Bøger, forlag og litterært · Lige margener?

6 svar
Senest opdateret 4 år siden · 3 bruger(e) deltager
4 år siden

Jeg har omsider et manuskript klar til udgivelse (selv-udgivelse), men for at bogen skal se ordentlig ud, skal teksten jo stå lige på siderne.
Det kan jeg ikke få den til.
Nogen, der har et godt råd? :-)

vh. Pia H

4 år siden
4 år siden

Foroven i tekstprogrammet er der knapper hvor man kan vælge venstrejusteret, højrejusteret, centreret eller lige marginer.

bøger er ofte lavet således: Lige marginer. Det vil sige at både venstre og højre margin er lige så alle linjerne starter og slutter samme sted - men - undtaget er afsnits første og sidstelinje.

Prøv at tage en side med tekst og marker den. Altså træk musen med venstre museknap ned over siden, så den bliver blå, eller hvad den nu bliver i programmet. Så gå op i menuen foroven kg klik på lige margener og se hvad der sker. Eller vælg venstrejusteret, hvis det er bedre. De to: midtstillet og højrejusteret skal du nok ikke vælge.

Der kan måske blive lidt knas trods alt, hvis der er kommet koder (er det ikke det der kaldes horeunger?)
Det er noget med at der er kommet hårde linjeskift visse steder. Jeg har selv bokset med det, da jeg ikke er ekspert.

Hvis du har markeret hele bogen og vælger lige margener eller andet, så skal du læse grundigt korrektur bagefter, for ikke altid går det helt som "præsten prædiker."
Øv dig gerne på mindre vigtige tekster først.

Held og lykke. Spørg gerne videre for jeg er ikke mester selv!

4 år siden
4 år siden

Tak for svaret,Dino.
Jeg har afprøvet din metode, men - som du også er inde på - ser siderne mærkelige ud.De fleste af dem gør - selvom jeg tager siderne en for en. Der bliver l a n g e mellemrum eller siden ligner de sider, jeg forsøgsvis markerer skal være centrerede.
Jeg må bakse videre.

vh. Pia H.

4 år siden
4 år siden

Meget tyder på problemet skyldes at jeg bruger Open Office.
Jeg har nemlig fundet et løsningsforslag, der skulle virke i Word.

4 år siden
4 år siden

Hmm. Det forbavser mig lidt. Jeg bruger også Open Office og jeg synes det burde virke der også.
Jeg håber du finder en klog der kan hjælpe.

4 år siden
4 år siden

Jeg har noget der ligner 70 udgivelser fra mit lille forlag, alle lavet med OpenOffice, og det du beskriver har aldrig været et problem. Jeg kan ikke tro det er programmet... men jeg har en idé om hvad der muligvis kan være gået galt.

Prøv lige at gå ind under Format/Character (ved ikke lige hvad de hedder i DK-versionen). Så har du under fanebladet Position en setting der hedder Spacing, hvor du kan sætte letter spacing. Den skal stå på Default.

Hvis det bliver ved med at drille, så er du meget velkommen til at kontakte mig på michael@pilgaardpublishing.dk, så kan jeg godt lige prøve at kaste et blik på det. No problem!

4 år siden
4 år siden

Hej weird Space

Tak for dine gode råd.
Jeg kan dog ikke finde "Letter space" som vel er noget med mellemrum mellem bogstaver.Har efterhånden rodet med "alt muligt," synes jeg, og er endt med en slags løsning: halve sætninger forbliver venstrejusteret, der hvor problemet ellers opstår.
Nogle steder virker det fint nok bare at klikke på "lige margener."
Tror nok min tekst (knap 300 sider) fremstår pæn nu - men kigger den lige igennem inden så længe.

Vh. Pia H

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Lige margener? er startet 09/09-2019 11:01 af Pia Hansen og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
2 timer, 14 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 3 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 6 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 18 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject