Bøger, forlag og litterært · Findes der mon sådan en bog???

3 svar
Senest opdateret 5 måneder, 29 dage siden · 3 bruger(e) deltager
6 måneder siden

Kære fyldepen.

Jeg er på udkig efter en bestemt dansk bog. Hvor man kan lærer både grammatik men også fx hvad bestemte tegn indeholder og hvad det fx betyder når en person laver ... foran en sætning.

Forstår i hvsd jeg mener?

Hvis i kender en god lærebog må i gerne skrive dens titel for vil gerne blive bedre i mit skriveri.
På forhånd mange tak.
Mvh
Ann Savanti.

6 måneder siden
6 måneder siden

Der er nudansk syntaks:https://www.saxo.c...ukendt_SX58249516 - den handler om grammatik og må kunne lånes på biblioteket.

... betyder "osv." eller lignende. Jeg tror det er det eneste tegn på dansk udover komma og punktum som ikke er ord. Ords betydning kan du slå op på sproget.dk

Hvis du vil lære om betydning i sprog, skal du kikke på det der hedder natursproglig semantik. Det er kort fortalt defineret ud fra logik. I feks. udsagnslogik er der fire konnektiver: og, eller, hvis ... så, ikke. For "og" gælder at udsagnet "jeg har en kat OG en hund" er sandt hvis og kun hvis "jeg" har både en "kat" OG en "hund". På den måde kan du formulere en semantik, altså du siger "Jeg har en kat OG en hund". Men du har kun en kat, altså er det du siger, absurd eller med et andet ord nonsens (forkortelse af nonsensical). Du kan også kalde det løgn. Eller sige at det ikke giver mening. Jeg har læst noget af en bog der hedder "What is meaning" der kommer ind på dette. Ellers er der bogen Sprog af Mikkel Wallentin - den rimelig let at gå til.

Jeg ved ikke hvor dybt du skal gå i de her emner hvis du bare gerne vil blive bedre til at skrive. Nudansk syntaks og Sprog er ikke så tunge bøger. Der er også bogen "Håndbog i stilistik" - stilistik er sådan noget med billedsprog, rim og rytme. Men først og fremmest vil jeg nok anbefale dig at låne en masse digte på biblioteket og læse dem igennem.

:-)

6 måneder siden
5 måneder, 29 dage siden

Behøver det være en bog?

Et af de stærkeste redskaber jeg har i mit arbejde med litteratur er Sproget.dk. Tænkte at f.eks. denne underside kunne hjælpe:https://sproget.dk...tskrivningsregler

Dansk Sprognævn har denne side:https://dsn.dk/ret...rammatik-og-komma Selv bruger jeg sjældent Sprognævnets side, netop fordi Sproget.dk er så stærkt et værktøj.

5 måneder, 29 dage siden
5 måneder, 29 dage siden

Hej. Tak for jeres svar. Alle svar kan briges. Og nej, det behøver ikke være en bog, alt kan bruges :). God dag. Mvh Ann .

5 måneder, 29 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Findes der mon sådan en bog??? er startet 11/01-2020 18:12 af Ann R. Sørensen (Savanti) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Tips og tricks til skriveprocessen
3 timer, 23 minutter siden · Morpheus
35Lykken
5 timer, 26 minutter siden · Prem
27Forbyde kritik?
6 timer, 17 minutter siden · Engbo
12Dagens anekdote
6 timer, 37 minutter siden · Prem
182Den frie verdens leder
14 timer siden · Engbo
0Soul & neosoul - musikinspiration