2Visen om Grimbolt den svage
Dette er visen om Grimbolt den svage, · Som ej kunne løfte en lyses... [...]
Rim og vers
14 år siden
1Om lykke
Jeg har det godt · Min samvittighed er belejligt gemt af vejen i de... [...]
Digte
14 år siden
1Natterejse (Reprise)
Maanen gaber søvnigt, med sin nathue paa · stjernerne de vækkes, j... [...]
Rim og vers
14 år siden
0Flyvske illusioner
Jeg lyster at fatte nogle ord · Kaste mig overbord · Fra lyrikkens g... [...]
Digte
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Isak Zachariasen (f. 1985)
"Det at vise tillid til en anden person er nok det mest risikable man kan gøre. Man vover sig ud på ukendt vand, idet man ikke ved om tillidserklæringen bliver gengældt. Enhver tillidserklæring blotlægger dine forsvar overfor den anden person, som medfører en ulighed i magtbalancen mellem dig og den du viser tillid. Denne ulighed kan modparten udnytte.
Det kan derimod være til egen fordel at folk stoler på dig. Tilliden kan være et våben som du kan bruge til at øge din magt over vedkommende."


* * *

"Hvis du lever ud fra den indstilling at mennesker ikke er til at stole på, får du hele verden på afstand. Du isolerer dig selv fra tilværelsen. Konsekvenserne ved ikke at vise tillid er omfattende: Ovennævnte distancering betyder at man altid er et skridt bagefter, at man bliver konstant overrasket. Dette medvirker til at forstærke distanceringen.
Hvis tillid bliver genkendt bliver den ofte respekteret, og tilliden bliver gensidig. Gensidig tillid skaber synergi, og synergien øger begge parters potentiale."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/07-2005 22:49 af Isak Zachariasen (Azagal) og er kategoriseret under Filosofihulen.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.