2En nat i Bangkok
Skidtet, historien, templerne, massagesalonerne, floden og bådene... [...]
Blandede tekster · natteliv, skak, kærlighed
2 måneder, 1 dag siden
1Til min elskede
Jeg er lige her · Og du er lige der · Gid det var alt nok · For os, hve... [...]
Digte · livet, reflektion, kærester
5 år siden
1Nu, med mere
Det begyndte som et hoved i begyndelsen · Med abrikostræet · Mulighed... [...]
Digte · eksistentielt, begyndelse, livets gang
5 år siden
3Ethvert ønske, afvist
Ved fontænen · Hvor alle kan skrive om alt · På kanten, en gammel rom... [...]
Digte · tidens gang, erkendelse, eksistens
5 år siden

Puls: 10,4

Publiceret: 1
Afgivet: 5
Modtaget: 2
Juma Kruse (f. 1972)
Kristoffer er vinavler. Tilmed en af verdens bedste. Men han er heller ikke kommet sovende til sin status.
   Hele processen bliver udført med den allerstørste præcision. Vinrankerne står linet op i kunstfærdige mønstre og i den bedste jord. Når høstsæsonen starter, befinder Kristoffer sig konstant i marken. Hver gang han har plukket syvogfyrre bær, spiser han nummer otteogfyrre. Så bliver han ikke sulten, mens han plukker, for han når at spise mange bær.
   Når samtlige bær er plukket, bliver de læsset over i en meget stor tønde; og så skal der trampes. Det får han altid hjælp til. Samtlige byens unge piger kommer og knuser de uendelige mængder af druer med deres bare hud. De danser og synger og elsker, alt sammen i en tilsyneladende vanvittig rus af tramp og skvulp og runde bevægelser.
   Endelig ender blandingen af druesaft og kropsvæsker på tønde i Kristoffers gigantiske vinkældre. Når han skal prøvesmage den nye vin, giver han den navn efter den kvinde, han kan dufte bedst i vinen. Det er dog altid et kælenavn, for byens mænd skal ikke vide, hvad der foregår på vingården, når deres kvinder er på arbejde. Men det viser sig gang på gang uden undtagelse, at den vin de forskellige mænd falder for, når den nye vin kommer ud i byens butikker, er vinen, der bærer deres kvindes kælenavn. Det ved de bare ikke.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 09/07-2012 12:27 af Juma Kruse (Juma) og er kategoriseret under Kortprosa.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.