Ordet er frit · Kulturen står i en stilstand, der kræver fornyelse

6 svar
Senest opdateret 4 dage siden · 3 bruger(e) deltager
8 dage siden

Kulturen står i en stilstand, der kræver fornyelse.

Om det er kunst, musik, museer, film og litteratur, så er de præget af nævn og forlag med pengestærke og fastlåste bestyrelser - medlemmer som næppe undgår selvpromovering.
- At vi så ser dem, som selv var en del af det kunstneriske oprør fra sidst i 1960'erne og op gennem 1970'erne, som nu står på en anden side, det kan man så tage og føle på.

Man forandrer sig, når man får magt - så er det nemt at glemme dem nede på jorden, der betragter kulturen anderledes. - Derfor kan tanken om et nyt kunstnerisk oprør/opgør sikkert sætte gang i overvejelse - så vi ikke står tilbage med luften der gik ud af ballonen, som med de før nævnte årtier.

Sluk for strømmen for de teknologiske, kulturelle tilbud på internettet - og genfinde den analoge verden.
Mærk kulturen derude.

8 dage siden
8 dage siden

Ja, ofte er vi passive når vi modtager digitale støjsignaler. En kultur der involverer os selv har meget at byde på. Maleri, dans, sang osv.
Men jeg må indrømme at jeg selv er ret passiv, desværre.

Jeg tror du har ret i at vi trænger til at forny vore skabende evner.

8 dage siden
6 dage siden

Jeg er enig i, at vi altid skal stræbe efter et mere mangfoldigt og eksperimenterende kulturliv.
Jeg har dog læst, at der aldrig har været så mange små forlag og udgivelser af ukendte forfattere som i dag. Problemet er nok bare, at for få læser skønlitteratur.

Men ét er litteraturkunsten, noget andet er det mere bredspektret perspektiv: billedkunsten, teaterkunsten, filmkunsten osv. Men igen falder det tilbage på forbrugeren - ingen publikum-ingen kunst.

Karen Blixen beskrev kunstneren og beskuerens afhængighed af hinanden i fortællingen 'En opbyggelig historie,' fra samlingen 'Vinter-Eventyr,' som to aflåste skrin, hvoraf det ene har nøglen til det andet.

6 dage siden
6 dage siden

Det korte svar er:
En stigende generation af analfabeter, provokerende og påtrængende streamingtilbud og mig-generationen, se mig, hør mig - jeg er på YouTube!

6 dage siden
6 dage siden

Det er nu generation X og Y (dem født i perioden 1967-1989), der ifølge statistikerne er de mest selviscenesatte og selvglade, men generelt er det synd, at folk ikke dyrker kultur mere, end de gør.

Jeg tror bestemt også, at de sociale medier, streaming af musik og film og amerikaniseringen bære en stor del af ansvaret. Men først og fremmest falder ansvaret tilbage på os selv - de danskere som beklager sig over dårlig dannelse, høje billetpriser, dårligt fjernsyn og nedlæggelse af den lokale folkekirke. Dem som råber højest, men ikke selv benytter sig af tilbuddene.

6 dage siden
6 dage siden

Jeg falder nok udenfor statistikken - for jeg ser en del af de yngre som de selviscenesatte.

Ser vi på de aktuelle litteraturudgivelser, så er det primært, nu skal den og den finde ud af, hvem der myrdede hvem, som så kan overføres til tv, film og streaming - den allestedsnærværende kriminalgenre.

Eller: Nu skal jeg fortælle dig, hvordan jeg ligesom har haft det i livet-litteratur.

Selv Dan Turéll tog afstand fra bekendelseslitteratur.

- De kulturradikale, med Poul Henningsen i spidsen, ville sikkert undre sig over vores kulturaktuelle tid - de ville næppe se med tilfredshed på selviscenesættelse og streaming.

6 dage siden
4 dage siden

Tror du, at de gamle kulturradikale, " med Poul Henningsen i spidsen," ville være en flok reaktionære den dag i dag? Måske har du ret, måske ikke. Man siger jo ofte, at de unge er progressive, og de gamle er konservative, så måske har du ret. Måske

4 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Kulturen står i en stilstand, der kræver fornyelse er startet 08/11-2018 11:55 af Tommy Pedersen (tope) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

29Mand/kvinde
1 time, 53 minutter siden · Engbo
69Dagens Vits
3 timer, 11 minutter siden · Savanti
6Helbred opdatering.
6 timer, 21 minutter siden · Savanti
2281Dagens ord
20 timer siden · Engbo
17Hormonforstyrrende stoffer.
1 dag siden · DenFrieNukleoti...
43Kontraster
2 dage, 1 time siden · Engbo
71Saudi-Arabien - Rusland
2 dage, 1 time siden · Engbo
6Kulturen står i en stilstand, der k...
4 dage siden · Nicolas Birch-J...
11NaNoWriMo
5 dage siden · Eddie
2Entropi og evolution
8 dage siden · dino
46At rejse er at leve?
10 dage siden · Nicolas Birch-J...
5Bogforum
11 dage siden · jebomik
15Endestation - eller strengt nåleøje...
11 dage siden · tope
20Forlagsbranchen er i opbrud!
11 dage siden · tope

Ordet er frit

29Mand/kvinde
1 time, 53 minutter siden · Engbo
69Dagens Vits
3 timer, 11 minutter siden · Savanti
6Kulturen står i en stilstand, der k...
4 dage siden · Nicolas Birch-J...
11NaNoWriMo
5 dage siden · Eddie
2Entropi og evolution
8 dage siden · dino
15Endestation - eller strengt nåleøje...
11 dage siden · tope
0Zenon, Newton og høeg
19 dage siden · dino
11Dåseåbner
23 dage siden · Kåemer
8Forfatter
28 dage siden · tope
1Roman
1 måned, 1 dag siden · Eddie
7Klimaet
2 måneder, 15 dage siden · dino
0Brevkassen er åben