Bøger, forlag og litterært · Hvilken genre er dette?

1 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg håber nogen kan hjælpe med at svare på disse lidt diffuse spørgsmål, som jeg ikke engang helt kan finde ud af at formulere:
Jeg har lyst til at skrive en bog som passer ind i denne beskrivelse, men er i tvivl om alt fra genre til forlag til "krav til baggrund" for at skrive sådan en bog: En samling portretter indenfor samme emne. Hvis jeg nu skulle give nogle fiktive eksempler så kunne det f.eks være en bog om samlere (Et portret/et kapitel = En samler) Eller det kunne være en samling portretter af forskellige regnbuefamilier. Eller forskelllige afrikanske stammer. Eller en samling portretter af forskellige fattige familier i Danmark. ---Forstår I hvad jeg mener? Et rigtigt eksempel på sådan en bog (form, format osv) kunne f.eks være bogen "Christiania interiør"
Spørgsmål:
1. Hvad hedder denne genre?
2. Er der en forventning eller krav om at man skal have en vis baggrund for at udgive sådan en bog? (Som f.eks at være journalist eller fotograf)
3.Hvor og hvordan kan man udgive sådan en bog? Har I et bud på et forlag? (Hvis nu vi kun tænker stil/form/format og ikke emne/indhold)
4. Kan man godt indsende engelske manuskripter ind til danske forlag, eller skal man gå helt andre veje hvis man evt skriver på engelsk?
5. Kan man udgive både ebog og print eller er det noget man skal beslutte sig for på forhånd?

6 år siden
6 år siden

Hvis man har svært ved at etablere indholdet, fordi det er svært at beslutte sig til formen, skal man måske bytte om: Prøv at skrive teksten som det primære. Så kommer du måske lettere frem til formen bagefter.
Lad ikke sådanne formelle problemer hindre dig i at skabe din tekst. Har du noget på hjerte, så frem med det. Man behøver ikke begynde på side et. Begynd med det der "brænder i dit indre."

Jeg fornemmer at det ikke er ren fiktion, du vil skrive, men noget socialrealistisk, hvor fortællingerne opstår omkring virkelige mennesker.
Jeg læser for tiden en bog af en norsk antropolog der foretager en kæmpe rejse rundt om Rusland. Hun beskriver sine oplevelser og kombinerer med historisk baggrund de forskellige steder. Det er fremragende!
Ligeledes i Puk Damsgaards bog "Ser du månen Daniel" hvor en virkelig persons drama rulles ud som var det en spændende roman.

Der kan være megen spænding i beskrivelsen af virkelige mennesker eller miljøer. Det glæder om at gøre menneskene levende, så andre vil læse om dem. Så kan man senere finde en bås at putte fortællingen ind i.
Dansk eller engelsk? Jeg tror jeg måske kan gætte hvorfor du spørger. Du er ikke helt sikker på at dit dansk er helt godt nok. Og ja, det kan være et problem hos et dansk forlag. Jeg ser i din profil at norsk er dit modersmål. Hvorfor ikke vælge det?

Krav til baggrund? Nej og ja. Hvis man indsender en tyk bog om nodeteorien bag bulgarsk middelaldermusik, er det ikke nok at man vedhæfter sit svendebevis fra et elektrikeruddannelse. Forlaget tør ikke tro på kompetencen i et sådant tilfælde.
Så tekst baseret på virkelighed og historien og geografien bagved bør baseres på troværdig dokumentation for ens research. Det vil i hvert fald være en fordel.
Men man kan overfor forlaget vise dokumentation for en række interviews for eksempel, hvis sådanne danner baggrund for teksten.

Men igen: hæng dig ikke for meget i formen, men kast dig med begejstring over indholdet.

Nogle forlag accepterer en elektronisk tekst i en mail, andre vil stadig have papir. Det skal man vide inden man sender teksten.

Held og lykke med det.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvilken genre er dette? er startet 13/05-2018 19:49 af Ruacan og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4165Dagens ord
4 dage siden · inabsentia
46Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
3Seksuelle overgreb, og det manglend...
9 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
11 dage siden · heksemutter
4Digtteknikker: GAS-sætninger
21 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
21 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
1 måned, 7 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 13 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 13 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 17 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 26 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
3 måneder, 8 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 20 dage siden · Kafkaesque

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 16 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
6 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 19 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
1 år, 1 dag siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 måned siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 4 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus