Bøgernes nysgerrige mønsterkonstruerende verden


3 år siden 4 kommentarer Essays eksistens møde alene

0Taktik tak
Tak for taktik vinklen kære Jesus · Jeg overså den i alt for mange ... [...]
Digte · moral, identitetskonflikt, bøn
1 dag, 4 timer siden
1Madgilde på Saltaluokta Fjellstation i Sven...
Min kammerat sendte jeg hjem til Paris · fordi han ikke kunne lide ... [...]
Digte · ulykkelig kærlighed
11 dage siden
3Militant selvomsorg
Jeg skal lægge mig i aften i en perfekt redt seng · Jeg vil sætte l... [...]
Digte · magtudøvelse, smerte, fremtidshåb
15 dage siden
3ADHD sjælemøde haiku krydret med broderskab
Kampen var nær fald · Sammensat var tabets art · Rejste så en brik
Digte · loyalitet, overraskelse, fremtid
19 dage siden

Puls: 87,7

Publiceret: 23
Afgivet: 84
Modtaget: 51
Niels Cenius (f. 1969)
Bøger har min opmærksomhed. Mildest talt. Men jeg har mange venner som ikke kan blive opslugte på den måde jeg kan. Jeg har vist det der hedder en leksikal tanke gang. Det vil sige jeg har lært af en lærer en gang at sammenligne tekster i flere bøger på samme tid, og sætte dem sammen i mit hovede til at præge omverdenen med.
Jeg skriver jo. Jeg har ikke rigtig lyst til presset der ville komme hvis man var en kendt forfatter. Det er heller ikke sikkert jeg har talentet. Men jeg lægger mærke til min omverden og mine følelser og mediterer også en time om dagen hvad der gør det nemmere at være mere præcis om at tolke, rumme, summe over og bearbejde både observationer om det ydre og det indre. Jeg har i lidt mere end femten år brugt ret meget tid på at lære samfundsforskeres bøger at kende. Luhmann, Habermas, Ziehe, Bourdieu, og også nogle danskere fx Niels Åkerstrøm Andersen der er professor på Copenhagen Business School og er Luhmann og Foucault ekspert. Jeg er også pænt langt inde i den psykoterapeutiske rejse og den vej har også mange bøger. Endelig er der jo rejse litteraturen som tit nærmer sig den antropologiske metode, som jeg elsker fordi jeg har fulgtes med et kamera i over 30 år og sætter en ære i at kunne blive en del af alle miljøer ligesom en soldat kan blive et med sit skjulested og infiltrere.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 20/01-2021 05:15 af Niels Cenius (Snowlion) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 244 ord og lix-tallet er 35.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.