver en stærk følelse, gerne ved hjælp af metaforer. Hvordan føles det at være jaloux, være lykkeligt forelsket eller måske skulle træffe en svær beslutning? Brug fantasien. Teksten skal indeholde en beskrivelse af hvordan følelsen opleves fysiologisk - hjertebanken, gåsehud, kulderystelser m.v. Teksten skal ligeledes vise, hvad følelsen afholder personen fra, eller måske driver ham/hende til at gøre. Bestem selv om teksten skal være humoristisk, dramatisk eller noget helt tredje.

'Det kan ikke passe.'
Min hals snører sig sammen og jeg fryser.
'Det her kan simpelthen ikke passe.'
Folk defilerer forbi; kvinder i korte nederdele og mænd der bestræber sig på ikke at glo alt for åbenlyst.
Det er som om de alle kigger på mig ud af øjenkrogen, et flygtigt og truende blik, selvom de ikke kender mig og heller aldrig kommer til det.

Klokken er halv tre om natten og vi har været i gang siden klokken otte. Først middag med vin, så natklub med drinks, så dig med hvidt pulver under næsen og et "undskyld, baby."
Til sidst spurgte jeg, om vi ikke bare skulle tage hjem. Vores sidste aften i Amsterdam og jeg kan virkelig ikke mere.
Det gjorde mig så glad, da du nikkede og kyssede mig på kinden.
Og nu står jeg så alligevel hér...
Alene.
Jeg fryser og det føles som om brostenene vibrerer under mine fødder. Det er flere timer siden jeg sidst har drukket, men alligevel svajer min krop fra side til side.

Du skiftede mening. Du stavrede pludselig op til baren og bestilte en ny omgang. Vrissede af mig, da du så min tvivl, og råbte "det er min sidste aften i Amsterdam, jeg skal sgu ikke tidligt hjem!" Dem, der var stødt til i løbet af aftenen, klappede begejstret af din fine gestus. Du strålede og glemte alt mig. Smøgede dine skjorteærmer op og gjorde antræk til, at fortælle endnu en af dine historier.
Jeg tror ikke engang du lagde mærke til det, da jeg gik.

Taxachaufføren dytter utålmodigt.
Jeg fortalte ham, at du var lige på trapperne.
Du MÅ have opdaget det nu.
Jeg skutter mig, det er en kold nat, og jeg kan ikke længere lade være med at græde. Jeg står i et hav af feststemte fremmede og indser, at jeg ikke kan komme hjem uden dig. Jeg har adressen til lejligheden, men hvad så bagefter? Hvad så med i morgen?

Jeg prøver at tænke på noget andet. På for fire dage siden, hvor vi tog afsted. Du var godt nok stadig lidt bagstiv, men du glædede dig. Til vores første rejse sammen, til min tredje flyvetur.
Ingen syntes, at jeg burde være taget afsted med dig, men hvad vidste de om noget?
Det hele var trods alt gået fint og nu skulle vi til Amsterdam. Du havde lejet en arkitekttegnet lejlighed nede i centrum. Vi skulle bade i badekar og ud at spise og gå ture.
Jeg glædede mig helt vanvittigt.

Jeg vil så gerne sove.
Jeg vil så gerne hjem.
Det skriger indeni mig, noget gammelt og glemt river i mig, og hele tiden spejder jeg efter dit ansigt i døråbningen.
Brostenene vibrerer stadig, gør mine fødder usikre, men jeg tror godt jeg kan bevæge mig et lille stykke endnu.
Taxachaufføren dytter en sidste gang og mine øjne gør ondt.
Alle rundt om mig har ikke den fjerneste anelse, og dér står du, oppe i baren igen.

Skriv kommentar

Besvarelsen Kærestetur er publiceret 03/02-2023 16:43 af Tine Eslander (Tegnerinden) under skriveøvelsen Stærke følelser.
Version 1 - 03/02-2023 16:43
Besvarelsen er på 493 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

1 år, 2 måneder siden
#1 Ansu
Hej Tine,

du skriver simpelthen så levende og malende mange farver. Virkelig mange, trods jeg i denne primært ser en film noir-stemning for mig, måske i brunede, matte farver. Fremmedordet "defilerer" i starten stopper desuden autopilot-læsningen her, altså vækker ekstra opmærksomhed, og fungerer godt som en appetiser indikerende en ordrig forfatter :-) Fang mig som læser fra start, og du er garanteret en fuld gennemlæsning uanset indhold undervejs, og med slutningen værende i stand til at redde næsten hvad som helst.

Jeg læser i din øvelse her en klokkeklar frustration og magtesløshed i jeg-personen, som dikteret af øvelsen "Stærke følelser" - samtidig skifter stemningen undervejs, fra frustation til vrede, inden den lander ved samme udgangspunkt som start, forblivende uforløst - på den fede måde = håb afgives nogle gange bedst igennem håbløshed; opfordrende læseren der relaterer til selv at bryde mønstret, frem for at følge forfatterens brydning. Alle gode tekster initierer vel fantasien, og åbne slutninger er personligt min favorit i historier.

Jeg vil dog også sige at øvelsens anden opgave, at beskrive fysiologien ved følelsen, altså at beskue indad i stedet for udaf, ikke er gennemført til topkarakter - du beskriver de fysiske fornemmelser, f. eks. flot med "Jeg fryser og det føles som om brostenene vibrerer under mine fødder. Det er flere timer siden jeg sidst har drukket, men alligevel svajer min krop fra side til side." - men det er stadig beskrivende relativt udefra, telling not showing; altså, jeg forstår godt at det begrænsede antal ord i øvelsen forhindrer mere.. eller, større og mere poetiske beskrivelser af de helt små detaljer i følelsen.

F. eks, jeg kan ikke huske dens titel, men en skrivelærer nævnte engang en bog der foregik over en times tid - og talte om hvordan man kan gøre selv et sandkorn til et helt univers - om følelsen af at holde noget så sårbart og alligevel så stærkt i hånden, hvordan det som havet kan sende bølger igennem kroppen, hvordan blikket zoomer ind og verden omkring forsvinder, og hvordan vejrtrækningen pludselig glemt, maven rungende sin første sang i årevis, en sang om et sandkorn af... osv osv.

MEN, igen, jeg forstår godt at historien kommer i første række! Og vil også sige og understrege at hele din fortælling beskriver fysiologien indirekte, men øvelsen dikterer det skrevet mere direkte, tror jeg.

Endelig vil jeg sige at slutningen lander lidt fladt = altså ikke selve handlingen til slut, dén er fed, men selve formuleringen - f. eks. kunne jeg forestille mig... at et objekt, en drink f. eks. (hvor drinks mange navne tillader megen billeddannelse :-)), eller en stol væltet, eller noget andet billed- eller farvedannende, hvad som helst egentlig, måske mere beskrivelse af baren og scenen generelt, eller en mere dybdegående fysiologisk beskrivelse inden sidste ord, ville danne et mere helstøbt sidste billede for læser - HVIS der ikke allerede er brugt det tilladte antal ord.

En god øvelse kunne måske være at skrive så mange ord som overhovedet muligt om en enkelt, og kun én, kortvarig, fysiologisk oplevelse? Altså, jeg tror at det er dét øvelsen lægger op til - men gudskelov for frihed til at bryde rammerne :-)

Igen, selve din tekst er uhyre velfortalt og billeddannende, og slutningen næsten perfekt :-) Og måske helt perfekt, i andres læsning :-)

"Smøgede dine skjorteærmer op og gjorde antræk til, at fortælle endnu en af dine historier.
Jeg tror ikke engang du lagde mærke til det, da jeg gik." - boom, mic-drop :-)

mvh Ansu
PS: Brother Ali - Shine On feat. Nikki Jean, er en soul-fuld musikvideo om en fyr der giver en kvinde på en bar et kompliment; og ikke mere end dét, handlingen. Men... ikke kun er det et af mine favorittracks musikalsk, men teksten er også, for mig, inspirerende trods genlæst flere gange (som også er online), som blot er en lektion i at gøre noget småt stort, lyrisk. Eller noget stort småt, whatever, Nikki Jeans omkvæd er i hvert fald skønt :-)
1 år, 2 måneder siden
1 år, 2 måneder siden
#2 S_Meyer
Jeg er helt vild med din tekst! Synes dine beskrivelser er virkelig gode, og mange af de beskrivelser og følelser er genkendelige.
1 år, 2 måneder siden