Bøger, forlag og litterært · Priser på E-bøger

4 svar
Senest opdateret 7 år siden · 3 bruger(e) deltager
7 år siden

Her er et emne som turde være passende at tale om her på Fyldepennen: Skal forlag tvinges til at sende E-bøger til bibliotekerne for at de kan udlånes gratis?
Fra politisk hold ser nogle gerne at det sker, men fra forlagsbranchen lyder det at at der ikke kan sættes lighedstegn imellem papirbøger og E-bøger.

Skal vi så have en mening om det?

Man kan i hvert fald sige at hvis man fra en bibliotekstjeneste gratis kan downloade en E-bog, så er det vel til evig arv og eje? For hvordan kan man aflevere den igen efter en måned? Er der en slags virus i E-bogen der gør teksten ulæselig efter 30 dage? Sikkert ikke.

Selv har jeg nogle E-bøger i omløb, vel fire stk i alt, og de er ikke indtægtskilder. Derfor har jeg ikke noget imod at bibliotekerne får dem gratis, hvis det kunne føre til flere læsere.
Men ét er E-bøger som jeg selv har udgivet (som forlagsbranchen kalder selvudgivet makværk), et andet E-bøger som forlagene gerne vil tjene penge på. Men hvorfor vil forlag absolut skelne imellem papir og bytes? Har man gjort den erfaring at biblioteksbøger som kan lånes gratis ikke væsentligt står i vejen for salg af bøger via boghandelen? Og frygter man at E-bøger som kan lånes gratis til forskel derfra ikke vil ledsages af et E-bogssalg hos forlagene?

Er det måske noget med at en E-bog kan hentes fra sofaen? Og at den altid er til at skaffe her og nu, til forskel fra papirbøger der måske er hjemtaget fra forlagene i begrænset antal, og som måske derfor først kan lånes efter ventetid på biblioteket? (Hvilket fører til at vi i vor utålmodighed køber bogen.)
Derfor er måske læseren stillet overfor dette ikke vanskelige valg: Vil du have E-bogen her og nu gratis fra en bibliotekstjeneste, eller vil du downloade den fra et andet site mod betaling? (Og i begge tilfælde besidde E-bogen for altid.)

Måske er det problemet og i så fald kan jeg da godt forstå hvis nogle forlag brokker sig lidt.
Vi skal jo huske at hvis forlagene ikke tjener penge, lukker de.

Men så kan forfatterne da udgive dem selv på nettet?
Jo tak! Og se dem forsvinde i cyberspace.
Nej, også på E-bogsmarkedet er det en fordel at have et forlag i ryggen. For markedsføring koster. Ikke alene penge - det er en fordel at have folk i ryggen der ved hvordan man markedsfører effektivt. Og skaffer anmeldelser m. m.

Har I en mening om det? :-)

Kunne man eventuelt, hvis politikeren får sin vilje, så E-bøger tvangsleveres til bibliotekstjenester til gratis udlån, så vedtage den idé at det først kan ske efter en karensperiode for at rette skuden lidt op?

7 år siden
7 år siden

Der findes systemer, der gør ebøger ulæselige efter fx 30 dage - blandt andet Adobes DRM-beskyttelse. Det var sådan det fungerede tidligere.

Men det kunne knækkes, hvilket jeg da selv benyttede mig af, fordi det var den eneste måde, de kunne læses på Kindle. Lige nu er bibliotekernes e-bøger kun tilgængelige via Ereolen-appen, og der er det jo ganske let at sætte tidsbegrænsning på. Til gengæld kan du ikke læse bøgerne på e-bogslæsere - og så ryger fidusen for mig.

Jeg så virkelig gerne, at bibliotekerne fik mulighed for at udlåne danske e-bøger - for ellers får jeg ganske enkelt ikke læst særligt meget dansk litteratur.

7 år siden
7 år siden

Præmissen holder ikke helt for spørgsmålet. Bibliotekerne skal købe eBøger, ganske som de køber pBøger, så de får dem ikke gratis. De er heller ikke altid til at få, for man køber licencer til et vidst antal bøger, og er de udlånt, står man i kø.

Der hvor filmen knækker for mig, er at eBøger og pBøger ikke har været sidestillet, så man fik bibliotekspenge for sine eBøger, helt analogt, og fra samme pulje til pBøgerne. Det sidste jeg læste, er det så det man er ved at finde ud af at håndtere i praksis på Borgen.

Bøger forsvinder altså heller ikke i Cyberspace, hvis man udgiver dem selv på nettet. De forsvinder hvis man gør noget teknisk dumt, svarende til molboerne der gemte kirkeklokken i havet.

7 år siden
7 år siden

I avisen skrev en fra Lindhardt og Ringhoff om det diskutable om pligten til at levere ebøger til bibliotekerne ligesom pbøgerne.
Jeg har ikke udelukket at der er penge i ebøgerne også.
Når jeg skriver "gratis" mener jeg fra lånerens side.

Det er nyt for mig det du fortæller om den begrænsede liscens. (Altså ikke uendeligt antal mulige udlån via elektronisk kopiering.)
Når jeg siger forsvinder i cyberspace, mener jeg ikke forsvinder sådan at ejeren ikke selv kan finde dem!
Det jeg mener er at umiddelbart er forfatteren den eneste i verden der kender til bogen og interesserer sig for den.

7 år siden
7 år siden

Det er de færreste forlag der bruger penge på reklamer, så bortset fra de store forfatternavne, forsvinder de andres bøger også i Cyberspace, så kun forfatterne kender til dem. Det jeg kan se fra diskussionerne på NewPub og det vi udgiver i SFC er, at du selv skal tage det tunge løft med promoveringen... og det ER svært at trænge igennem til folk og få dem til at lægge mærke til bøger af mindre kendte forfattere.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Priser på E-bøger er startet 15/12-2016 18:39 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
6 timer, 15 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 23 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 14 dage siden · Løvinde

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 27 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 7 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 20 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 måned siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 år siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
3 år siden · dino
11Bestillingsforfattere?
3 år siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
4 år siden · JohannesB