Bøger, forlag og litterært · Det der følge brev?

1 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej

Ja straight to the point. Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Jeg har et par linjer om mig selv (alder, civil status, arbejds baggrund) og med hvilket udgangspunkt jeg har skrevet bogen (samlet snakker vi 4 linjer, 50 ord)

og så selvfølgelig handlingen:

(titel hemmelig for nu) tager udgangspunkt i den fiktive person Hannah, hun er nitten år gammel og står ved enden af et voldeligt forhold. Hun har mistet sin lejlighed og skal flytte på herberg, hun har støtte fra kommunen og alt tegner til at blive bedre end det hun forlader. Men intet går efter planen og Hannah havner som en lus i mellem to negle i et bureaukratisk helved. Kan hun overleve de hårde vilkår på gaden? Eller vil sulten tage over? Hannah erfarer hurtigt at når kulden trænger ind, forlader den aldrig hendes krop igen.

Hvem den henvender sig til (26 ord) og så navn, telefon nummer, email og adresse.

Er det fint? Har ris/ros, noget jeg mangler?

Hit me!

6 år siden
6 år siden

Selvfølgelig er bogen langt vigtigere end følgebrevet.
Men - hvis redaktøren har 50 bøger liggende til gennemsyn (og måske siden grundigere gennemlæsning, hvis første indtryk er OK) - og det første han ser er følgebrevet? Kan man så tænke sig at et velskrevet følgebrev kunne give ham mindre grund til at gå videre til den næste forfatter i bunken?

Et flot følgebrev garanterer absolut ikke at en bog kan blive udgivet! (Her tør jeg sige at jeg taler af erfaring.)
Men uden et godt følgebrev, er muligheden mindre end den burde være.
Verden er uretfærdig! En super roman skal helst ikke vrages fordi følgebrevet er skrevet med hastværk, stavefejl og en tydelig frygt for at redaktøren ikke ønsker at spille tiden ved læsning af et brev der er længere end absolut nødvendigt. Brevet skal være forholdsvis kort og koncist og rumme det væsentlige. Men det skal involvere. Det må ikke ligne en udfyldt formular til ansøgning om pas og SU.
Følgebrevet skal være en nydelse, så redaktøren har det godt og får lyst til at læse mere. Han skal tænke at her er en person der virkelig er værd at lære nærmere at kende.
Derfor skal følgebrevet skrives med samme høje omhu som selve bogen. Selvom et godt følgebrev som sagt intet garanterer.

Følgebrevet skal ikke stjæle opmærksomheden så selve bogen bliver en skuffelse, der ikke lever op til den flotte intro. Men det skal fange opmærksomheden og give lyst til at læse videre på selve værket.
Redaktøren er en erfaren person som gennemskuer bullshit! Men brevet skal give et godt indtryk og skabe tillid til forfatterens evner.

Tænk på en jobansøgning. Ansøgningen skal gøre det umuligt for arbejdsgiveren ( eller hans tilknyttede konsulent) at undgå at kalde dig til en samtale for at høre nærmere. Er der 100 ansøgninger og kun kapacitet til at invitere 10 til samtale - hvem bliver så inviteret! Dem der har skrevet en god af slagsen. Men uden kælent bullshit!

Så - ro på! Kort faktaafsnit om dig, og en synopsis i et godt og fejlfrit sprog.

Ikke noget med: "Jeg har valgt jeres forlag fordi jeres bøger altid er supergode."
(Men det behøver jeg nok ikke sige.)
Og et andet tip: Har du skrevet en god bog vil en forlægger normalt gerne vide om du (troværdigt) har mere i ærmet som du kan gøre færdigt. En god bog kan trække den næste med sig til glæde for både dig og forlaget.

Held og lykke med det. :-)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Det der følge brev? er startet 12/03-2018 20:32 af Lith og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
2 dage, 21 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
24 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 13 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 25 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 3 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 6 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 18 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject