7Biodiversitet
Naturen omkring os har været her altid · Mennesket meget kort · Natur... [...]
Digte
7 dage siden
5Forårslys
Nu skyder foråret frem imellem læberne · skubbet frem af sommeren i... [...]
Digte
15 dage siden
7Forårsmorgen 1962
Det er den første morgen · der har sat sig i erindringen · Dynebetræk... [...]
Digte
1 måned, 10 dage siden
6Solsortens sidste sang
Solsorten synger · En ny dag begynder · Spurvehøgen i træet · Som et ly... [...]
Digte
1 måned, 12 dage siden

Puls: 56,9

Publiceret: 6
Afgivet: 27
Modtaget: 35
Poul Erik Pedersen (f. 1957)
Det er sproget, der gør det. Det kan rutinemæssigt kværne os ned i smålighed og misantropi, og det kan genopvække en tiltro til menneskelig generøsitet og idealisme. Når vi hører en levende krop i, hvad der bliver sagt. Når det ikke kun er rygmarven eller en forlap, der taler. Når ordene har bund i maven, og hjertet synger med. Det er også sproget, der gør det, når jeg nu må ud at gå. For havde jeg ikke haft det, altså sproget, måtte jeg hele tiden rende rundt og pege på, hvad jeg ville snakke om, og jeg ville uden videre få masser af motion. Men jeg har sproget, jeg kan sidde stille og tale om alt i verden, og jeg må altså ikke ud og rende rundt, bare for dét, medens jeg kigger på det ene og det andet, som jeg så kan overveje at tage med mig hjem i mit medbragte sprog.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/04-2019 11:04 af Poul Erik Pedersen (Poulerik) og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 153 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.