3Et bankende hjerte
Et bankende hjerte kan skyldes glæden ved livet. · Forelskelse, for... [...]
Digte
10 år siden
4Sandhedens time for soldaten Gordon
Efter at de mere eller mindre tilfældigt mødtes ved kassen i det ... [...]
Noveller
11 år siden
33Jærens Rev Sydvest
Efter radioavisen kom farvandsudsigterne. Østersøen omkring Bornh... [...]
Noveller · storm
15 år siden
7Terroristens øjne
Terroristens øjne · ser ikke mennesket. · Kender ikke glæden ved liv.... [...]
Digte
15 år siden
6Tankens flugt
Tankens flugt er ikke frihed. · Når lænken holder kroppen fast.
Aforismer og gruk
15 år siden
9Sult
Et sultent menneske · er farligere end en mæt soldat.
Aforismer og gruk
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Michael Threms (f. 1942)
Dødsenglen Gabel så ned på den unge engel, Christel. Hun sad bøjet over et lille barn. Omkring dem lå døende og hårdt kvæstede mennesker. Christel vendte ansigtet mod Gabel. I hendes øjne så han tvivlen og en tavs bøn.
   Hun lever!" Hviskede Christel stille. Hvorfor skal vi tage sjælen med? Hvorfor må hun ikke leve?"
   Gabel rakte sin hånd ud mod Christel og rørte let ved hendes skulder.
   Sådan er livet, og døden, Christel. For os uforståelig, men for Ærkeenglen og Faderen, er det menneskets lod at leve, dø og komme til de dødes rige.
   Du kender loven, Christel. Vær nu sød, forlad det døde barns krop og tag dets sjæl med dig."

Tavse samlede de to engle sjælene, et stykke fra de ødelagte og delvis udbrændte biler. Ud af seks personer, var der nu kun to tilbage der måske kunne fortsætte livet. At netop de to var skyld i den meningsløse ulykke, var ikke englenes sag. Knuste øl- og spiritusflasker havde skåret den enes ansigt til ukendelighed. Måske skulle de hente ham senere, men det ville ærkeenglen Mikael tage stilling til.

Stille og højtideligt førte de, de dødes sjæle til dødsrigets forgård. Ingen sagde noget, selvom en ung pige på bare tyve somre, prøvede at få en samtale i gang. Hun holdt det lille barns sjæl knuget i sine arme. En ældre mand støttede hende, rystede hele tiden sørgmodigt på hovedet. Hans øjne søgte en kvinde i fyrreårsalderen. Men hun ville, eller kunne ikke møde den ældres blik.
   De nåede til Dødens Forgård, hvor Ærkeenglen Mikael, sammen med andre engle, bragte de dødes sjæle videre.

Endnu en gang havde den høje fart, blandet med spiritus, kostet menneskeliv, og sendt de to dødsengle på ekstra arbejde.
   Hvorfor tog menneskene så meningsløse chancer, når de påstod de elskede livet? Det liv der for engle var helligt, en gave der ofte var skabt i kærlighed mellem to mennesker, og som de i deres kirker kaldte for Guds udtrykte billede?
   Dødsenglen Gabel så på sin unge novice, Christel. Så ung og uerfaren med livet og døden, men modigt havde hun hjulpet ham med at bringe de tabte sjæle til dødsrigets forgård. Derfra var der ingen vej tilbage.

Engle havde det ikke altid let.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 25/05-2009 20:28 af Michael Threms og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 370 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.