Ordet er frit · Fantasi

3 svar
Senest opdateret 6 år siden · 3 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har længe tumlet med en idé til en historie, men jeg kommer åbenbart ikke videre, så nu vil jeg prøve at skitsere den, og se om den kan sætte andres fantasi i sving.

En ung mand dukker op på teaterchefens konter på det Kongelige Teater, og siger han gerne vil være sanger. Chefen tilkalder operachefen, og senere en berømt dirigent, som netop er i færd med at indøve en opera. Det viser sig at den unge mand har en fabelagtig stemme, og han er godt inde i operaens teknik. Men han ønsker at være anonym og fortæller intet om sig selv. Han vil ikke synge andre steder end i det Kongelige Teater, og han vil ingen løn have. Der er n del mystik om ham. Han forsvinder altid når han forlader teatret, og ingen kan spore hvor han bor. Han bliver hurtigt verdensberømt, skønt han aldrig synger andre steder end i København.

Osv. lad fantasien spille.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Rigtig god idé, Kåemer!

Den har paralleller til visse andre fortællinger, hvor et lille samfund får besøg af et helt anderledes menneske, som deler folk i to lejre: De der er for og de der imod.

Din sanger skal være virkelig fantastisk! Han skal løfte kunsten til et fabelagtigt niveau, så chefen og de andre på teatret næsten bliver afhængige af ham.
Men der skal være en slange i paradiset! Nogle er misundelige og forsøger at finde ud af hvem han er og om han ikke skulle have nogle skeletter i skabet. Og det har han jo! Men han er nok ikke rigtig skyld i noget, selv om han ikke kan overbevise andre om det.

Jeg mindes en gammel amerikansk film om en gård der får besøg af en ung mand der beder om arbejde. Man har ikke penge til en daglejer, men han vil arbejde for en yderst beskeden gage. Mistænkeligt billigt. Og han er da også på flugt.
Man man er tilfreds med ham og meget glad for hans indsats. Naboerne begynder at hæve brynene, og snart går det galt. Jeg mener at han dør og bonden bliver vist tildelt noget skyld, selvom han ikke dømmes. Men hans ære som en retskaffen landmand er ødelagt.

Din idé, Kåemer, har potentiale til noget meget spændende. Ikke mindst fordi du jo er godt hjemme i operaens verden.

Litteraturen og filmens verden rummer mange eksempler på det gode geni, som går til grunde fordi almindeligheden ikke kan udholde ham. Man vil altid korsfæste Jesus før eller siden.

Held og lykke med værket.

Ps. Må jeg i al (u)beskedenhed anbefale min egen lille novelle "Stemmen" til nye læsere. Den handler slet ikke om det, men om det at folk ikke kan acceptere det geniale, når det optræder på andre præmisser end dem man er vant til.

6 år siden
6 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Gode idéer. Sagen er jo, at jeg har været syg længe, og det vrimler med ideer, men jeg har ikke kræfter til at følge dem op, og så håber jeg på inspiration herfra.

Camilla.Den sidste sætning i dit indlæg lader jeg som om jeg ikke har set.

Kåemer

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fantasi er startet 15/07-2017 19:38 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · PetraLinnea
3Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · PetraLinnea
7Dage med Ralf.
16 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
21 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
21 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
25 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 5 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 17 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 28 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
3 måneder, 1 dag siden · Ansu
25Digte
3 måneder, 5 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 6 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 10 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 10 dage siden · David H

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 13 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 9 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 17 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 25 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 18 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 3 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie