Hurra! Jeg er blevet udgivet :-) · Novellesamling

9 svar
Senest opdateret 5 år siden · 8 bruger(e) deltager
5 år siden

For nogen tid siden kom mig denne tekst i hænde:

"Det er virkelig en samling vellykkede noveller, du har skrevet. Det er nogle kvikke og ofte meget filosofiske tekster, som bliver siddende i læserens bevidsthed længe efter. Teksterne er også meget tæt skrevet, således at de rummer flere lag, som den gode litteratur jo gerne skal gøre. Trods teksternes intellektuelle tilsnit så bliver de aldrig kedelige eller fortænkte, for du er en stærk fortæller, der kan fylde den ikke uvanskelige novellegenre ud. Med det mener jeg, at dine historier er fængslende og uhyre velfortalte, så blot det at læse dem overfladisk er en nydelse. Det beror ikke alene på din evne til at tegne gode karakterer og skabe overbevisende miljøer, men nok så meget på dit elegante og meget sikre sprog. Du nævner en Blicher-inspiration i forbindelse med en af novellerne, og det kan være rigtig nok, men ellers vil jeg sige, at dine tekster er temmelig udanske - og det skal opfattes som en ros. Den forfinede stil i både sprog og fortælling ligger tættere på den europæiske novelletradition, og i en del tilfælde peger den tilbage til den ældre del af denne. Skulle man alligevel nævne en dansk forgænger, så måtte det være den udanske Blixen. Kort sagt er der altså tale om en vellykket samling, som vil henvende sig til den mere litterært dannede læserskare, men menigmand kan også godt være med. Dog kan man sige, at noveller ofte henvender sig til de litteraturinteresserede, da genren stadig ikke har vundet bred folkelig yndest her i landet. Forlaget vil altså med glæde indgå et samarbejde om at få manuskriptet udgivet."

Disse ord var skrevet af redaktør Jens Eichler Lorenzen fra Mellemgaards forlag, og bringes her med hans tilladelse.
Ordene er nok det mest positive jeg har set om mine skriverier, og jeg kunne ikke dy mig for at bringe dem her, hvor man godt må reklamere for sig selv.

Bogen hedder "Spejlet" og udkommer 17 april. Den kan fås som papir eller e-bog.

Mange på Fyldepennen er stødt på mine noveller før. Titelnovellen "Spejlet" er den første novelle jeg har skrevet. Jeg skrev den kun fordi jeg gik i utålmodig venten på bedømmelse af noget andet tekst som jeg havde givet til en bekendt. Havde hun afleveret teksten hurtigt, var jeg måske ikke blevet novelleforfatter?

5 år siden
5 år siden

Hej Flemming
Stort tillykke her fra dejligt for dig med så fin ros. Gid det må gå bogen godt. De bedste hilsner fra Ulla

5 år siden
5 år siden

Tillykke med udgivelsen Dino. Det glæder mig virkelig på dine vegne.

Jeg selv har dårlig erfaring med Mellemgaard, men det er mange år siden, og meget kan have udviklet sig. Men jeg er meget interesseret i at vide hvordan det forløber videre.

Held og lykke!

Kåemer

5 år siden
5 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Til lykke med udgivelsen :-)

5 år siden
5 år siden

I skal alle have tak!

5 år siden
5 år siden

Stort tillykke!

Glæder mig til at læse den:)

5 år siden
5 år siden

Stort tillykke med udgivelsen :-)

5 år siden
5 år siden

Tillykke med det.

5 år siden
5 år siden

Tak igen.

Man kan sige at der er et vist fælles tema i novellerne. De er ikke krimier, ikke gysere, ikke romantik.
De er fortællinger om mennesker der er stærkt individuelle og som sat i meget forskellige konkrete virkeligheder, møder en eller anden konflikt på deres vej.

De fleste af novellerne har et eller andet at gøre med kærlighed. Kærlighed som en mulighed, som et afsavn, som en indre splittelse, eller de kan handle om et eksistentielt problem, der skabet en konflikt.

Vi besøger en række mennesker midt i en vanskelig fase af deres liv.

Jeg tror at novelle to: "Gensyn med Grinzing" er det mest "Mozart-agtige" jeg har skrevet. Jeg tror at der stort set ikke er redigeret en sætning i den.

Jeg håber at nogle vil læse novellerne som rigtige noveller og ikke bare som lidt tidsfordriv på Fyldepennen.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Novellesamling er startet 30/03-2019 12:52 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Hurra! Jeg er blevet udgivet :-).

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
17 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 6 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 24 dage siden · Ansu

Hurra! Jeg er blevet udgivet :-)

4Dage med Ralf.
1 måned, 6 dage siden · MollyTrine
16Jeg bliver udgivet!
7 måneder, 21 dage siden · Bahlsen
3Så skete det
1 år siden · Nicolas Jessen
5Hurra! Charterrejsen til Cypern er ...
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
9Freddy - drengen fra skoven
2 år siden · Biker Mike
16Så udkommer min digtsamling
3 år siden · Anita A
15Min roman.
4 år siden · dino
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
4 år siden · Jes B
12Min nye bog er netop sat i salg
4 år siden · Fink
1To Liv
4 år siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder
4 år siden · Birkmand
9Novellesamling
5 år siden · dino
5Øh - tak til alle kommentatorer
5 år siden · Fink
12Hurra nu nåede bogen frem.
6 år siden · heksemutter
21Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
6 år siden · Jeremy Dusk