Mit moralske kompas


1 år, 4 måneder siden 1 kommentar Digte afhængighed psykisk sårbarhed perspektiv

54 km uvished på linolium
4 km · Gik jeg dagen efter · Så lang er gangen ikke · Slet slet ikke · Ha... [...]
Digte · psykisk sygdom, den lukkede, alene
6 måneder, 29 dage siden
7Strømmen
Jeg lader mig flyde med · Ned · Og længere og længere ud · Det nytter i... [...]
Digte · strategi, depression
7 måneder, 6 dage siden
2Formaldehyd
Hjerner i formaldehyd · Depressioner i væsker · Hjerner i væsker og v... [...]
Digte · depression, stagnering
7 måneder, 6 dage siden
5Elsker dig som pesten
Jeg elsker dig som pesten · Du giver mig åndenød · For det er sygt og... [...]
Rim og vers · partner vold, kærlighed, fortid
7 måneder, 8 dage siden
2Lov mig at i dør efter mig
Ikke alle skal have lov til at græde · Forceret, forkert og hult · Lo... [...]
Digte · sorg
9 måneder, 14 dage siden
6Knust
I piller i skårene · Ligger dem op på række · Med ild og ulækkerhed i... [...]
Digte · seksuelle overgreb, knust, personlig kerne
11 måneder, 19 dage siden

Puls: 3,5

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Emma Katrine Sørensen (f. 1981)
Der skete engang det, at der blev spildt rosevin i mit moralske kompas. Jeg tænker om mig selv, at jeg gjorde det med vilje.
Det gør mig ked af det nu. Men sådan vil et skyldigt og ødelagt menneske, altid tænke om andre.
Mistroisk, småparanoid, misundelig?

Kynisk?

Altid en skjult dagsorden.

Jeg har udsat jer for meget. Jeg har set at det er begyndt at gå galt. Jeg gør intet, til gengæld. Været målrettet, mod død. Død ved ved druk. Cocain. Amfetamin.
Hvad jeg ikke har gjort af dumme ting. På grund af total mangel på dømmekraft. Selvudslettende og selvdestruktive adfærdsmønstre. Mangel på evne, til at sige nej.
Dårlig selvtillid, selvbillede og selvværd. Sygeligt ydmyg. Sygeligt behagesyg.

Ingen øjenkontakt.

Medvirkende og opmuntrende til utroskab. Hvor kunne jeg gøre det imod dem,
der der blev udsat for det samme, som jeg blev udsat for?
Uvidende om, at jeg blev brugt som lokkemad. I afpresning. Men jeg er ikke sikker på at det gælder, når jeg intet vidste? Det er i bund og grund ligemeget.
Havde nøglen til en vens lejlighed.
Hans kone var død, hun var gammel. Men hendes morfin, som han stadig havde, stod i det høje skab, i køkkenet.
Jeg stjal det.
Jeg skammer mig, men jeg gjorde det.

Der er mange grunde til at jeg ikke kan holde mig selv ud. Hvordan kan jeg forsvare, alt det jeg har gjort. Jeg kan undskylde det med sygdom. Jeg har undskyldt det med misbrug.

Det ændrer ikke på, at jeg, JEG, er gået ind i det, med åbne øjne.
Er det utilgiveligt? Det tror jeg. Jeg vidste at det var forkert. Min dømmekraft har været ikke-eksisterende. Ingen kontrol.

Mani,
Alkohol,
Stoffer.
Dårligt selskab.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/12-2022 19:55 af Emma Katrine Sørensen (emmakatrine) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 283 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.