6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 18 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
8 måneder, 27 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 22 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 10 dage siden

Puls: 8,6

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
I dag har han fødselsdag.
Hvis et liv statistisk var 100 %, så har han 25 % retur.

Hans liv var med fart i overhalings banen. Det var smart at have travlt og overfyldt kalender. Så fyldt, at der ikke var plads til det nære med de allernærmeste kære. Og ordene var smarte og rappe. Masser af løse skud fra hoften, fra mødet, henover baren efter arbejde. Det gælder om at le højlydt, ubekymret og glad, det var sådan konen godt gad se sin mand. Men der kommer altid et glas og en pige til, og hun bringer altid fornyelse og ny familie med.

Så årene gik med fart på, arbejde, barer, rejser og alle konerne henover det løse. Der var et utal af kugler i bøssen til lageret en dag sagde stop. Kuglerne slap op. De mange håndtryk og ordene til farvel "Nyd dit otium, det har du fortjent". Så var der kaffe og kage, rart efter 55 år på pinden. Stilheden bagefter var larmende.

Pensionistlivet er stille. Gassen forsvinder langsomt ud af ballonen. Den sidste kone er død og hendes familie kommer ikke mere. Hans egen familie kommer heller ikke, den føler sig svigtet. Så hvem skal inviteres? Alle er døde, vendt en ryggen, måske bare glemt ham, hinanden. Ingen grund til at dække op, der kommer ingen forbi. Der er handlet lidt til køleskabet, lidt øl og et par vand, hvis?
Så er det han synes. Fødselsdage skal ikke fejres og slet ikke med et fødselsdags nummer i den tunge ende.

Han er bekymret. Nærmest bange.
Bekymret over at livet snart er slut, at han skal dø.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/02-2013 10:48 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Aforismer og gruk.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.