Fra Buddha til Budo.Shambhala Behøver vi krig og aggressiv hensigt og indstilling for at få fred?


6 år siden 3 kommentarer Filosofihulen sårbarhed vej mørke

2Den Medicinske Seers Zen Haiku
Dråberne opstår/ · ophobning skifter ansigt/ · vandskyl ler som håb
Digte · varme, universet, anderledes
4 dage siden
6De unge år hvor kameraet var unikt før mobi...
I en del år har jeg kaldt fotografi et arbejde for mig - også sel... [...]
Livshistorier · eftertanke
9 dage siden
4Forårsfrieri
Mine fødder vil betro sig til den kolde bølges essens · Havet står ... [...]
Digte · krop, eksistentiel, indre balance
22 dage siden
4Jeg er dit genbrug og din plan B
Du kommer gerne når jeg næsten er fortabt · Du samler mig op netop ... [...]
Digte · krise, håbløshed, gåde
1 måned siden

Puls: 92,7

Publiceret: 19
Afgivet: 87
Modtaget: 47
Niels Cenius (f. 1969)
Overskriften er ikke så nem. For er vores natur salig fred? Kan vi måske kun finde fred med os selv i familien, når vi evner at danne konfrontation?
Det var lettere da jeg ikke var familiefar. Men nu er jeg en beskytter. Rigtig mange af os forbinder det at tjene penge, med noget lidt kedeligt, og det krydrer det hele lidt, at man føler der er en vis ære i form af at man er en beskytter.
I USA har de i Sydstaterne en tradition for at mene den vej er god. Det har helt arketypisk stået i kontrast til Nordstaternes mere civiliserede tilgang.

Jeg tror forholdene i USA præger os meget, selvom vi synes vi er mere oplyste i Danmark.

Jeg har brugt en del år på at finde fred og dynamik i mit liv, og forsøge via det liv jeg har som mediterende at skabe mere fred gennem jeg ikke vælger dynamik fra, i krop og job og kærlighed, for at opnå ro ad en genvej. Jeg har prøvet netop IKKE bare at læne mig tilbage, dvs for eksempel være afslappet ved at accepterer alt, og vende ryggen til hånlighed og bøller,og derigennem opnå fred. Nogle meditationsformer, herunder Shambhala buddhismen, taler for at konfrontation og dynamik og at blende ind med sine konkurrenter, modstandere, og fjender, kan danne mere positiv aggressiv energi, der bedre evner at skabe fredelige aftaler.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/04-2018 11:16 af Niels Cenius (Snowlion) og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 232 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.