Shaguny

Prolog


14 år siden 8 kommentarer Uafsluttet Fantasy

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
11 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
16 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 4 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 3 dage siden

Puls: 43,0

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
"Hvis er verden?," spurgte fe-knægten.
   "Vores," svarede hans mor

Hvis er verden?" spurgte troldungen
   Den er vores, " svarede hendes mor.

Og de havde begge ret.
   I sekler gik det fint. Feer og trolde delte verden med havfruer, kentaurer, fugle, fisk, padder og insekter. Da de første mennesker kom til, ændrede det ikke meget.
   Galaksens beboelige planeter, Sakurius og Anarkat, var i balance.
   Men en dag kom der fremmede. De kom, fordi deres planet var hærget af krig, sygdom og hungersnød. Med sig tog de planter, dyr og frø, samt viden om mangt og meget.

De vidste at der ikke fandtes feer, så de kaldte feerne for engle. Engle var gode, og hvis det ikke passede, så måtte de jo have solgt deres sjæl til Djævelen: et væsen som faktisk ikke fandtes, men bare var et symbol på ondskab. Det vidste de, og de vidste også, at der ikke fandtes trolde, orker, djævle og sligt. I hvert fald var verden ikke deres, hvis de nu alligevel fandtes. For de var jo onde.

Tilflytterne var alle sammen gode, men sommetider glemte de det - og det var selvfølgelig de ondes skyld. Ind i mellem prøvede feerne og troldene at fortælle dem, at der var mange farver i verden, den var ikke kun sort eller hvid.

Men det blev den.
   En dag vidste alle, at verden tilhørte Vorherre, præsterne, kongen og adelsmændene.

Nå ja, næsten alle ...

"Hvis er verden?" spurgte fæstebondens søn.
   "Vorherres, men han har lånt den til Herremanden," svarede bonden.

"Hvis er verden?" spurgte troldeungen.
   "Vores," svarede den gamle blåtrold.

"Hvis er verden?" spurgte den gamle, vrede fegudinde.
   "Din! Din! Din!" hylede hendes tilbedere.

"Men hvis ER verden?" pippede alfeungerne i kor.
   "Det ved jeg ikke," svarede alfekongen, "men flyv ud og se om I kan finde ud af det.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 15/03-2010 13:20 af Pia Hansen og er kategoriseret under Fantasy.
Teksten er på 299 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.