Billys violin


11 år siden 4 kommentarer Kortprosa

1Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
1 måned, 6 dage siden
1Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
1 måned, 12 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
2 måneder siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 28 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
6 måneder, 9 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
8 måneder, 14 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
1 år siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
1 år, 1 måned siden
3Duellen
Vinden hvisker om forandring,. · Ikke alle i Tydanien kan høre det,... [...]
Blandede tekster · oprør
1 år, 7 måneder siden
5Hvad var det?
Månen var ikke fuld og gardinerne var ikke trukket helt tæt samme... [...]
Kortprosa · mystik
1 år, 8 måneder siden

Puls: 26,4

Publiceret: 3
Afgivet: 13
Modtaget: 3
Pia Hansen (f. 1958)
"De er alle sammen dumme," mumler Billy, mens han tramper hen over engen.
   Mor er dum. Hun ligger bare under sit tykke tæppe med blomster. Væk.
   Far er lige så dum. Han har ligget endnu længere end mor.
   Og Bekka er dum. For nu synger Johnny for hende. Og så gider hun ikke høre på sin lillebrors sang. Heller ikke selvom han spiller til, på sin violin. Far har købt den til ham, men det var storesøster Mary, der fandt den frem til ham, da han fyldte 10.
   Mary er deres halvsøster og meget voksen. Hun virker nu hel nok.Hun er tyk og brun. Hun sveder tit og nogen gange har hun savl i mundvigen, men det er pænt af hende at lade Bekka og ham bo hos sig. Det ved han godt, for det siger alle mulige folk.
   Johnny siger det også. Han er bare så dum.
   Men Bekka er den allerdummeste.

"Du er sød, men du er altså kun 11 år, så gå nu ud og leg," sagde Bekka og sendte Johnny sådan et dumt, klistret honningsmil.

Hvor er hun altså dum. Bekka siger, at Johnny aldrig er dum, men nogen gange er han det. Johnny er sytten år, men Bekka er bare fjorten. Hvor bliver mor gal, hvis hun kigger ned og ser det.

"Dum-dum-dum," nynner Billy sagte og knuger violinen ind til sig, mens han går.
   Det er aften, men en lys aften. Vinden rusker i hans hår. Det føles rart.
   Himlen er blå og gylden. Det suser i piletræerne og risler i enebærbuskene. En ørn flyver mod den højeste af bjergtinderne. Det var ikke dumt at være en ørn. At flyve frit og være stærk.

Men han har ondt i maven og gider slet ikke tænke.
   Foran ham ligger søen. Der er små krusninger på overfladen og en gylden bro fra bred til bred.
   Og mellem de høje siv og dunhammere er der en hule. Han ved det, for han har selv lavet den.
   Der kryber han ind nu. Violinen sætter han fra sig. Forsigtigt. Det er et fint og sjældent instrument. Men nogen gange er den dum, for så hyler den som en syg kat, når han, med buen, kærtegner dens strenge.
   Andre gange skriger den. Eller hulker.
   Der er noget violinen vil fortælle, men den kan ikke.

Billy knuger buen i sin ene hånd. Den føles klam mod håndfladen, men det er hånden, der sveder.
   Han svinger lidt med buen. Egentlig ligger den godt i hans hånd.

Sivene begynder at nynne. En stille melodi. En spæd og ensformig vuggevise. Næsten som den mor sang, da han var lille.
   Billy gider ikke høre den.
   Men hans krop lytter. Han folder armene ind mod sig, Vugger fra side til side, så buen svirper mod en dunhammer.
   Der lyder et rabalder. Et tordenbrøl.
   Tror han, men det må være hans fantasi, der driller. For nu er der kun en svag susen, og en stille klukken fra søen.
   Susende, klukkende ekkoer af vuggevisen og hastige, luftige glimt af sorg, angst og ensomhed blander sig og bliver til toner.

De prikker i ham, flår i ham og ryster ham.
   Fylder ham.
   De må ud. Ellers revner han.

Billy står op nu.
   Violinen putter sig velvilligt ind til ham.Buen leger ivrigt hen over strengene .Instrumentet skriger.
   Forkert. For skingert. For dumt.
   Tårerne siler ned over Billys kinder.
   Hånden ryster lidt.
   Han kan. Han skal. Han vil. Og violinen vil også.
   Armen, hånden og buen laver en bevægelse. Det er som om det er ekkoet af vuggevisen, der fører an.
   Men tonerne er forkerte.
   Den lyd; der når hans ører, er en jammerkoncert. Som en kat, der gør af nar af mors stille nynnen.
   Lyt bedre efter.
   Ordene strejfer ham bare. Som en tanke. Da han prøver er tanken allerede smuttet væk. Men hele kroppen lytter.
   Nej, ikke der. Ikke den streng. Men den. Lige der. Netop det punkt.
   Ja, sådan.
   Stille, vuggende sang.
   Og så braget, da det hele ramler.
   Gråden, savnet, vreden. Ud med det. Ud af kroppen. Gennem violinen og ind igen.
   Igen. Og igen.

Det er mørkt og koldt.
   Stille.

"Nå ,her gemmer du dig," siger Johnny.
   Bekka holder om Billy og hvisker: "Jeg troede, det var Nøkken, der spillede. Violinen både græd og lo."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 28/08-2012 21:19 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 711 ord og lix-tallet er 17.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.