Pigen med den politiske skæbne


1 år, 2 måneder siden 1 kommentar Kortprosa tanker uretfærdighed

1Rosen
Trækker vejret gennem næsen og mærker duften af rose, · Kommer i ta... [...]
Digte · hjerte, sol
3 måneder, 1 dag siden
230 års jubilæums sang
Melodi : Jens Vejmand · Tekst : Henning. · Se Pia kom til tiden, · Fra ... [...]
Digte · sjov, lykke, lytte
3 måneder, 10 dage siden
2Damerne visker
Psss, psss, psss Henrik, · Psss, psss, psss Henrik, · To damer, en me... [...]
Digte · fortvivlelse, nysgerrighed, tankeflugt
3 måneder, 28 dage siden
2Multikunsteren
Digt om Jan Ulrich. · Du tit klaveret her jo bruger, · I mens pilsner... [...]
Digte · sjov
4 måneder, 5 dage siden
3Digt om Line
Line så ung, så dejlig, så smuk, · Fra dig vi hører aldrig et suk, · ... [...]
Digte · sanser, stjerner, tankespind
4 måneder, 29 dage siden
5Glor
Jeg står ved dem der står og glor, · En som ind af alles vindue glo... [...]
Digte
5 måneder, 7 dage siden
5Hold om mig
Hold fastere omkring mig, · Så mine tanker løsnes, · Med din runde ar... [...]
Digte
5 måneder, 19 dage siden

Puls: 8,9

Publiceret: 1
Afgivet: 0
Modtaget: 2
Henning Nørgård (f. 1962)
Pigen mødte en mand på en restaurant. De fulgtes hjem til manden.
   Bølgerne gik højt da uenighed opstod omkring politik.
   Anna var glødende kommunist, mens Jens's lejlighed var tapetseret af Jakob Paludan plakater.

Jens tænkte, hold kærft en idiot hende pigen, jeg slår hende sgu' ihjel.
   Jens sagde til pigen, jeg henter lidt at drikke og kom tilbage med to glas.
   Jens løftede sit glas, drak det hele i en slurk og sagde uhmmm det smager godt.

Du skal også nyde vinen, men det er meget meget dyre glas, så du lægger
   hovedet tilbage. Jeg er galant og hjælper dig at drikke den dejlige vin.
   Jens havde forgiftet vinen, at den satans kommunist kunne dø.

Han holdt galant glasset op til pigens mund og sagde drik nu hele glasset
   smukke. Pigen drak og faldt faldt livløs om på sengen.
   Jens checkede kvindens puls der var på nul, den politiske rival var afgået ved døden.

Jens lagde tæppet over pigen, at det skulle se ud som havde hun taget sit eget liv.
   Men tænkte Jens, da at det var bedre at gøre noget andet ved hende.
   Han valgte derfor derfor bære pigen ned i gården og smide hende ud til storskrald.
   Her flyttede han rundt på resten af storskraldet, i containeren hvorpå der stod "stort brændbart"
   Det er vist verdens største krematorie tænke Jens og dækkede den døde kvindekrop til.

Den efterfølgende dag kom skraldemændene at køre containeren til den lokale forbrænding at lave fjernvarme ud af indholdet. De kiggede lige rundt over containeren at sikre sig at der ikke lige lå noget ikke brændbart, folk ved et uheld havde smidt i.

Pludselig råbte den ene af mændene, her ligger sgu' stiv arm, det ser ud til at være en død kvinde.
   Politiet blev tilkaldt, og kvinden straks identificeret som Anna, da hun var godt kendt i det kriminelle miljø. Turen gik til restauranten og der skulle ikke meget efterforskning, til inden manden Anna havde været sammen med var Jens, der ligeledes var rigtig godt kendt af politiet.

Jens blev afhentet på hans bopæl og straks ført til fængslet da alt var optaget i arresten.
   Han blev ført ned af en nærmest endeløs gang med celler på begge sider.
   Her ventede Jens det værst tænkelige syn. På begge sider ved tremmerne stod store muskuløse mænd og kiggede på ham. Her har vi jo en af Jakob Paludans aller bedste venner, råbte en af de indsatte. Jeg har nemlig set dem sammen på indtil flere billeder. Han er også nazist så han skal fandme' ha' det glatte lag. Alle fanger brød højlydt ud i kor, han skal ha' tærsk, han skal ha' tærsk, han skal ha' tærsk.

Jens var ganske forfærdet, men kom med en nødløgn og sagde til fangevogteren, jeg er testet corona positiv. Så skal du omgående i selvisolation sagde fangevogteren, og Jens åndede lettet op.
   Men Jens endte med endeløse tanker om hvad der fremadrettet ville ske, både nat og dag.
Forfatterbemærkninger
Lavet som skriveøvelse på lilleskolen i Odense, udfra et billedet: The dag after, 1894 Nationalgalleriet, Oslo. Edvard Munch.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 30/01-2023 22:51 af Henning Nørgård og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 493 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.