En farlig tur i det grønne


15 år siden 5 kommentarer Noveller eventyr dyr smerte

05. kapitel - Dronning Annes hævn - Rye Hous...
"Vi skal nok blive gode venner; som søstre, du og jeg", siger Bar... [...]
Romaner · historisk roman, roman, religion
8 år siden
04. Kapitel - Dronning Annes hævn - London, ...
Titus vågner med et sæt i mørket; han kan hører nogen skrige et s... [...]
Romaner · roman, religion, historie
8 år siden
13. Kapitel - Dronning Annes hævn - Argyll's...
Jarlen af Argyll retter sig op og ser ud over forsamlingen. Han b... [...]
Romaner · historisk roman, england, religion
8 år siden
22. Kapitel - Dronning Annes hævn - London, ...
Titus Oates er i chok - Han havde set frem til at møde jesuitordn... [...]
Romaner · spænding, roman, historisk roman
8 år siden
51. Kapitel - Dronning Annes hævn - London, ...
To små piger leger ubekymret i parken. Pigerne er begge iklædt sm... [...]
Romaner · historisk roman, sørøvere, magtkamp
8 år siden
6Lykken bag liguster-hækken
Lykken breder sig som et græstæppe bag liguster-hækken, · I skyggen... [...]
Digte · lykke, ulykkelig, lykkepille
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Carsten Cederholm (f. 1973)
Mathilde nød sommersolen sammen med sin mor. De gik side om side mod Grenen, for at komme ud til den friske vind fra havet.
   "Er det rigtigt, at mariehøns er farlige?" spurgte Mathilde. "Dem behøver du ikke bekymre dig om," forsikrede hendes mor. Det så dog ikke ud til, at Mathilde var parat til at acceptere sin mors udsagn. " ... Men kan de ikke finde på at bide, hvis det er varmt?" spurgte Mathilde. Mathildes mor havde aldrig hørt om nogen, der var blevet bidt af en mariehøne; men nu hvor Mathilde var begyndt at spekulere over mariehøns, var hun blevet overbevist om, at de var farlige.

"Jeg har hørt, at der er forsvundet nogen og da politiet nåede frem, var der mariehøns over det hele; det må være mariehønsene, der har ædt dem?" Mathildes mor så ikke ud til at være overbevist. "Mariehøns er ikke farlige; desuden er der masser af politi, der hvor vi skal hen."
   Da de nåede frem, var der dog ingen politi at se, faktisk var der slet ingen at se. Hvad kunne der dog være sket? - Pludselig så de noget, der øjeblikkeligt fik dem til at stoppe op.

Foran dem lå der en uden hoved og lidt længere væk lå der et afrevet ben. Det var som en ond drøm. De vendte om for at komme væk og så en kæmpestor mariehøne komme hen i mod dem. "Vi må væk i en fart," råbte Mathildes mor. Nu var der ikke længere nogen tvivl - mariehøns var farlige! De stavrede af sted, det bedste de havde lært.
   "Der er noget jeg ikke har fortalt dig," sagde Mathildes mor, "jeg har udviklet vinger." Mathilde kiggede overrasket på sin mor. Ganske rigtigt, på ryggen var der dukket et par vinger frem. Mariehønen nærmede sig med hastige skridt. "Nu må jeg vist helle flyve min vej," sagde Mathildes mor. Så foldede hun vingerne ud og fløj væk.

Mathilde stod og så efter sin mor, indtil hun kunne hun høre mariehønen nærme sig.
   Hun kikkede sig febrilsk omkring efter politiet, men der var aldrig en myre i nærheden, når man havde brug for en. Det sidste hun så, var mariehønens store kæber, inden den bed hovedet af hende og begyndte at tygge sig igennem hendes grønne skælvende krop.
   Mathildes mor fløj over på en gren, på et træ i nærheden. Her var der endnu ingen af hendes artsfæller, så her kunne hun starte en ny koloni.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 28/09-2008 22:23 af Carsten Cederholm og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 407 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.