1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
9 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
2 måneder, 7 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
4 måneder, 18 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
6 måneder, 23 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
10 måneder, 23 dage siden

Puls: 42,9

Publiceret: 2
Afgivet: 20
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Gråden blæser gennem den lukkede dør og rammer Thyra. Hun er tyve år og sidder i en stol på en lang, ond gang.
   Hendes mund er fuld af citronvand, som hun ikke kan synke. Struben er snøret sammen. I maven koger de dråber, hun fik ned for et øjeblik siden.
   Tommy græder. Hun springer op fra stolen.
   Hun vil ind til sin søn. Nu.
   Og så bliver der stille. Alt for stille. Har hun hørt forkert? Bildt sig noget ind?
   Hun gør en synkebevægelse. Det risler gennem halsen og åbner struben. Køler de kogende bobler. Men hun ryster. Gnider sine svedige hænder mod hinanden.
   Mærker en stor, varm hånd på sin skulder.
   Godt Jens er her. Hendes store, stærke Jens på atten. Men han kunne nu godt have taget rene bukser på. I det mindste have vasket hænder. Selvom han var lige ved at rode med knallert, da hun skreg, at han skulle få fat på en ambulance.
   "Han vrælede," siger Jens nu.
   "Så er han ikke...," begynder hendes mor. Mærkeligt som hendes tynde stemme ligesom knækker over.
   Hun står med et gammelt nummer af "Femina." For et øjeblik siden ævlede hun vist om et mønster. Om at sy en jakke til Tommy. Med pelskant. I rødt stof.
   Det var mens hun selv, Thyra, planlagde at myrde lægen, hvis han sagde det, hun ikke vil høre.
   Når en af de syv læger sagde det. Der var syv. De kom farende, da de ankom med Tommy på båren.
   Så lille. Så stille. Så underligt blå.
   Men de er nok ikke læger, alle syv.
   Døren er orange. Lukket. Tavs.
   Thyra er svimmel. Skal tisse. Kaste op. Og vil ruske Tommy. Så han græder igen.
   Det gør han. Han græder. Ikke så højt som før. Klynker nærmest bare.
   Håndtaget bevæger sig.
   Døren er 172 evigheder om at gå op.
   "Han sover," siger lægen. Han smiler. Ser træt, men glad ud. "I kan komme ind nu," tilføjer han.
   Tommy fylder så lidt i den store seng. Hans hår er så lyst, så pjusket. Der er en tingest for hans næse og mund.
   Thyra synker ned på sengekanten. Opfatter spredte ord fra lægen: "Respirator. Falsk strubehoste. Slim i den gale hals."
   Men han græd. Han lever.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/06-2012 17:10 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 371 ord og lix-tallet er 16.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.