Bøger, forlag og litterært · Er man tvunget til tavshed?

2 svar
Senest opdateret 4 år siden · 3 bruger(e) deltager
4 år siden

Hej,

Hvis man har haft rigtig dårlig erfaring med et forlag som har udgivet ens bog, og samme forlag er kendt for at true folk, som udtrykker kritik af det, med sagsanlæg, betyder det så, at man er tvunget til tavshed?

Hvornår er det tilladt at udtrykke sig kritisk omkring dette forlag? Man har vel stadig ytringsfrihed selvom man har indgået en kontrakt med forlaget, ikke sandt? Har jeg ikke ret til at anmelde min oplevelse med forlaget ligesom jeg kan anmelde enhver anden virksomhed? Hvor går grænsen?

Jeg føler mig så indebrændt fordi jeg er bange for at de skal komme efter mig, men alligevel vil jeg gerne advare andre om at begå samme fejl som mig, og min kritik er veldokumenteret.

Jeg tror ikke det er nødvendigt at nævne forlagets navn. Mange ved nok allerede hvilket et jeg taler om, og hvis man ikke gør, så holder en hurtig googlesøgning svaret.

Hvis dette spørgsmål allerede er svaret på, så beklager jeg, og håber i kan henvise mig til debatterne.

På forhånd tak.

4 år siden
4 år siden

Jeg kender jo ikke din kontrakt, men jeg kender da den danske grundlov, og ifølge den er der ytringsfrihed. Den tror jeg ingen kontrakt kan ophæve.

Desuden kan man vel anmelde enhver der ikke har helt rent mel i posen.

4 år siden
4 år siden

Hej Writeplace.

Nope, det er ikke nødvendigt at nævne forlagets navn *host Mellemgaard host* medmindre det er et andet navn end det der debatteres temmelig tit i forfatterkredse.

Selvfølgelig må du fortælle alle andre hvordan du er blevet behandlet.
Det må man altid, og så er det ligegyldigt om du er blevet godt eller skidt behandlet. Hvis forlagene bare gider behandle folk ordentligt, er der nemlig ikke noget problem.
Men jeg ved godt at de plejer at true folk med sagsanlæg om injurier hvis man taler dårligt om dem.
Vi har blandt andet haft nogle eksempler herindefra hvor en forfatter fik et brev (det blev sendt til et andet forlag han ikke længere var hos) fra forlagets advokat fordi han havde tilladt sig at tale dårligt om forlaget uden at være udgivet hos dem. Det fandt de injurierende, og han blev bedt om at trække sine udtalelser tilbage herinde hvilket han så gjorde.
En anden forfatter (der heller ikke er udgivet hos dem) fik samme besked, men valgte at spørge sin egen advokat om det virkelig kunne passe.
Og nej, det kan det ikke!

Så fortæl du bare vidt og bredt om forlaget hvis du føler dig dårligt behandlet. Du skal bare være opmærksom på at de (vist nok tit) vil prøve på at få dig til at holde kæft ved at begynde at pludre om en injuriesag, men de trækker dig næppe i retten hvis du ignorerer dem. De har nemlig ikke noget at have det i.

Mvh
Eddie

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Er man tvunget til tavshed? er startet 12/11-2019 13:34 af thewriteplace88 og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · PetraLinnea
3Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · PetraLinnea
7Dage med Ralf.
16 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
21 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
21 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
25 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 5 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 17 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 28 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
3 måneder, 1 dag siden · Ansu
25Digte
3 måneder, 5 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 6 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 10 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 10 dage siden · David H

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
4 måneder, 24 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
7 måneder, 27 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 9 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm