Sælgeren af Hus Forbi


15 år siden 18 kommentarer Essays social nød mennesker samfund

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden

Puls: 12,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 1
Mogens Sørensen (f. 1957)
Der står han, trofast på sin plads, gråskægget med en gammel hue trukket ned om ørerne. Han er omkring de halvtreds, klædt i halvslidt tøj uden fuldstændigt at ligne en lazaron og holder bladene, så alle kan se titlen, Hus Forbi, de hjemløses avis.
Nogen går hastigt forbi, mens andre køber bladet. Så smiler han venligt og ønsker god dag. Ingen tvivl, ethvert eksemplar der sælges gør ham glad. Andre igen siger til ham, at de har fået det i denne måned, det tager han til sig, smiler venligt og ønsker en god dag til dem også.
Der kommer andre hjemløse forbi og hilser på ham, de spørger til salget. Fra deres side vanker der en enkelt bajer. Han drikker den ikke af nødvendighed, som alkoholikeren, der må have et bestemt antal genstande, men med nydelse.
Når bladene er udsolgt er han væk. Ingen ved, hvor han er, måske er han en af dem, der ligger i soveposer rundt om i byen. Næste dag er han der igen.
Han kaldes en af samfundets svageste, men er han det? Han har stået trofast i flere måneder og solgt bladet. Nattesøvn er ingen selvfølge, der er ikke altid fri adgang til toilet, maden må han skaffe - nogen gør det ved at tigge, men han sælger i stedet dette blad, der oplyser om de forhold, som han og hans frænder lever under.
Hvornår får de en mindestøtte?
Forfatterbemærkninger
Indgår i min e-bog Københavner Shotshttp://mogens-soer...html#.U0KHSKh_uSo

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/05-2009 18:08 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 235 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.