Bøger, forlag og litterært · Krimier

5 svar
Senest opdateret 5 år siden · 4 bruger(e) deltager
5 år siden

Er der nogen her, der skriver krimier eller overvejer at gøre det?
Jeg er selv lige gået i gang med min første krimi, og jeg vil gerne udveksle overvejelser med andre. Der er jo millioner af krimier på markedet, og jeg er lidt i tvivl om det er ok, hvis man ligger lidt tæt op ad den stil, der har succes pt., eller om man skal tænke mere ud af boksen?

5 år siden
5 år siden

Selvfølgelig skal du tænke ud af boksen. Det skal man i alt man skriver. - Jeg skriver ikke selv egentlige krimier, men læser mange, og der er kun noget ved dem hvis der er nogle originale idér i dem.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg går i det hele taget ind for at tænke ud af boksen uanset hvad genre man skriver i. Jeg er helt enig med Kåemer i, at der kun er noget ved dem, hvor der er originale ideer.
Jeg har forsøgt mig med en, og forsøger i øjeblikket.

5 år siden
5 år siden

Der er i hvert fald mange at konkurrere med. Så en selvstændig tanke må være en fordel.
Der er uendelig mange skrevet over temaet: "En forbrydelse og dens opklaring."

Mange er skrevet sådan at personerne egentlig er ret almindelige. De er ikke særlig interessante hver for sig, men deres interaktion er det væsentlige i sagen.
Ofte er det spændende når man har en forbryder og en detektiv/politimand der gennem bogen har en slags duel kørende, og hvor den ene taber til sidst.

Andre handler om et stort og spændende persongalleri. (som det kan være svært at hitte rede i.) Her er personerne gjort til genstand for megen omhu fra forfatterens side, og man lærer om deres liv, også ud over selve kriminalgåden og dens implikationer.

Nogle har en usædvanlig persontype, som forfatteren har kastet sin kærlighed på. For eksempel Lisbeth Salander i "Millenium Trilogien," og nogle eccellerer i omfattende vold og uhygge, som for eksempel "Lars Kepler" og Jussi Adler Olsen.

Jeg tror at min favoritkrimi endnu er Dorothy Sayers' "Peter Wimsey i Oxford" (På engelsk: "Gaudy Night.")
I denne begås intet drab.

Held og lykke med projektet!

5 år siden
5 år siden

Kære kolleger, mange tak for jeres svar. Der er lidt at tænke over. Jeg er nok mest i den genre, du beskriver, Flemming, med det store spændende persongalleri. Krimien er en dejlig mulighed for at bringe forskellige typer i spil på en interessant måde.
Det er meget sjovt, jo mere jeg skriver, jo mere går det op for mig, hvor stor en del af kunsten, der ligger i at drille læseren. At give lige præcis nok til at drive handlingen videre, men ikke for meget til at afsløre ting for tidligt. Det er det, de gode krimiforfattere mestrer!

5 år siden
5 år siden

JA, de fleste krimier - bøger eller film - er sådan at morderen også er skjult for læseren.
Men jeg husker en undtagelse: Serien om Lieutenant Colombo. Her begyndtes med at vise seerne hvordan den skyldige begik mordet. Og siden var det op til Colombo at finde svaret.
For det var den stil, man havde valgt.

Så mulighederne er mange.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Krimier er startet 04/09-2018 11:34 af Tatjana P og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
7 timer, 50 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 6 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 19 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus