0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
7 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
13 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 1 dag siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
2 måneder, 29 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 10 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 15 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
11 måneder, 15 dage siden

Puls: 45,9

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Hanen galer rustent. Hønerne putter sig i halmen. To opløbne hanekyllinger, der har undgået øksen puster sig op, ser lidt på hinanden og galer søvnigt. Det får to høns til at kagle. En smule lys når ind og de tripper ud af lemmen, men forsvinder næsten i den hvide, hvide verden. Galende, larmende, kaglende søger de ind igen.
   Så trænger lydene fra hønsegården ind gennem bjælkerne og den endnu lukkede vinduesskodde. Den ældste kvinde derinde vender sig i alkoven og trækker den tunge vinterdyne omkring sig, ruller sig i den. Manden ved hendes side fryser og griber gryntende ud efter den forsvundne dyne, men kvinden borer sig fast. Hun vil ikke afgive sit bytte. Mon hun heller ikke vil stå op og lægge på ildstedet? Der skal vel også laves grød? Man kunne jo puffe til hende? Og dog - hun har jamret i nat. Hun har så ondt i sin mave, Lad hende så da sove. Manden sætter sig op. Kryster sig af kulde og famler efter den lille tælleprås, der skal være et sted. En meget smal stribe vinterlys er så venlig at skinne på ildstedet, men der er ingen gløder. Sukkende får han sine kolde hænder til at lukke sig om fyrtøjet - en kostelig skat fra en fortid, hvor han fik fat i gode sager. Han trækker de uldne sokker langt op af benene. Godt man i det mindste har sin vams på under natsærken.

"Barbara! Vil du koge grød i dag?" kvækker han mod halmlejet, hvor deres datter sover. Hun brummer noget, men sætter sig op.

Nu vågner soen og grislingerne. Nu muher koen. Skal han da selv fodre og malke?

"Kenny. Det er morgen," vrisser pigen og puffer til sin bror. Når hun skal op, skal han vel også?

Drengen brummer noget. Det skal nok betyde, at han lige vil sove lidt mere?

Manden brummer. Kæmper med sin skat. Fyrtøjet vil ikke slå gnister,

Pigen gør kuskeslag.

Fra stalddelen høres grislingehvin og en arrig so. Nu vækker de sikkert den gamle ko? Nej, der bliver stille. Eller skraber det lidt derudefra?

Pigen roder op i ilden. Et par gløder ulmer frem fra sodet. Hun tømmer kurven for kvas. Roder i ilden. Skramler med gryden.

"Gamle lort," mumler manden og lægger fyrtøjet fra sig.

Han skal noget nu, så han tramper mod stalddelen. I sidste øjeblik husker han at få fødderne i træskoene. Noget bider ham i den ene tå. Et eller andet forbistret kryb.

Først siddende i renden, skulende op mod koens hale, ser han, at den tredje unge - ham konen har hentet hjem - er i færd med at malke. Ja altså han aner ham mest som en skygge, som han ser akavet over skulderen. Drengen smiler ikke. Slet ikke.

Og manden gør sig færdig. Kan vel nok være værdig. Skal man så skal man.

Da drengen fra stalden kommer ind med mælken, er Barbara allerede i gang med grøden. Det dufter dejligt. Konen sidder op i sengen. Kenny er også oppe.

Manden går ud. Ud i den hvide verden og trækker skoddet fra lyshullet i væggen, så frostsolen vælter ind.

De langer til fadet med hver sin slev.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/01-2020 11:28 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 527 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.