Bøger, forlag og litterært · Boganmelder, hvordan?

3 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Kære allesammen.

Jeg har forsøgt at prikke lidt rundt på nettet for at finde ud af hvordan man bliver anmelder.

Jeg har erfaring med at skrive avisartikler, debatindlæg og hjemmesidetekster, så det burde være forholdsvis ligetil, men jeg kan ikke finde noget om løn. Ud fra hvad jeg kan se så lader det til at de fleste er frivillige?

Er det mig der er helt galt på den?

Hvis ikke hvordan ville i så gribe det an? er løsningen at sende uopfordrede ansøgninger til aviser, biblioteker og lydbogstjenester? og ved i noget om løn i forbindelse med dette fag?

På forhånd tak.

6 år siden
6 år siden
#1 Polo

Det er vist gennemgående folk med en akademisk baggrund - litteratur, dansk, dramaturgi, eller de er selv forfattere/fagfolk indenfor det område, de anmelder, og naturligvis skriver de ikke gratis (jeg tror nok, det er det, du mener med "frivillig?") for en avis eller et tidsskrift, med mindre mediet er baseret på gratis og frivillig arbejdskraft. Hvis det ikke er free lancere, er det som regel mennesker, der i forvejen er ansat på mediets kulturredaktion.

6 år siden
6 år siden

At skrive skal ikke være en anmelders spidskompetence. Han skal først og fremmest kunne læse. Han skal kunne læse tykke boger hurtigt, og hans anmeldelse skal baseres på mere end hans egen mening. (Selvom der findes anmeldere der står så stærkt at de også lader egen mening flyde i strømme!) Bogen skal korreleres med andre vægtige værker i genren ud over forfatterens øvrige produktioner. Han skal være helt fremme med viden om bogmarkedets aktuelle ting, og overfor sin nye arbejdsgiver kunne fremvise et egnet CV.
Jeg gætter på at han også skal være villig til at anmelde bøger, som han ikke selv har udvalgt, hvis sådanne trænger sig på i offentligheden i relation til andre aktuelle samfundsspørgsmål. Her tænker jeg på bøger der debatterer vedkommende politiske emner.
Tales om skønlitteratur, skal anmelderen have en solid kulturhistorisk viden der muliggør evaluering af forfatterens grundighed omkring research. Hvis en forfatter lægger stor vægt på faktuelle beskrivelser, bør en anmelder kunne se om der er tale om ægte viden eller fantasi. Hertil sikker viden om sproglige kvaliteter.

Disse er sådanne ting jeg tror er vigtige for en betalt anmelder.

Men så er der jo freelanceengagementet, hvor man kan indsende anmeldelser og se om en redaktion vil give betaling for at bringe dem og eventuelt aftale mere fremover.

Jeg husker engang en avis, hvor der var en privatmand der regelmæssigt havde en anmeldelse i bladet omkring ikke mindst TV udsendelser. Det fik han plads til. Jeg aner ikke om han fik penge for det. Men en dag kom en større TV udsendelse af meget stor betydning. Den skaffede professionelle anmeldere på banen, og nu så man tydeligt forskellen. (På proff'en og amatøren.)

De store aviser har tilknyttet anmeldere der opnår en vis status. De genkendes af læserne og bliver en hel institution i sig selv. Overfor en kvinde der var gift med en sådan kendt anmelder, kom jeg til at citere Tom Kristensens gamle bon mot: "Af en dårlig forfatter kan der komme en udmærket anmelder, ligesom der af en dårlig vin kan blive en udmærket eddike." Det faldt ikke så heldigt ud. Men jeg fastholdt min ret til at nævne det, da provokationen er og bliver et element der kendetegner mange anmelderes egne udtalelser. Som en anmelder kan sable en bog ned efter noder, må han selv finde sig i rådne tomater i nakken. Ikke mindst når salutten lyder i generelle vendinger og ikke rettes specielt imod den enkelte.
Sagt en passant vil jeg nævne at generel kritik som regel er mere moralsk acceptabel end kritik af navngivne individer.
Kritikere må tåle røg i samme grad som forfattere. Forfatteren får løn for at skabe, kritikeren for at ødelægge.

6 år siden
5 år siden

Har du overvejet booktube? Det er ekstremt oppe i USA. Hvis man lavede det på engelsk kunne det virkelig give noget, men ville tage lang tid at stable på benene, for der skal selvsagt mange abonnenter på)

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Boganmelder, hvordan? er startet 12/04-2018 14:04 af Kongø og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
17 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 6 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 22 dage siden · David H

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
4 måneder, 6 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 28 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
7 måneder, 9 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 21 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 dag siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm