6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 23 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 2 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 27 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 15 dage siden
4Stoppe op
Hvis man skal undgå demens, så er det vigtigt ikke at lide høreta... [...]
Essays · drøm, alderdom, skæbne
1 år siden
3Huset
Husets skraldespande indeholder · boks-vine ikke sorteret i rette s... [...]
Digte · livets smerte, moderne samfund, magi
1 år, 1 måned siden
3Visdom
Alderen tager til · kroppen på retur · fri for jagt og accept · højlydt... [...]
Digte · selvværd, eksistens, identitet
1 år, 1 måned siden
2Grådlabil
En Far tog kærligt sin dreng ind til sig... · En Mor kysser sit bar... [...]
Digte · livsrefleksion, eksistentialisme, sårbarhed
1 år, 4 måneder siden
2Noget om gnist
Hvad holder en til bålet · når modet svinder · Hvad holder en til ild... [...]
Digte · mennesker, selvrefleksion, livsrefleksion
1 år, 5 måneder siden
6App mig her og App mig der...
Har lige hentet 6 rødvin og en Brut, sidstnævnte var en gave, for... [...]
Aforismer og gruk · sindstilstand, holdninger, fremtiden
1 år, 7 måneder siden
4Hurra
Fortiden er den der fylder mest nu. · Fremtid er en dag ad gangen · n... [...]
Digte · eksistentielt, tiden, bevidsthed
1 år, 8 måneder siden
2Karantæne
Var på Fyn i Odense og fejre min dreng, at han blev færdig som In... [...]
Essays · corona, karantæne, alene
1 år, 10 måneder siden
4Akvarel
Det er en kunst, at male akvarel. Alt højlys, de lyse toner, leve... [...]
Kortprosa · kærlighed, selverkendelse, øjebliksbillede
1 år, 10 måneder siden

Puls: 8,2

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Den unge mand har spurgt tidligere på dagen om vi kan have en snak når jeg har tid. Han siger han har et tema til samtalen. Jeg nikker og siger, at det lyder spændende med et tema.

Mange timer og utallige gøremål efter, står den unge mand i døren.
"Har du tid nu?"

Jeg vender mig mod ham, slipper mit arbejde ved computeren.
"Altid tid til dig."

Jeg nærer utrolig sympati for den unge mand. Han er utrolig veltalende med en dybde, der vidner om indsigt, nysgerrighed og åbenlys intelligens. Derudover er han utrolig musikalsk og lyrisk. Læser tunge bøger om tankernes store mænd og livet. Han er troende på en altid søgende måde. Og så er han sårbar.

"Det jeg vil tale med dig om... han holder en pause ...
et valg om hvorvidt jeg skal fortsætte på universitetet eller forsøge at gøre karriere med min kunst, imens jeg har alderen. Jeg er i konflikt, bøgerne tager tiden fra min kreativitet og mit hjerte siger, at det i kreativiteten jeg har mit liv. Det er bare så svært at leve af kreativitet, det koster så meget på den personlige front, usikkerheden, manglende penge og kampen for at nå frem. Man må ofre sig, gøre ting gratis bare for at blive set. Det er jo ikke som en blikkenslager der sætter et rør op og så kan kunden vurdere om han vil ha det eller betale for det...den slags håndværk betaler man for, men sådan behandler man ikke kunstnere".

Han ser på mig og piller nervøst ved sin hage.

Jeg har siddet og lyttet. Betragtet hans ansigt, mimiken og de spørgende, søgende øjne. Der er år imellem os, han kunne være min søn. Jeg mærker at hans tale har ramt noget i mig, et gnavende og tiggende dilemma. Hans problem har altid været mit, men flammen er knap så kraftig nu, hans er stadig et ildhav.

"Ja, jeg forstår godt du er tvivlrådig. Og du vil have mig til at råde dig. Jeg kan ikke vise dig vejen, det er som du allerede er i gang med, en indre dialog med dig selv. Du skal tage valget og det der følger efter. Men kunne man bekymrings løst bare tage valget, så ville jeg vælge kunsten. Det største for et menneske må være den skabende proces, lykken må være at dagen er din, kunsten dit arbejde og formidlingen til et publikum der kan tage det til sig som de har behov for og er der positiv respons så fyldes hjertet af stolthed og fornyet skaberkraft."

Jeg så og sige holder en kunstpause før jeg fortsætter. Så er det lige jeg tager den alvorlige mine på.

"Hvad med pengene? ... kan man leve af det? ... er Danmark ikke en tand for lille, er det perfekte liv ikke en god uddannelse, ægteskab, børn og spare op til pensionen hele livet?"

Endnu en kunstpause.

"Har kulturlivet ikke dårlige odds i Danmark, det bliver skåret væk med sparekniven, det eneste kultur der dur er fodbold. Og de kunstnere der overlever, overlever kun p.g.a. af deres lukket netværk hvor de klipper hinanden, hvor den ene tjeneste er den anden værd...eller man har et maleri af Tordenskjold. Du kommer jo ikke til mig og siger: ... jeg vil være fodboldspiller, hvilket allerede er for sent, du er for gammel og du har heller ikke en Far der skulle have sine fodbolddrømme udlevet igennem dig og du er heller ikke blevet tvangsindlagt til sports TV i hele weekender ... for så ville alle synes du var fantastisk og kaste sponsor kroner efter dig ... nej du vil være kunstner. Det er der ingen penge i. Og selv om landets identitet bygger på en lang kulturel historie, så er netop det folk bruger allermindst tid på i vore dage."

Den unge mands blik flakker. Han krymper sig under min dommedags tale.

"Og hånden på hjertet, så skal man være udadvendt, fræk, pæn eller smuk, ikke tænke så meget, have de rigtige venner og være utrolig glad for sig selv. Og kriteriet for succes og det højeste man kan nå, spalteplads i et kulørt magasin eller deltagelse i et reality TV- show... sådan er du ikke. Du er sårbar, intelligent, følsom og har meget på hjerte. Ikke de bedste odds i en moderne selvtilstrækkelig og digitaliseret verden."

Den unge mand stirrer på mig. Han flakker ikke, men rømmer sig.

"Jeg vidste, du kunne hjælpe. Dit klarsyn angiver retningen, men jeg vil spørge dig, hvad vil du anbefale, at jeg gør?"

Jeg smiler og han ved hvad jeg vil svare. For på flere punkter er vi ens. Han er bare ung og har tiden, jeg er middel aldrende og har brugt tiden.

"Jeg ville vælge kunsten. Der bliver du lykkeligst. Men inden du kommer så vidt skal du finde dit fundament at bygge din kunstneriske løbebane på."

Herefter bliver vi meget konkrete. Vi arbejder og udveksler idéer. Hvad med Højskole. Afsættelse af tid til at undersøge netværk, hvem kan hjælpe, økonomi, hvad er der af fonde, hvor skal man gøre sig bemærket, hvad betyder det personligt, tage orlov fra universitetet... ikke smide gammelt vand væk før... o.s.v. Fortæller om et NLP redskab hvor man skriver 4 ord på hvert sit stykke papir. "Drømmeren", "Planlæggeren", "Kritikeren" og se det hele lidt fra oven, "Meta".

Midt i alt dette, bliver min egen ild varmere og flammer op. Mine drømme vækkes til live og jeg siger højlydt: "Det er aldrig for sent!"

Den unge mand rejser sig, med papirerne under armen. Vender sig og smiler. Går ud af kontorets eneste dør. På den anden side skal han vælge den rigtige dør.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/01-2013 16:18 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 938 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.