3Jeg drak grådigt
Jeg drak grådigt, · af din lyssky generthed. · Træk dig rundt i magne... [...]
Digte · drak, smerte, begær
3 år siden
2Du er...
Du er min flamme. · Du er mit håb. · Alligevel er du ude for min rækk... [...]
Rim og vers
3 år siden
2Kvinden uden hukommelse
"Kom, sæt dig ned," sagde han og peger på sofaen, der stod foran ... [...]
Noveller · skæbne, skæbnefortælling, kærlighedslængsel
5 år siden
9Her sidder jeg med skjulte tåre
Mit hjerte er tynget med sorg · En dyb og kvalmende sort · Et lys i d... [...]
Digte · længsel, lys, melankoli
7 år siden

Puls: 3,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Winnie Leth Buch (f. 1983)
10/12-2004
Dagens juleskik:
Jule neg er en håndsrækning til fugle i den kolde vinter tid. Traditionen med juleneg stammer fra begyndelsen af 1700 tallet.

11/12-2004
Dagens juleskik:
Englene er budbringer kendt fra år 400, men først brugt som juletræs pynt fra 1800 tallet.

13/12-2004
Dagens juleskik:
Lysets engel går med glans. Lucia brud er en gammel tradition men kom til Danmark for 60 år siden. (Det er 1700 år siden hun blev henrettet på Sicilien).

14/12-2004
Dagens juleskik:
Stjernen i toppen af træet skal symbolisere betlehemsstjernen, en som leder de visse mænd til stalden.

15/12-2004
Dagens juleskik:
Julens lege har ikke altid været så fredsommelige som de er i dag.
Julebuk er en gammel juleleg, men "Bro Bro Brille" er også en leg der bruges i dag.

16/12-2004
Dagens juleskik:
Julens grønne kys. Misteltenen bygger bro mellem æra ­ tro og moderne juletradition ­ men på den mere muntre side af hegnet.

17/12-2004
Dagens juleskik:
Julesalmer: "Glade Jul" er oprindelig tyrolermusik, men blev oversat til dansk i 1850.
Den oprindelige salme "Stille nacht, heilge nacht" blev skrevet i 1818.

18/12-2004
Dagens juleskik:
Juledekorationer har historie tilbage til middelalderen.

20/12-2004
Dagens juleskik:
Julehygge forbindes med en god kop kaffe med brunekager og vaniljekranse,
Med andre ord er julen småkagernes fest. Det har det været siden 1800 tallet.
Pebernødder er fra 1500 tallet, klejnen er fra middelalderen og æbleskiver er fra 1600 tallet.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 20/12-2004 16:45 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er kategoriseret under Blandede tekster.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.