Ordet er frit · Diskrimination af kvindesport?

0 svar
Senest opdateret 4 år siden · 1 bruger(e) deltager
4 år siden

Jeg så "Presselogen" idag, hvor der blev talt om at sportsredaktioner ignorerer resultater opnået af kvindelige sportsudøvere.
Man nævnte en nyhed om at det var første gang at en dansker blev verdensmester i landevejsløb på cykel.
Nogen kunne dog fortælle at det ikke er rigtigt. For det er sket før at en dansker har vundet. Men det var en kvinde der vandt!
Og atter var det forkert for i tidlige 90-ere vandt en anden dansker, blot for amatører.
Og jeg kunne selv tilføje at Leif Mortensen i 1969 også blev verdensmester i landevejsløb for amatører.
Så det står vist dårligt til med sportsredaktioners hukommelse!

Jeg vil lige skifte til denne historie:
En ung mand faldt om og hans far ringede efter en ambulance. Drengen blev kørt til skadestuen, og efter en tid kom overlægen for at bese patienten. Overlægen udbrød da: "Jamen dog! Det er jo mig egen søn!"

Hvordan kan det være at man i nyhedsmedierne ignorerer når en sportskonkurrence er blevet vundet af en kvinde?
Nyhedsværten Janni Petersen har udtalt at danskerne jo i den grad har taget kvindefodbolden til sig!
Det er jeg ikke helt enig i. Det er tv værterne der har taget den til sig. De har efter noder proppet kvindefodbolden ned i danskernes halse, selvom kun få danskere interesserer sig for den.
Der er også kvindelige fodboldspillere der mener at de skal have samme gage som mændene.
Jeg kan godt forstå synspunktet, men det er udtryk for en manglende forståelse for hvordan pengene bliver til i professionel forbold.

Men hvorfor er der forskel? Jeg vil selv mene at den virtuositet som kvindelige udøvere af håndbold og badminton ligner mændenes. Og at disse sportsgrene derfor er populære blandt tv seere.
Men, med al respekt - gælder det også i fodbold? Er der her samme grad af underholdning og spænding? (Ordet elegance tør jeg slet ikke nævne.) Måske. Det må andre afgøre.

Vi har kønsopdelt sportsudøvelse. Sådan er det, og det er rimeligt. Men også publikum har ret til at være af forskellig art. Publikums smag er selektiv. Mange mænd kan lide kvindehåndbold fordi kvinderne der er smukke. Agiliteten i håndbold favoriserer legemstyper der i høj grad matcher manges skønhedsideal. I fodbold er der brug for noget kraftigere lår for at skudstyrken kan blive tilstrækkelig.
Det er uretfærdigt, men sådan er det.

Jeg har ofte grebet mig i at mene at banerne burde ændre størrelse. Håndboldbaner synes mig for små til herrehåndbold. Mandlige holdboldspillere er ofte meget store. Spillet bliver sammentrængt. Og i fodbold kunne man nok med fordel gøre banerne en smule mindre til kvinderne for at gøre spillet lidt mere livligt.

Jeg så for nylig at man ved aktuelle VM i atletik havde ladet mandlige og kvindelige kapgængere gå samtidig på samme bane. Et forfriskende indslag. (Det var muligt da man målte individuelle tider.)
Man har heldigvis også visse mix konkurrencer som badminton og tennis. Men det er nok fordi spillene ikke har voldelige elementer. Men er det ikke som om disse mix konkurrencer ikke har helt samme prestige som de andre?

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Diskrimination af kvindesport? er startet 06/10-2019 22:02 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
20 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
2 dage, 23 timer siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
24 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
28 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 1 dag siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 8 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 9 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 13 dage siden · Ansu

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 16 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 12 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 20 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 28 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 21 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 3 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar