Muggent


6 år siden 2 kommentarer Kortprosa håb danmark samfund

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 25 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 5 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
10 måneder siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 18 dage siden
4Stoppe op
Hvis man skal undgå demens, så er det vigtigt ikke at lide høreta... [...]
Essays · drøm, alderdom, skæbne
1 år siden

Puls: 8,1

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Tænk lugter jeg af jord?
   Det mener min bankmand.

Hen over nogen tid har vi udvekslet diverse papirer: Lønsedler, Pension, Opsparing, Aktiver, Indtægter og Udgifter. Penge jeg tjener og aldrig når, at få i hånden, før de er afsat til disse poster.
   Københavner af fødsel og stadig en af slagsen...der bruger de fleste penge på at bo.

Faktum er, at den unge bankmand siger, at jeg ikke må få hus, som er billigere end den lejlighed jeg har, at jeg ikke må købe noget i udkants Danmark, at jeg ikke kan nå, at indfri 30 års lån og jeg har ikke pension nok, og skal have et rådighedsbeløb så stort, som jeg aldrig har haft brug for.

Fødselsdatoen taler sit tydelige sprog. Ikke ung mere.
   Status: Ligner en der 15 år yngre, sund og aktiv. Har job og mellem indkomst. Uheldigvis alene.
   Har fortalt ham, at jeg leder ihærdigt efter en "ældre" rig enke.
   Statistik: Kan forvente, at blive alt mellem 75 og 100 år. Bankmanden kan måske blive kørt ned i morgen eller det der er værre. Så overlever jeg ham. Måske går vi fallit eller dør begge i Trump vs Putins og andre gale mænds magt kampe. Vi har jo intet at skulle sige i det store spil.

Jeg har forklaret bankmanden, at skulle sligt ske, så sælger vi huset, hvis det ikke er blevet bombet. Hvor svært kan det være? Har været husejer to gange og solgt dem, når det skulle til.

Hvad giver banker ret til, at herske over menneskers liv?
   Troede det var anliggende for Vor Herre...livet er ikke helligt og ikke frit. Det finansielle djævelskab er fængslende, her måles og vejes menneskers værdi, retning og indhold i livet.

Vil have det hus i det smukke udkants landskab.
   Dyrke Radiser og fodre høns. Reparationer, forbedringer, male også billeder og tale med træer.
   Dø lykkelig på en fredelig, billig og grøn plet på jord.
Forfatterbemærkninger
Jagten er gået ind...ny bank.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 31/07-2017 14:31 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 320 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.