Togrejse til fest


19 år siden 7 kommentarer Kortprosa mennesker følelser hverdagen

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden

Puls: 5,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
Han sad i kupeen.
   Han skulle til det igen. Tre retters middag afbrudt af taler og sange mens keyboardet som en flydende møllestrøm holdt stemningens hjul i gang. Så dansen, som han aldrig havde lært.
   På vej igen til kedsomhed, som skulle være glæde.
   Ud og Se med DSB lå der som et tilbud om slå tiden ihjel, den tid, der aldrig kom igen og som man kun havde, når den var der og ikke kunne få renter på.
   To unge piger kom ind og snakkede som kørte de på skinnernes strøm, der drev toget. De vandrede ud af seriernes verden med shorts, nedringet bluse og skinnende smil. Deres snakken modvirkede glansen fra deres skikkelser.
   Han kiggede ud på det landskab som han havde kørt i så ofte, og tænkte på, hvorfor milepæle fik en sådan opmærksomhed. Han elskede hverdagen, når brevsprækken klaprede og radioen gik. Han nød besøg, hvor de sad over kaffen og snakkede om løst og fast.
   Nu skulle man til det igen. Forloren glæde og sammenhold.
   Toget standsede på en station.
   Han kiggede ud. Der sad hun. Spinkel og sårbar, med et let skræmt blik i sine mørke øjne. Håret bølgede frem og tilbage for den stille brise. Enkelt var hun klædt med jeans og T-shirt, hun var ikke den man brugte som assistent på en TV2-quiz.
   Hun sad som om hun ventede på noget. Han kiggede på hende, hun kiggede op på uret. Alt andet blev staffage i hans øjne mod denne skikkelse, der ventede bag en rude som ikke kunne åbnes.
   Toget satte sig i bevægelse, hun kiggede op og så ham, smilede et lille smil. Det skinnede som solen og gav genskin i ham, der ikke fortog sig.
   Videre gik det mens de to i kupeen snakkede videre om Robinson og mode, og han faldt hen i et lille blund.
Forfatterbemærkninger
Indgår i min novellesamling Naboskabhttps://www.saxo.c...pub_9788793157378

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/05-2005 09:12 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 307 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.