Bøger, forlag og litterært · Er det ok?

9 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har modtaget denne besked fra et forlag, der har udgiver nogle børnebøger, som jeg har skrevet (kun digitalt):
Hej Jonas,
Vil du skrive en nr. 3 til serien (seriens titel), eller skal jeg bede en anden om det?

Jeg har ikke en aftale om flere bøger, og forlaget kan vel ikke bare lade en anden forfatter skrive videre på min bogserie uden mit samtykke? Jeg blev lidt overrasket.

6 år siden
6 år siden

Det synes jeg bestemt ikke er okay. Jeg kan ikke se hvordan de kan have ret til det medmindre de ejer rettighederne til den serie? :/

6 år siden
6 år siden

Det gør de ikke, det er min tekst og min serie. Jeg har ikke afgivet ophavsretten. Forlaget har fået illustreret bøgerne, og jeg har en royaltyaftale med dem.

6 år siden
6 år siden

Ej, men så er det da helt ude i hampen af dem at skrive sådan til dig. Det er jo nærmest formuleret som en trussel; "Enten skriver du en bog mere eller også får vi en anden til det." Hvad faen ligner det? Synes du skal skrive til dem og sige klart og tydeligt at ingen anden forfatter skal i nærheden af dit værk og at du nok selv skal kontakte dem hvis du får inspiration til en bog mere. Hvilket forlag er det?

6 år siden
6 år siden

Det er også det jeg tænker, jeg ville bare lige høre hvad andre havde at sige til det. Jeg vil i første omgang ikke hænge forlaget ud, og vil lige afvente for at se, hvad der sker, men hvis de gør alvor af at få en anden til at skrive videre på mit værk, så skal der i hvert fald advares. Tak for dine input.

6 år siden
6 år siden

Fair nok, håber i når til enighed :)

6 år siden
6 år siden

Hej Simming

Jeg vil ikke påstå at jeg ved meget om sådan noget, men at vente forlænge er måske ikke en i god idé siden forlaget kan tage en beslutning, der ikke lige kan gøres om.

Hvis jeg var dig, ville jeg læse din kontrakt med forlaget igennem for at sikre at du har ret, snakke dine argumenter igennem med nogle levelheaded kammerater/noget familie og så takle problemet inden forlaget tager beslutningen for dig.

Held og lykke

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Jeg synes du i første omgang skal optage forlagets forslag i den bedste mening. Jeg mener at de er begejstret for dine bøger, og gerne vil fortsætte serien, men så er spørgsmålet jo om du selv ønsker at fortsætte. Ellers er der altså en mulighed for at en anden kan fortsætte. Det kan de naturligvis ikke gøre uden din accept. - Det er ikke første gang dette bliver gjort. Men siger du nej, så er det nej.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg vil nævne at en berømt serie som Mumitroldene oprindelig blev skrevet og tegnet af Tove Jansson fra 1954, men i 59 overtog hendes bror Lars Jansson forfatterskabet indtil 75. I 90'erne blev serien genoptaget af en der kalder sig Mårdøn Smet.

Disse skift naturligvis med Tove Janssons godkendelse.

Kåemer

6 år siden
6 år siden
#9 Polo

Det er uforskammet af dem, hvis du ikke har overdraget rettighederne til personerne til forlaget. Der er desværre ikke mange grunde til at stole på forlagene. Jeg ved, at et lydbogsforlag, som også publicerer egne titler, netop udformer kontrakterne sådan, at de har ret til at fortsætte en serie med andre forfattere, og man bør derfor se sig for. Hvis du er medlem af Dansk Forfatterforening (og vel også Danske skønlitterære forfattere, men dem kender jeg ikke så meget til), kan de eventuelt hjælpe dig.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Er det ok? er startet 03/05-2018 23:46 af Simming og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
22 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 7 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 19 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen