Et unikum af menneske


2 år siden 8 kommentarer Blandede tekster relationer skæbnefortælling

4Kære dagbog
Du er den, der kender mig bedst · Du har været med mig i storme, de... [...]
Blandede tekster · evighed, indre balance
3 dage siden
3Glæden
Er en rar og hyggelig ven · der besøger mig hver dag · Nogle gange gå... [...]
Digte · positivitet
10 dage siden
3Den store forblændelse i kærlighed
Intensitet · har ikke · nødvendigvis noget at gøre med · Intimitet · Det ... [...]
Aforismer og gruk · reflektion, følelser, ægte kærlighed
13 dage siden
3Vær altid glade
Bed uophørligt. Sig tak under alle forhold, for dette er Guds vil... [...]
Blandede tekster · tårer, liv, hverdagslivet
21 dage siden
1Reiki healing er sådan en gave
Det er så velsignet at blive healet. Og det giver lige så meget s... [...]
Blandede tekster · taknemmelighed
24 dage siden
2Min klostergang
At gå på gaden er min klostergang. Min tid til bøn. · Som det først... [...]
Blandede tekster · spænding, nuet, hverdag
1 måned, 8 dage siden

Puls: 41,0

Publiceret: 16
Afgivet: 22
Modtaget: 51
Christina Harritz (f. 1975)
Sjældent har jeg mødt et menneske som hende

Elinor Infred

der har sin lille tøjbutik i Mimersgade på Nørrebro

Hun er 89 år og holder åbent i sin butik alle ugens syv dage. Den er hendes livsnerve, den der holder hende i gang.

Butikken er den hyggeligste af alle; med atmosfære, stemning og historie. Den fremstår i sin originale udgave, som da hun startede den i 1960.
I omklædningsrummene, der er af brunt træ, står der en lille trækommode hvorpå der er en gammel lampe med dæmpet belysning, som skaber en varm stemning, og der ligger et lille gammelt håndspejl.

Elinor er en ildsjæl. Hun driver ikke butikken for profit, men sælger alt tøj til 50 kroner stykket.
'Der er så mange fattige mennesker på Nørrebro', siger hun.

For 5-6 år siden begyndte jeg at komme i hendes butik, og jeg tænkte, at der var noget helt særligt over hende. Hun sprudler af livsgejst, så jeg tænkte, at jeg gerne ville snakke med hende og få opskriften på at være som hun er i så høj en alder.

Det blev starten på vores venskab.

Nu tager jeg hen til hende et par gange om måneden med kage, og vi får os en hyggelig snak over en kop te.
Hun fortæller begejstret om sit liv, som hun er stolt af.

Jeg elsker at være i hendes butik, som er bærer af ægte kultur her på Nørrebro.

Jeg elsker at sidde og lytte til hende og hendes liv.

Hun har været gift i 42 år, men hendes mand er død.
Hun har været med i film, har rejst meget, og hun siger, at hun aldrig har haft det bedre, end hun har haft det, siden hun blev 70 år.

Hun er virkelig det grå guld. Altid pænt klædt og pænt opsat hår. Hun har en utrolig smuk hud.

Jeg vil være som hende, når jeg selv bliver gammel.
Hun giver mig visioner og drømme for mit eget liv og fremtid.

'Jeg er så taknemmelig for mit liv. Hver dag siger jeg tak, selvom jeg ikke ved, hvem jeg siger tak til', siger hun.

Hun er et bevis på livskunst. En hyldest til livet.

Hver morgen, inden hun åbner sin butik, går hun en time til halvanden.

Hun har præsteret, i en alder af 89 år, at tage trapperne til 21. etage uden at holde pause.
Hendes læge siger, at hendes indre organer er som en 25 årig.

Jeg kan anbefale at aflægge hende et besøg.
Måske du selv bliver inspireret.

Et menneske jeg aldrig vil glemme.
Nørrebro mister noget af sin sjæl, den dag hun ikke er her mere.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 16/02-2022 16:10 af Christina Harritz (Anniina) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 437 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.