Lukketid


7 måneder, 8 dage siden 1 kommentar Kortprosa røveri skriveøvelse

1Skal vi lege doktor?
Det var lang tid siden de havde hengivet sig til hinanden, for hv... [...]
Noveller · børneleg, voksenleg
1 dag siden
2Lad der være lys
Det var fint vejr udenfor denne eftermiddag. Specielt ude på land... [...]
Noveller · brandstiftelse
6 dage siden
1Olie helvede
Søren følte fabrikslivet truede med at blive hans undergang. Dag ... [...]
Noveller · fabriksarbejde
1 måned, 17 dage siden
9Vanens magt
Du har fyldt så meget · men nu skal vores veje skilles · for du er ej... [...]
Digte · vaner, forkærlighed
1 måned, 21 dage siden
4Ordspinderen
"John, ryd så op på dit værelse!" sagde moren der bar rundt på va... [...]
Noveller · poltergeist
1 måned, 23 dage siden
3Skudår
Baggrunden for skudår blev fundet tilbage i Romerriget, hvor jord... [...]
Blandede tekster · ungdommelig, anderledes
1 måned, 25 dage siden
4Usikre tider
Camilla tog håndklædet fra håret og hang det fugtige håndklæde på... [...]
Noveller · kærlighedslængsel, usikker omverden
1 måned, 26 dage siden

Puls: 74,5

Publiceret: 17
Afgivet: 115
Modtaget: 61
David Hansen (f. 1972)
"Hænderne op hvor jeg kan se dem!" lyder det fra den anden ende af pistolens munding, hvor en småbuttet mand på cirka 185 centimeter i grå joggingbukser og hoodie gør livet surt på for en ekspedient på en tankstation. Klokken er kvart i ti om aften og lukker klokken ti. Ekspedienten har et mundbind på, mens røveren har en ishockeymaske på der dækker hele forsiden af ansigtet. Bagsiden af hovedet er dækket af den grå trøjes hoodie. Ekspedienten adlyder og stikker labberne i vejret - skulle jo nødig provokere og blive skudt over en fattig håndfuld sedler i kasseapparatet.

"Okay, godt så! Åben kasseapparatet, og tøm indholdet ud i denne pose. Og prøv ikke på noget dumt!" Røveren smider en gul plasticpose op på disken. Ekspedienten tør ikke andet end at adlyde og giver sig til at tømme kassebeholdning ned i posen: "Og så nogle smøger!"
   "Hvad, hvad mærke!?" fremstammer han bag kassen.
   "Rød Viking Lang - stik mig nogle kartoner af dem!"
   "Nu, nu skal jeg se hvad vi har..." Mundbindet forsvinder ned på gulvet bag kassen.
   "Skynd dig!" lyder det kommanderende.
   "Ja, jeg skal nok!"

Ishockeymasken holder et skarpt øje med at der ikke sker nogen slinger i valsen, mens ekspedienten med en pegefinger gennemgår de forskellige kartoner med cigaretmærker.

"Nå bliver det til noget? Vi har ikke hele aften!"
   "Vi har kun en karton af det mærke, vil du have nogle andre?"
   "Nej, jeg ryger ikke det andet lort!"

Ekspedienten kommer cigaretkartonen ned til pengene i posen.

"Giv mig posen og læg dig så på gulvet til jeg er gået!" vrisser han og vifter 'kom' med pistolen. Mundbindet rækker røveren posen og lægger sig fladt ned på gulvet som en pandekage. Hockeymasken forsvinder og ud af butikken og ekspedienten låser døren og ringer til butiksbestyreren, hvor han højlydt og rystet beklager røveriet.

Politiet og bestyreren ankommer kortvarigt og ekspedienten afhøres af politiet i håb om at kunne give et signalement af røveren.
   "Kan du give en beskrivelse af hvordan så røveren ud?" spørger grisemasken.
   "Han var småbuttet og ikke så høj, Han havde en grå hættetrøje på og grå joggingbukser... og så, og så en maske, ligesom dem man bruger til hockey."

Lidt derfra snakker bestyreren med politiet.

"Det er tredje gang i denne uge at vi bliver udsat for røveri," siger bestyreren med klovnemasken til politimanden med abemasken, der interviewer og tager noter: "I... I bliver nødt til at gøre noget så vores ansatte kan føle sig mere sikre på arbejdet!"
   "Vi arbejder på sagen," siger aben alvorligt og tager nogle flere notater, mens andre politifolk med grisemasker vimser rundt omkring.
   "Det sagde I også sidst!" siger klovnen.
   "Har I overvejet splatterpenge?"
   "Er det en joke!?"
Forfatterbemærkninger
Skriveøvelse 449 af 500 ord, med temaet Maskernes by.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/09-2023 14:43 af David Hansen (David H) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 452 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.