Glem ikke fortiden


3 måneder, 6 dage siden 4 kommentarer Kortprosa fortiden

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
14 dage siden
1Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
20 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 8 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 6 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 17 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 22 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
11 måneder, 22 dage siden

Puls: 42,7

Publiceret: 4
Afgivet: 26
Modtaget: 6
Pia Hansen (f. 1958)
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler.

Cessie indsnuser duften. Blomsterne knejser i en stribe sollys, der smyger sig ind ad den småsprossede rude.

Så sætter hun sig brat overende i sengen. Så brat at det værker i hendes gamle krop.

Dave hader kornblomster. Er det ikke ham, der har sat buketten ind? En lille smule svimmel læner hun sig tilbage mod puden. Genkalder sig fornemmelsen af hans listende, lidt slæbende fodtrin, mens hun døsede. Jo, det er ham, der har sat dem ind..

Er det for at glæde hende, nu hvor hun skranter? Et smil er på vej, men stivner ved tanken om lavendlerne. Daves første kone, Bella, lagde dem mellem tøjet, så der altid var en svag duft af lavendler, også i ægtesengen. Dave fablede om det så ofte, at hun forbød ham det.

"Lad fortiden hvile," sagde de derefter til og ofte hinanden. Så blev det en vane ikke at snakke om fortiden. Og når man ikke må snakke er det bedst at glemme, så hovedet ikke revner af minder.

Men det må have slumret i hende, det må have hobet sig op, for hun er blevet så varm og træt. Har drømt så meget underligt, mens hun sov fra sine huslige pligter.

Cessie sætter sig op igen. Svinger fødderne ud over sengekanten. Stikker dem forsigtigt i sivskoene.

Rejser sig prøvende. Forsigtigt trækker hun en af kornblomsterne op. Stilken bøjer sig mod hende. Der er små dråber på det blå blomsterhoved. Af vand, Dave har hældt ved dem. Eller af dug?

Det er som om blomsten græder. Stille.

Dave er listet ind. Lidt foroverbøjet bevæger han sig mod hende. Med museskridt.

" Det er vist på tide, vi husker det forgange og lever med det," siger han. Og i Daves mund er det en meget lang sætning.

Cessie mærker at hendes mund står åben. Ord og følelser står i kø for at løbe ud af den, men ingen af dem vil først.

"Han havde jo øjne så blå som kornblomster, ikke - ham din Freddy?

Hun nikker.

"Bellas øjne var brune, men rundt om pupillen var der en krans af rav," siger Dave.

Varsomt sætter hun kornblomsten tilbage. Den snor sig blidt om en rank lavendel.

Cessie putter sig under dynen igen.

Er med et i tankerne femogtyve år tilbage. Er meget syg, men er blevet passet og plejet, så smerterne er dulmede. Har hørt en stemme så blid og urolig som var det moderen til et døende barn, der talte.

"Han elskede mig virkelig," siger hun.

"Ja, " siger Dave, "og det gør lidt ondt, for Bella elskede ikke mig, Gør du?"

"Ellers havde jeg vel ikke valgt dig, dit gamle fjols," siger hun og læner sig tilbage i sengen.

"Men sommetider savner jeg hende," siger Dave.

Hun smiler. Bag de nu lukkede øjne ser hun Freddy. Han er så ung. Så fuld af godhed. Han gløder af kærlighed.

På kommoden står der en buket blomster. Kornblomster og lavendel..

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/01-2024 13:15 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 494 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.