Hurra! Jeg er blevet udgivet :-) · Udgivet novelle Inder

5 svar
Senest opdateret 2 måneder, 13 dage siden · 3 bruger(e) deltager
2 måneder, 20 dage siden

Måske ikke så meget udgivet som bare lagt op på nettet som pdf til fri læsning. Læs den hvis du har lyst:

http://dk.brkmnd.c...erVis.aspx?id=162

2 måneder, 20 dage siden
2 måneder, 19 dage siden

Hej Martin.

Da du nu havde opfordret os til at læse, har jeg så gjort det. Jeg indrømmer at jeg først tjekkede dens overkommelige længde.

Den er skrevet i et friskt og flydende sprog med masser af billeder der krydrer fortællingen ganske effektivt. Den er også så bramfri som livet nogen gange er selv. Det er da vist heller ikke hensigten at novellen skal forskønne og idyllisere.

Jeg opfatter fortællingen sådan at den visualiserer de frustrerede tanker vi nok alle kan have, når vi møder vold og uretfærdighed. Hvor ofte har vi ikke selv ønsket at være en supermand der kunne sætte misdæderne på plads. Eller en Charles Bronson der vandrer rundt i natten og skyder dumme svin der ikke fortjener bedre.

Som sådan fungerer novellen rigtig godt.

En enkelt detalje på side et: det med at regnen burde føles rensende eller sådan noget. Hvorfor det? Det er nok lidt uvedkommende. Det appellerer til en forklaring der ikke kommer. Jeg synes det er nok at nævne regnen, der kommer eller bare ser ud til det.

Men flot skrevet. Hvis det er en debut, så tillykke med den!

2 måneder, 19 dage siden
2 måneder, 19 dage siden

Godt sprog, godt skrevet, men en meget ubehagelig historie. Det er nogle gange nødvendigt, men her har jeg svært ved at se idéen. - Portræt af en person med et meget negativt syn på verden og andre mennesker . og antagelig på sig selv - og det udvikler sig fra ondt til værre. volden til sidst er ikke forsvar for nogen, heller ikke for den indiske familie, det er simpelthen et voldsorgie.

PS. Hvorfor ligger novellen ikke på Fyldepennen? Det ville vel være naturligt, når du ønsker kommentarer. - Men opsætningen er ellers flot.

Kåemer

2 måneder, 19 dage siden
2 måneder, 19 dage siden

Hej Flemming og Kåemer.
Tak fordi I gad læse novellen!

- Flemming:
Tak for rosen! Jeg har skrevet noveller før, men ikke nogen jeg har lagt op nogle steder. Udover dem her på Fyldepennen. Og jeg er med på det med regnen, jeg har egentligt altid set regn som noget forbundet med død, melankoli, kaos og den slags. Så grunden til at jeg har medtaget symbolet, er at jeg gerne vil fremstille personen som en der længes mod den slags. Jeg har flere gange overvejet at pille symbolet ud igen, som du skriver så bidrager det ikke nødvendigvis til historien. Og jeg synes jeg'ets personlighed er grundigt nok fremstillet ellers.

- Kåemer:
Tak for rosen! Jeg med på det du skriver. Historien er for mig et opgør med en idealiseret helterolle. Sådan én helt Arnold og Stallone og dem der var i 90'erne. Jeg synes ikke jeg har lov til at fremstille vold som andet end noget der er forbundet med ubehag - forsøger man at løse dette ubehag med vold, opnår man mere ubehag. Resultatet skulle helst være at læseren prøver at finde alternative (som ikke er nemme) løsninger på situationer som denne :-). Jeg'et er skabt via dettes syn på andre mennesker. Jeg'et dømmer udelukkende overfladisk, dette synes jeg er meget trist, men samtidig meget normalt. Tænk på når du læser en bog, og den onde i bogen er beskrevet ud fra en fysisk skavank, grim hud, at være ildelugtende osv. Det nemmeste for mennesker er vist ofte desværre at danne sig et verdenssyn på samme måde som jeg'et.

Jeg udgiver helst mine tekster på min hjemmeside. Der er flere grunde, mest af alt kan jeg gode lide at have styr på hvor det jeg laver, befinder sig henne i verden. Derudover tror jeg godt der kan gå kage i ophavsrettigheder og den slags på et sted som fyldepennen. Og så er jeg datalog - jeg drømmer om et decentraliseret internet.

2 måneder, 19 dage siden
2 måneder, 19 dage siden

Et decentraliseret internet, hvad er det mon?

2 måneder, 19 dage siden
2 måneder, 13 dage siden

Hey Kåemer. Jeg har lige haft lidt eksamenstravlt. Decentralisering er det modsatte af facebook, Google, Amazon og de andre giganter. Stor set. Ideen er at det er skadeligt hvis feks. Google bliver til "hele internettet", altså hvis de får monopol. Det har været ved at ske nogle gange. Problemet er at de kommer til at bestemme hvordan internettet skal være. Jeg er meget modstander af sådan noget. Et ideelt internet for mig er et hvor alle der gerne vil have en offentlig profil, selv skaber en ved at købe sig en hjemmeside eller lignende. Det hænger tæt sammen med databeskyttelse og den slags. Det hele handler om at du er på internettet på dine præmisser. Hvis du besøger min hjemmeside, er du på internettet på mine præmisser på hjemmesiden. Hvis jeg vil tage penge for mine digte og noveller, så ber jeg om penge up front. Hvis ikke, så får du lov at læse dem gratis.

Lige nu er det uklart om du betaler noget, og især om hvad du betaler. Feks. er der nogle der påstår at forretningsmodellen er vendt om: på facebook og lign. er du produktet der bliver solgt af facebook for højest bydende. Med en centralisering har jeg ikke noget valg, hvis jeg vil have kontakt til mennesker på nettet, må jeg bare bruge facebook. Der er ingen alternativer.

Håber det giver menin :-)

2 måneder, 13 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Udgivet novelle Inder er startet 01/06-2019 10:04 af Martin Birkmand (Birkmand) og er placeret under Hurra! Jeg er blevet udgivet :-).

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2919Dagens ord
2 timer, 39 minutter siden · leviP
0Vil I venligst lade være med.
9 timer, 6 minutter siden · Savanti
192Kontraster
18 timer siden · Engbo
30Kristendom
1 dag, 16 timer siden · Engbo
99Dagens Vits
3 dage siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...