En mere eller mindre - Hvad er forskellen?

Før springet

Opgavebeskrivelse

Fortæl om situationen i flyveren, inden tre faldskærmsudspringere hopper ud gennem den åbne sidedør. Hvorfor er de i flyet? Hvordan er deres indbyrdes relationer? Det er helt op til dig selv om du vil gøre teksten humoristisk, spændende, dialogpræget og så videre.

Larmen fra Dakotaens fire motorerne var øredøvende. Bill sad på bænken langs ydervægen, sammen med en flok unge mænd, klædt i kamuflagetøj. Ingen sagde noget. Om det var på grund af larmen eller fordi de ikke havde noget at sige var ubekendt for ham. Men han selv havde ikke megen lyst til at tale. De havde alle været tavse lige siden de steg ombord i transportflyet sent om aftenen.
Snart ville de være inde over det tyskbesatte Frankrig. Her skulle de udføre deres mission, som de så længe havde trænet til. Alle havde været opsatte på at komme over kanalen, for at give tyskerne en omgang de sent ville glemme. Men nu?
Han kunne se det i de andres blikke. Trods den sorte kamuflagemaling var angsten tydelig. Det var nu det skulle ske. De viste alle at nogle af dem ikke ville vende hjem, blot ikke hvem. Måske var der slet ikke nogen? Hvad var liv værd i denne situation? Skulle han dø for fædrelandet? Tja måske. Men ville det gøre en forskel, millioner var allerede døde på begge fronter så hvad gjorde en mere eller – mindre. Hvad lavede han egentlig her?
Det var noget andet den dag han meldte sig frivilligt. Han følte han måtte gøre en forskel, men ville han kunne? Ville han ikke bare blive endnu et offer i denne krig. Hvad nu hvis han blev skudt på vej ned med falskærmen?
Så hørte han kommandoen fra cockpittet. Det gav et set i dem alle.
De begyndte at stille sig klar. En af dem åbnede lastelugen. Straks blev larmen udholdelig høj. Vinde rev i deres tøj.
Alle stirrede på den lille røde lampe. Så snart den grønne tændte skulle de springe.
Grøn! Den første var allerede ude. Nu var det Bill. Han så ned, men kunne intet se. Der var ingen måne til at oplyse nattet.
Så sprang han; sprang ud i uvisheden for fædrelandet.

Skriv kommentar

Besvarelsen En mere eller mindre - Hvad er forskellen? er publiceret 27/06-2009 12:58 af André Nørgaard (andre) under skriveøvelsen Før springet.
Version 1 - 27/06-2009 12:58
Besvarelsen er på 319 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

10 år siden
#1 Mikala Rosenkilde (Mikala)
Superflot afslutning og læseren hænger med i luften - for hvor føler vi dog med ham og ville gerne vide mere.

Flot tankespind oppe i luften. HP er god og troværdig og jeg synes næesten man kan høre motorlarmen. Den er god og jeg ville helt klart læse videre.
10 år siden
10 år siden
#2 René Laurs Foged (DOMINUS-DK)
Jeg synes simpelthen du har skrevet en enestående beretning...den hænger sammen, godt ordvalg, god historie..keep up the good work.. :-) Flot andre

Jeg gav 5 stjerner
10 år siden
10 år siden
#3 André Nørgaard (andre)
En graverende fejl!
En Dakota (DC 3) har kun to motore ikke fire.
Sådan går det når man udelukkende stytter sig til hukmmelsen i stedet for at bruge det minut det tager at tjække det.

Forfatteren
André Nørgaard
10 år siden
10 år siden
#4 Gitte Morsund
En god, sammenhængende fortælling, som dog overvejende har fokus på HP uden involvering af de andre.

Teksten skæmmes af enkelte slåfejl hist og pist - derimod ville jeg aldrig have opdaget det med motorerne, hvis du ikke selv havde nævnt det. :-)

Flot med det historiske perspektiv på skriveøvelsen, og ikke mindst tankerne om fædrelandet.

/ Gitte
10 år siden
10 år siden
#5 Marie W
Sidste sætning er helt suveræn! Virkelig en skøn afslutning.
10 år siden
10 år siden
#6 Brown
Supergod situationsbeskrivelse. Jeg føler næsten jeg sidder med i flyveren. Den sidste sætning er meget sigende og god - er både historisk og dagaktuel.
10 år siden
10 år siden
#7 Fitzpatrick
Hvis jeg skal være lidt pernitten (det skal jeg nu det er 2. verdenskrig), så blev DC-3'eren IKKE brugt under indflyvningen af faldskærmstropper på D-Dag. Det gjorde derimod C-47'eren, som var en millitær udvikling af DC-3'eren. Jeg tror egentlig heller ikke at nogen amerikaner ville kalde USA for "fædreland". Dertil var USA for multi-kulturelt i 40'erne, men jeg skal ikke afvise at nogen har følt det sådan.. Det er dog småfejl, som kun læsere der virkelig har forstand på skidtet vil lægge mærke til.

Intensiteten og sproget i historien fejler dog intet. Der er lidt stavefejl, men egentlig intet der ødelægger læseforståelsen, så alt i alt en god historie du har brygget sammen :-)
10 år siden
10 år siden
#8 André Nørgaard (andre)
DC 3 eller Dakota som den også blev kaldt, fløj missioner ind over både Frankrig og Tyskland, måske ikke på D-dagen, men den har sin andel af missioner også med faldskærmstropper, og ikke mindst, som i dette tilfælde, hemmelige missioner.
Bill er ikke Amerikaner han er Englænder derfor kalder han det fædrelandet.
Når alt det så er sagt, så huske at dette er fiktion og ikke nødvendigvis historisk korrekt. :-)

André Nørgaard
Forfatteren
10 år siden
10 år siden
#9 Lise Jensen
En suveræn fortælling. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du her beskriver 2 verdens krig. Sidder selv og brygger videre på hans skæbne. Du har virklig fanget mig som læser.. Godt sprog, hvor jeg kan se det hele for mig. Rigtig flot.
10 år siden
10 år siden
#10 Fitzpatrick
Dakotaen blev ikke brugt til personelt-militære formål. Det gjorde C-47'eren, som nemt kan forvekles med DC-3'eren, fordi den blev udviklet af den. DC-3'eren blev kun brugt til transport af mad, udstyr og i sjælden grad våben. Den var ikke egnet at springe fra.. Englændere ville nok også typisk bruge Halifax'en eller Stirling'en til deres hemmelige operationer.. Som du dog selv siger, så behøves det fiktive ikke være 100% korrekt og historien er god :-)
10 år siden
10 år siden
#11 André Nørgaard (andre)
Nu fik du mig til at tjekke om jeg huskede rigtigt, og det ser ud til vi begge faktisk har ret.
DC-3 Blev under krige bygget i en militær transportudgave der egnede sig til gods og troppetransport, og blev rigtig nok kaldt C47 skytrain eller "Dakota". (Douglas Aircraft Company Transport Aircraft)
Med andre ord, så er en Dakota en mumificeret udgave af DC-3 og identisk med C47. Lige som der finde Boring 747 som fragtfly i dag. Da jeg bruger betegnelse Dakota i teksten må man konkludere at det er korrekt.
De fløj også fra engelske baser, så der kunne sagte havde været englændere med.
Jeg håber dette setter forvirringen på plads!

Forfatteren

(Kilde Wikipedia C74 skytrain)
10 år siden