Opslagstavlen · Publicering - hvad er tilladt?

6 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej,
jeg nærmer mig enden af en bog, som jeg meget gerne vil udgive. Hvis jeg nu vil indbringe en fiktiv karakter, som jeg bestemt ikke har skabt - er det tilladt? Og hvis ikke kan jeg i så fald lave nogle hint, hint bemærkninger, der påviser at det sandsynligvis er den førsnævnte karakter?


På forhånd tak :)

7 år siden
7 år siden

Jeg tror jeg opfatter det sådan at du egentlig nævner to ting:
1. Kan man indføje en person/karakter som man har lånt af en anden forfatter? Hjælper det hvis man kommer med antydninger der ærligt røber forbindelsen?
2. Går det an at lade noget sådant ske på falderebet hvor man ellers mente at bogen var nær sin ende?

Ad 1. Det kan man godt, hvis man gør sig umage.
Ad 2. Man skal passe meget på hvordan man pludselig laver væsentlige forandringer i en ellers færdig bog. Jeg kender godt det med at man får en lys ide. Og hvordan skal man nu få den flettet ind?

Det kræver vist noget arbejde for at få sådanne ting i orden. Men det må bestemt være muligt.

Tænk for eksempel på Kafkas "Processen." Hvor HP er på sin rute der snart skal føre til eksekvering af dommen, møder han en præst i en kirke. Denne præst taler på en måde der i høj grad tager sigte på HP.
Nu forestiller vi os at denne præst ikke var med i originalteksten, men blev flettet ind som en ide til allersidst.
Det ligner netop et indfald, en lys ide. Men en så stærk ide at bogen måtte standse op og gøre plads til denne præst. Jeg hævder ikke at det er sket sådan, men det kunne ligne.

7 år siden
7 år siden

Så der er ikke nogle brud med copyright eller andre rettigheder, hvis jeg bruger en anden karakter?

7 år siden
7 år siden

Om det er brud på copyright at benytte en anden forfatters personer, men det kan være brud på en god skik. Før i tiden var forfatterne omhyggelige med at få tilladelse bare til at bruge et citat, nu er man vist mere løsagtig. Men det vil altid være ubehageligt for en forfatter at se en af sine personer optræde i en helt anden sammenhæng hos en anden forfatter.

For nogle år siden ville jeg bruge en passage fra en anden forfatters bog, og jeg skrev da et brev til ham, og fik et venligt svar og hans fulde velsignelse.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Fejl:
Efter "... anden forfatters personer" skulle der stå: ved jeg ikke.

7 år siden
7 år siden

Der er en tidsramme for copyright, når det gælder litteratur, mener jeg. Det er derfor, at folk kan skrive Sherlock Holmes historier i dag. Det er vist noget med 70 år - eller derhen af.
Så er der tale om en fiktiv karakter, der blev skabt for nyligt, skal du måske liiiige prøve at tage kontakt til forfatteren eller dennes familie. Men det blive selvfølgelig også først rigtig relevant, når du begynder at tjene penge på værket. Det er først der, at man kan få copyright problemer, mener jeg

7 år siden
7 år siden

Så hvis jeg ikke direkte bruger karakten, men laver hentydninger til, der kan ebbe af, at det faktisk kan være karakteren, så opstår der vel ikke noget copy right issue?

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Publicering - hvad er tilladt? er startet 02/03-2017 14:54 af december87 og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
4 timer, 24 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt

Opslagstavlen

5God digital bogside
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
1 år, 7 måneder siden · Untitled
0Skrivegruppe!
1 år, 8 måneder siden · Clara de N
13Kunsten i fokus
2 år siden · belmindelig
0ups
2 år siden · Savanti
0En ulykke sker aldrig alene
2 år siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
2 år siden · Dmitri Burdykin
4Skrivegruppe 45+
2 år siden · HeleneHK
3Psykoterapi
2 år siden · Anita A
6Skriveklub?
3 år siden · Andreas9000
1Copyright af navn
3 år siden · Kafkaesque
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 år siden · Clara de N