Estrid Kniv


1 år, 8 måneder siden 3 kommentarer Digte fortid nutid fremtid

4Påske
Påske... nyt liv i en evig cyklus. · En skal brydes... og man kigge... [...]
Digte · livsrefleksion
22 dage siden
7Tryllefløjten
Dette er historien om en dreng der hed Frank. Han gik i en parall... [...]
Noveller · selvindsigt, eksistentialisme
3 måneder, 19 dage siden
8Onkel Knud spiste bøffen
Onkel Knud spiste bøffen · Min mor var alternativ og valgte som såd... [...]
Kortprosa · socialrealisme, barndom
6 måneder siden
2Anden
"God morgen Mi" · "God morgen Rud. Der er en fugl der hvæser af Alf... [...]
Blandede tekster · dilemma
1 år, 1 måned siden

Puls: 22,4

Publiceret: 1
Afgivet: 7
Modtaget: 8
Rud Stenfisker (f. 1949)
Det var fuldmåne.
Min hjerne blev presset mod kraniets indre væg.
Mit hjerte sendte feberblod ud i kroppen med nådesløse hårde slag.
Søvn var ikke muligt.
Svimmel og fortumlet sejlede jeg rundt i byens skygger.
Søgte lidelsesfæller der hylede som ulve.
Byen gav mig ikke ro.
Den mørke kirkegård med de kolde gravsten måtte kølne mine lidelser.
Se, da stod hun der i månelyset Estrid Kniv i sin simple hvide brudekjole.
Hun stod på bare fødder, skoene hun havde lånt dengang, havde hun ej haft med i graven.
Hun havde en udtørret buket i hånden, der var kun tre roser.
Sløret blæste i vinden og skjulte delvis hendes ældede ansigt der var som pergament men alligevel ubegribeligt smukt.
Små stjerner i hendes øjne og overalt på hendes fattige kjole blinkede.
Hun rakte sin gamle stive arm imod mig og sin kolde hånd.
Jeg tog den.
"Du kom jo ikke dengang," sagde hun lavt og stirrede ned i jorden.
"Jeg elsker dig Estrid," sagde jeg.
"Du ventede på mig..." sagde hun, og greb mig fast i hånden.
Hun drejede sig mod mig og månelyset afslørede at hun var forsvundet kun kjolen flimrede transparent.
Men hendes stemme klingede som et barns da hun spurgte for præsten...
"Så tilspørger jeg dig Rud Steen vil du have mig Estrid Kniv der står ved din side til din ægtehustru?"
"Ja," svarede jeg lykkeligt og forsvandt fuldstændigt i mørket med hende.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 05/08-2022 00:20 af Rud Stenfisker (Stenfisker) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 235 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.